Eloesje schreef: ↑09 apr 2026, 07:45
Ambtenaar schreef: ↑09 apr 2026, 06:03
merel schreef: ↑08 apr 2026, 17:50
Ook heb ik weinig met het gevoel dat ik binnen een kerkverband geplaatst ben. Mijn man komt uit de RKK. Daarvan vindt niemand dat hij daar geplaatst was en niet mocht vertrekken.
Dat is een opvatting die binnen afgescheiden kerken wordt gebruikt om vooral het bijzondere van de kerk te benadrukken. Met wellicht als achterliggende reden om leden te behouden. En als je het mij vraagt is het indoctrinatie.
Dat ze zelf voortkomen uit kerkscheuringen lijkt dat opeens niet zo relevant. Belangrijker nog is dat er geen Bijbelse onderbouwing is van dat standpunt waarom nu juist Piet in de GG is geplaatst, Jan in de PKN en Klaas in de CGK. Waarbij het dan de vraag is of dat de Rijnsburgers zijn, de Hogeveners of de ongebondenen.
Zie het wel als leiding dat je ergens terecht komt. Misschien juist om de gemeente wakker te schudden.
Ikzelf zie het eerder andersom: daar waar je terecht komt, daar moet je laten zien dat je Jezus kent als Heer en Heiland. Dat is in de plaatselijke kerk zo, maar ook in de buurt waar je woont, enz.
Soms mag je dan ergens iets betekenen voor mensen om je heen. Dan zeggen we thuis weleens tegen elkaar: ah vandaar dat dit of dat moest gebeuren.
We moeten ook reëel zijn: soms gaat dat niet helemaal goed. De achterblijvers in de gemeente waar je uit vertrekt, kijken waarschijnlijk heel anders naar je dan jij zelf doet. En tijdens zo'n proces maak jezelf misschien ook niet altijd de juiste keuzes: had ik eerder iets moeten zeggen, had ik die brief nu wel of niet moeten sturen, had ik die en die er wel moeten bij betrekken, enz.
Bij ons heeft het ook een nare nasmaak achtergelaten waardoor je toch anders bent gaan kijken naar bepaalde personen en ook de dominee. De gesprekken voorafgaand gingen goed, er was ruimte voor inbreng van beide kanten, er werd rustig geluisterd naar elkaar, enz. Toch werd al vrij snel duidelijk dat je het echt niet eens ging worden. Bij vertrek werd ons een brief van de kerkenraad overhandigd: daar zijn we wel een tijdje naar van geweest. Het gaf ons echt het gevoel: met wie hebben we nu de gesprekken gevoerd? Zijn dat nu echt dezelfde personen? Dat heeft wel wat beschadigd, in die zin dat je toch anders naar zo'n kerk gaat kijken.
Maar goed: dat zal andersom waarschijnlijk hetzelfde zijn.