Maar je hebt nu wel begrip waarom ik dit postte? Ik had niet gedacht dat het je zo rauw op het dak zou vallen.MidMid schreef: ↑10 apr 2026, 14:55Feit is dat met het omarmen van het citaat van Van Gorsel een groot deel van onze kerken (incl. zusterkerken) het etiket 'ongereformeerde prediking' opgeplakt krijgen.Refojongere schreef: ↑10 apr 2026, 14:43Beste MidMid,MidMid schreef: ↑10 apr 2026, 12:28Je leest veel te veel in mijn woorden. En je legt mij woorden in de mond.huisman schreef: ↑10 apr 2026, 11:48
Ik wordt hier verdrietig van. Als een predikant opkomt voor wat onder ons op grond van de Schrift altijd duidelijk is geweest (Zie o.a. het klassieke formulier voor bevestiging ambtsdragers) wordt die afgeserveerd. De andere kant die vrouwen in het ambt bevestigen en relaties van mensen van het zelfde geslacht goedkeuren en zelfs er een zegen over vragen in een dienst worden blijkbaar gezien als de hoeders van het gereformeerde erfgoed. Het is ronduit belachelijk.
Waar ik moeite mee heb is dat met een citaat van Van Gorsel een groot deel van de wereldwijde kerk weggezet wordt. De Torajakerken bijvoorbeeld waar wij jarenlang een zusterrelatie mee hebben of de CRC. Hoezo kennen die kerken geen gereformeerde prediking? Want dat is wat ook in het citaat beweerd wordt.
Jij haalt er nu homoseksuele relaties bij, dat doet Van Gorsel niet. Hij stelt bovenstaande, zonder onderbouwing, op het enkele feit vrouw en ambt. En ja, daar heb ik moeite mee en daar word ik verdrietig van.
Mijn punt was dat door behoudende gereformeerden altijd een groot onderscheid is gemaakt tussen liturgie en vrouw en ambt. Het is niet dat ik deze predikant aanhaal voor argumentatie waarom vrouw in het ambt ongereformeerd is. Dat was immers voor de lezers van het Geref weekblad welbekend.
Ik probeerde met mijn bijdrage daar toch begrip voor te vragen waarom behoudende CGK-ers het lang konden uithouden in de pluriforme CGK maar waarom vrouw/ambt breekpunt is. Jullie vinden dat een vreemde positie. Vandaar mijn citaat.
Dat is dus helemaal geen unieke positie. Dat is waar ik begrip voor wil opbrengen.
Dat staat even los van of ik de Rijnsburg route zou kiezen.
Een positie waarvoor ik geen begrip op kan brengen. Helemaal niet als het een quote betreft uit de losse pols zonder onderbouwing.
Ik kreeg meer het idee dat je het hier te stil vond en daarom wat wilde droppen...
Ik denk dat er ook best forummers zullen zijn die mij ongereformeerd vinden. Ik lig daar niet wakker van, maar dat heb ik kennelijk te gemakkelijk over gedacht dat dit bij jou ook zo zou zijn. Mijn excuses. Ik had het beter moeten inleiden.
De context van het artikel was trouwens dat de Hervormd-gereformeerden steeds meer geïsoleerd werden vanwege hun standpunt vrouw/ambt. Zover is het in de CGK gelukkig nog lang niet. Daarom heb ik de context weggelaten.