Gereformeerde Gemeenten

Bertiel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Bij welk verband had de HHK zich aan kunnen sluiten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bertiel schreef:Bij welk verband had de HHK zich aan kunnen sluiten?
Niet, blijven waar je bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

MGG schreef: 11 apr 2026, 09:16
Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 08:52
Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk :). <>
Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.
De HHK had zich bij een ander kerkverband kunnen voegen, maar koos voor een nieuwe afscheiding. Zover ik weet is de optie om bij een ander kerkverband aan te sluiten niet eens serieus overwogen. Ook de groep Rijnsburg kiest voor weer een nieuw kerkverband. Die keus is niet onlogisch, maar ik vind het wel jammer.
De HHK is niet afgescheiden. In 2004 zijn twee nieuwe kerkelijke organisaties ontstaan. Ik ga de rotonde verder niet op.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 11 apr 2026, 09:19 Bij welk verband had de HHK zich aan kunnen sluiten?
Met elk kerkverband had het gesprek gevoerd kunnen worden.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 09:24
Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 08:52
Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk :). <>
Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.
De HHK had zich bij een ander kerkverband kunnen voegen, maar koos voor een nieuwe afscheiding. Zover ik weet is de optie om bij een ander kerkverband aan te sluiten niet eens serieus overwogen. Ook de groep Rijnsburg kiest voor weer een nieuw kerkverband. Die keus is niet onlogisch, maar ik vind het wel jammer.
De HHK is niet afgescheiden. In 2004 zijn twee nieuwe kerkelijke organisaties ontstaan. Ik ga de rotonde verder niet op.
In het land van de alternatieve waarheden wel. Ik houd het bij de feiten en ga niet mee in alternatieve waarheden die als doel hebben om wat historische claims te kunnen leggen.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 11 apr 2026, 09:19 Bij welk verband had de HHK zich aan kunnen sluiten?
PKN
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het aansluiten bij een ander kerkverband in plaats van een nieuw kerkverband stichten is hier niet zo'n populair advies, @MGG; weet ik uit ervaring.
Groepscirkel

MGG schreef: 11 apr 2026, 09:41
Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 08:52 Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.
In het land van de alternatieve waarheden wel. Ik houd het bij de feiten en ga niet mee in alternatieve waarheden die als doel hebben om wat historische claims te kunnen leggen.
Oprichtingsdatum: 1 mei 2004. Zie gegevens Kamer van Koophandel. Dat de juridische voortzetting van de NHK gezien wordt binnen de nieuwe organisatie van de PKN, doet daar niets van af. Nog los van de vragen over de theologische grondslag. De HHK is in elk geval geen afgescheiden kerkelijke organisatie.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 10:08
MGG schreef: 11 apr 2026, 09:16De HHK had zich bij een ander kerkverband kunnen voegen, maar koos voor een nieuwe afscheiding. Zover ik weet is de optie om bij een ander kerkverband aan te sluiten niet eens serieus overwogen. Ook de groep Rijnsburg kiest voor weer een nieuw kerkverband. Die keus is niet onlogisch, maar ik vind het wel jammer.
Oprichtingsdatum: 1 mei 2004. Zie gegevens Kamer van Koophandel. Dat de juridische voortzetting van de NHK gezien wordt binnen de nieuwe organisatie van de PKN, doet daar niets van af. Nog los van de vragen over de theologische grondslag. De HHK is in elk geval geen afgescheiden kerkelijke organisatie.
De oprichtingsdatum zegt toch niks over of een kerk een afgescheiden kerk is? De CGK is in 1892 opgericht en de GG in 1907. De laatste is zelfs een fusie en wordt ook een afgescheiden kerk genoemd. Naar mijn idee wordt alles wat uit de Hervormde kerk komt een afscheiding genoemd. Maar we kunnen ook alles een afsplitsing noemen als dat zuiverder is.
Groepscirkel

MGG schreef: 11 apr 2026, 10:17
Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 09:24 De HHK is niet afgescheiden. In 2004 zijn twee nieuwe kerkelijke organisaties ontstaan. Ik ga de rotonde verder niet op.
De oprichtingsdatum zegt toch niks over of een kerk een afgescheiden kerk is? De CGK is in 1892 opgericht en de GG in 1907. De laatste is zelfs een fusie en wordt ook een afgescheiden kerk genoemd. Naar mijn idee wordt alles wat uit de Hervormde kerk komt een afscheiding genoemd. Maar we kunnen ook alles een afsplitsing noemen als dat zuiverder is.
1892 en 1907 komen voort uit de Afscheiding van 1834 en zijn afgescheiden kerken. De GG zou je een afgescheiden fusiekerk kunnen noemen. Op 1 mei 2004 zijn twee nieuwe kerkelijke organisaties ontstaan, waarbij de juridische voortzetting van de NHK binnen de nieuwe PKN wordt gezien. De NHK is in 2004 opgehouden te bestaan. Terecht wordt dit gebeuren in het stroomschema (van prof. Van Lieburg?) weergegeven met een pijltje naar links en een pijltje naar rechts: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... erland.svg.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 11 apr 2026, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zie dat mijn opmerking weer een hele ‘is de HHK een wel of niet afgescheiden kerkgenootschap’ oproept. Dat hoeft wat mij betreft niet.

Het ging er mij om dat in het ontwerp van deze GG kerk de band met het ‘schuurtjesvolk’ niet meer zichtbaar is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 10:23
MGG schreef: 11 apr 2026, 10:17
MGG schreef: 11 apr 2026, 09:41In het land van de alternatieve waarheden wel. Ik houd het bij de feiten en ga niet mee in alternatieve waarheden die als doel hebben om wat historische claims te kunnen leggen.
1892 en 1907 komen voort uit de Afscheiding van 1834 en zijn afgescheiden kerken. De GG zou je een afgescheiden fusiekerk kunnen noemen. Op 1 mei 2004 zijn twee nieuwe kerkelijke organisaties ontstaan, waarbij de juridische voortzetting van de NHK binnen de nieuwe PKN wordt gezien. De NHK is in 2004 opgehouden te bestaan. Terecht wordt dit gebeuren in het stroomschema (van prof. Van Lieburg?) weergegeven met een pijltje naar links en een pijltje naar rechts: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... erland.svg.
De NHK zou in zijn geheel opgaan in de PKN. Een deel wou dat niet en richten zelf wat op. Blijkbaar heeft de term afsplitsing de voorkeur boven afscheiding? Als het in gezamenlijk overleg was gegaan, dan was de situatie heel anders. Nu heeft een deel zich niet neergelegd bij de meerderheid en eenzijdig besloten om iets nieuws te starten. Precies wat eerder ook gebeurde.
Groepscirkel

Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 10:23 Ik zie dat mijn opmerking weer een hele ‘is de HHK een wel of niet afgescheiden kerkgenootschap’ oproept. Dat hoeft wat mij betreft niet.

Het ging er mij om dat in het ontwerp van deze GG kerk de band met het ‘schuurtjesvolk’ niet meer zichtbaar is.
Mijn schuld, Maanenschijn. Ik haakte in omdat ik veel sympathie heb voor de ‘schuurtjesvolk-gedachte’. Dit raakt aan mijn verlangen naar een (vergaande) herkenning en erkenning van reformatorische kerken in totaliteit en onderling.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 10:23 Ik zie dat mijn opmerking weer een hele ‘is de HHK een wel of niet afgescheiden kerkgenootschap’ oproept. Dat hoeft wat mij betreft niet.

Klopt het verlangen om terug te keren hoor je weinig meer. Helaas hoor ik dit ook bijna nooit in de gebeden. Het lijkt een realiteit waarbij wij ons neergelegd hebben. In de OGG leeft het gedachtegoed van een tijdelijke oplossing wat meer.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 10:31

Mijn schuld, Maanenschijn. Ik haakte in omdat ik veel sympathie heb voor de ‘schuurtjesvolk-gedachte’. Dit raakt aan mijn verlangen naar een (vergaande) herkenning en erkenning van reformatorische kerken in totaliteit en onderling.
Die laatste wens deel ik. Het zou fijn zijn als we 1 reformatorische kerk hebben. Het zal soms best wat onwennig zijn of schuren, maar dat heb ik hier graag voor over.
Plaats reactie