@KDD, Mooi om te lezen dat u de zaken onderzoekt. Ik heb de leeftijd bereikt dat ik soms wat eenvoudiger kost moet lezen. Heb over uw posting na zitten denken en dacht terug aan een zinnetje dat ik eens las over dr. Steenblok: 'hij was meer dogmaticus dan exegeet'. Zit me af te vragen als u catechisatie mag geven of de jeugd toch niet meer geholpen is met schriftuitleg dan met dogmatiek. Dogmatiek hebben we beslist nodig, zeker in onze verwarde tijd. Uiteindelijk gaat het in de dogmatiek om een loflied op op Gods deugden, de doxologie is er nauw mee verweven. Hellenbroek is best wel eens wat rationeel. Zou de jeugd niet snakken naar pastoraat, naar echtheid en duidelijkheid, naar bijbelse bewogenheid? Zou bijvoorbeeld naast Hellenbroek Matthew Henry hier niet een goede gids kunnen zijn? Het is toch het rijkste als op een catechisatie- uur de Schriften opengaan? Of J.C. Ryle. Ik hoorde ooit tot mijn verrassing van een uitgever van hertalingen van Ryle dat hij ook in kringen waar de Wachter wordt gelezen, gewaardeerd wordt.KDD schreef: ↑06 apr 2026, 23:21Ik vindt Ds. Nupoorts verklaring over Ds. Hellenbroeks catechisatie boekje heel waardevol. Ik gebruik hem als ik catechisatie geef. Ik heb ook de proefaflevering van zijn verklaring dat naar kerkraden gestuurd was (in 1934) met een voorwoord van ds. W.C. Lamain voorin. Volgens hem was deze verklaring veel beter dan al de slappe kost van die dagenJanRap schreef: ↑06 apr 2026, 22:35@KDD: Ik vond in de Acta van de Generale Synoden van de Gereformeerde Gemeenten ( 1907-1959) nog het volgende: Uit de Handelingen der generale synode van de Geref. Gemeenten in Nederland, geopend 17 mei 1934 te Barneveld. Onder artikel 9: J.Nupoort. De Noordelijke Synode verzoekt de Generale Synode de uitgave ter hand te nemen van J.Nupoort, Catechisatie over Hellenbroek. De Synode besluit, omdat zij geen stempel wenscht te zetten op het boekje van Nupoort van de uitgave af te zien. Zij spreekt den wensch uit, dat door de leeraren onzer gemeenten een korte geloofsleer wordt uitgegeven. Ter sprake wordt ook gebracht een behandeling der geloofsleer in de Saambinder. De Synode beveelt deze zaak den predikanten aan, opdat deze zoo mogelijk de Synode een volgend maal een ontwerp aanbieden.JanRap schreef: ↑06 apr 2026, 22:05@KDD, Dankuwel voor de moeite van het citeren. De onderscheidingen wezen- en welwezen van het geloof zijn in flagrante tegenspraak met de gereformeerde leer. Ik vraag me trouwens ook af of die J. Nupoort wel predikant was.KDD schreef: ↑06 apr 2026, 19:11
Ds. J. Nupoort (1733-1781)heeft een boek geschreven over het wezen van het oprecht geloof. In dat boekje verklaart hij ook wat de welwezen van het geloof is.
een paar quotes:
- Dus bijvoorbeeld behoort tot het wezen van een mens beide de ziel en het lichaam; tot zijn welwezen de gezondheid. Neemt van zijn wezen of de ziel of het lichaam weg, zo verliest hij zijn wezen en hij houdt op een mens te zijn. Maar neemt men van zijn welwezen zijn gezondheid weg, zijn wezen echter blijft en hij is niet minder mens dan hij tevoren was. Brengen we dit nu tot het geloof dan zien wij dat het wezen des geloofs niet anders is, dan het geloof zelf.
- Met één woord dan: hebbelijke en dadelijke geloofskennis, toestemming en vertrouwen, is het wezen des geloofs, en wordt altijd en bij allen die geloven gevonden; verzekering van zijn aandeel aan God in Christus, behoort tot het welwezen van het geloof en wordt niet bij allen die geloven en ook niet altijd bij hen gevonden.. Ds. Nupoorts boekje over geloof heb ik ook maar dat is moeilijker stof om te lezen - het is echt lezen en herlezen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat een goed stuk van deze oude Godsgezant.
Terecht dat hij deze zaken aanstipt.
Ds Harinck citeert Comrie schreef:Het ware te wensen dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde. Mogelijk zouden de predikatiën van meer kracht zijn voor arme, overtuigde zielen. Hoezeer is het te beklagen, dat het slechts nu en dan gedaan wordt, dat het voorwaardelijk geschiedt, en met plichten en vereisten bezwachteld is, zodat in plaats dat de arme zondaars op de roepende stem zouden komen zoals zij zijn, zij zo lang moeten staan, totdat zij deze en gene vereiste dingen in zich vinden. O, hoe troebel zijn dikwerf de wateren van het heiligdom. Hoe weinigen zijn er die de banen verhogen en tot een arm, ellendig volk roepen: Neemt de wateren des levens om niet.”
"In den grijzen ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet en groen zijn"
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
K de Vries
- Verbannen
Gelukkig geldt dat niet alleen van deze predikant. Het is wat te makkelijk om dit citaat alleen te delen als het artikel jou welgevallig is.
Ook oude dienstknechten uit de GGiN dragen nog veel vruchten, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Ik voel me geraakt omdat er mensen zijn die mijn ervaringen niet serieus nemen.
Ik denk toch echt dat er ergens iets mis gaat in je waarnemingsvermogen. Je reageert steeds passief agressief op dingen die er niet staan.K de Vries schreef:Gelukkig geldt dat niet alleen van deze predikant. Het is wat te makkelijk om dit citaat alleen te delen als het artikel jou welgevallig is.
Ook oude dienstknechten uit de GGiN dragen nog veel vruchten, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Ik weet niet of het in de GGiN allemaal zo veel vrucht voortbrengt, in alle interviews hoor ik over donker etc.
Deze predikant staat er anders in, en geeft ook doordenking op bijna academisch niveau, die dwars door kerkverbanden verbinding geeft.
en @DDD eens, concrete vragen worden niet beantwoord, en in iedere opmerking worden zaken gelegd die niet gezegd of bedoeld zijn
Deze predikant staat er anders in, en geeft ook doordenking op bijna academisch niveau, die dwars door kerkverbanden verbinding geeft.
en @DDD eens, concrete vragen worden niet beantwoord, en in iedere opmerking worden zaken gelegd die niet gezegd of bedoeld zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
- Johann Gottfried Walther
Is het artikel jou ook wel gevallig?K de Vries schreef: ↑08 apr 2026, 08:54Gelukkig geldt dat niet alleen van deze predikant. Het is wat te makkelijk om dit citaat alleen te delen als het artikel jou welgevallig is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ds. C. Harinck:k. Volgens mij de grote fout van dr. C. Steenblok. Vraag je hier ook niet om iets waaraan geen enkele prediker kan voldoen?
Dr. C. Steenblok is toch wel de oorzaak van de scheuring in 1953. Hij wilde iets wat niet kon. Als hij zijn geleerdheid omgezet had in invoelingsvermogen (die hij niet had) had het nooit plaats gevonden.
Dr. C. Steenblok is toch wel de oorzaak van de scheuring in 1953. Hij wilde iets wat niet kon. Als hij zijn geleerdheid omgezet had in invoelingsvermogen (die hij niet had) had het nooit plaats gevonden.
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Ik zag pas nog een interview en daar ging het helemaal niet over donker.Bertiel schreef: ↑08 apr 2026, 09:06 Ik weet niet of het in de GGiN allemaal zo veel vrucht voortbrengt, in alle interviews hoor ik over donker etc.
Maar volgens mij is de opinie van ds. Harinck een bom onder het bestand tussen GG en GGiN.
Laatst gewijzigd door Bobber op 08 apr 2026, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel schreef: ↑08 apr 2026, 09:06 Ik weet niet of het in de GGiN allemaal zo veel vrucht voortbrengt, in alle interviews hoor ik over donker etc.
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Ik ben er blij mee dat Ds. C. Harinck zich openlijk uitgesproken heeft. Niet omdat dit de situatie gezelliger maakt. Maar omdat deze boodschap keihard nodig is als je het mij vraagt..
Eens. Met blijdschap het artikel gelezen. Fijn dat er nog zulke predikanten zijn binnen ons kerkverband.HHR schreef: ↑08 apr 2026, 07:08Wat een goed stuk van deze oude Godsgezant.
Terecht dat hij deze zaken aanstipt.
Ds Harinck citeert Comrie schreef:Het ware te wensen dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde. Mogelijk zouden de predikatiën van meer kracht zijn voor arme, overtuigde zielen. Hoezeer is het te beklagen, dat het slechts nu en dan gedaan wordt, dat het voorwaardelijk geschiedt, en met plichten en vereisten bezwachteld is, zodat in plaats dat de arme zondaars op de roepende stem zouden komen zoals zij zijn, zij zo lang moeten staan, totdat zij deze en gene vereiste dingen in zich vinden. O, hoe troebel zijn dikwerf de wateren van het heiligdom. Hoe weinigen zijn er die de banen verhogen en tot een arm, ellendig volk roepen: Neemt de wateren des levens om niet.”
Het valt mij op dat dominee Harinck precies de vinger op de juiste plek legt. Een mooie uiteenzetting, op een eenvoudige en heldere manier verwoord. Mooi ook dat hij juist dr. Comrie aan het woord laat: de "huistheoloog" van de GG.
Overigens laat hij in dit artikel ook zien dat de zogenaamde overeenstemming niet een unaniem/ breed gedragen overeenstemming is binnen de GG.
- FlyingEagle
Ik had een beetje een unheimisch gevoel bij de verklaring alleen kon ik niet echt de vinger erop leggen. Dit artikel maakt voor mij in ieder geval duidelijk waar de schoen wringt.
Mooi stuk. Kan mij er geheel in vinden. Tegelijkertijd zorgwekkend dat op de synode van de GG dit geluid niet geklonken heeft.