Onderdrukking, beschadiging of traumatisering door kerk (vh: Kerkpijn)

Arja

Re: Onderdrukking, beschadiging of traumatisering door kerk (vh: Kerkpijn)

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef: 07 apr 2026, 11:29
Arja schreef: 06 apr 2026, 21:51 Er werd gezegd dat als we bleven vinden dat de vierschaar-ervaring niet naar de Schriften was, en we dat standpunt niet herriepen, dit gevolgen had voor de doop. Concreet werd gezegd dat wij ons kind dan niet konden laten dopen omdat we het niet met de leer eens waren en daarom geen ja konden zeggen op de doopvragen.
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Heeft de kerkenraad duidelijk gemaakt wat zij met de vierschaarervaring bedoelde? En hebben jullie duidelijk gemaakt wat jullie ermee bedoelen?
1. Nee
2. Ja, per brief, nadat we opgebeld hadden of dat aub toch mocht.
(de ouderling verbood het ons eerst).

De enige reactie die ik me kan herinneren op onze brief was: Als de Heere werkt gaat het anders dan jullie in de brief verwoord hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 13:07
Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 12:09
Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 12:05 Ik kan heel goed begrijpen dat mensen vertrekken. En zal ook niet zeggen dat wij dat nooit gaan doen..
Dan heb je je antwoord eigenlijk al, maar durf je de keuze niet te maken.
Onzin. Ik hoop nog steeds op verandering. Al is het op de lange termijn. Daarom wil ik die keuze (nog) niet maken.

De handdoek in de ring gooien is wat mij betreft de allerlaatse optie.
Dat laatste is ook een keuze denk ik. En dat kan een goede zijn. Maar ik zou in dat geval dan ook moedig voorwaarts gaan en de energie vanaf nu op het goede richten.
Arja

Bericht door Arja »

Wim Anker schreef: 07 apr 2026, 11:57
DDD schreef: 07 apr 2026, 11:14 @Wim Anker: Iemand anders kan jouw personage wel laster vinden. Maar toch is het echt.
Bij mij wel ja. Verifieeerbaar. In tegenstelling tot vrouwkens, arjanen en doordraaiende werelden.
Je noemt het ‘niet verifieerbaar’. Dat klopt... en dat is ook niet zo vreemd, want ik zelf ga hier geen foto’s van brieven of uitgeschreven gesprekken plaatsen om het te ‘bewijzen’.
Wat er gebeurd is, is destijds vastgelegd. Er is dus genoeg concreets, alleen niet alles hoeft op een forum terecht te komen.

Dat iets voor jou niet controleerbaar is, kan ook gewoon betekenen dat iemand er bewust voor kiest niet alles openbaar te maken. Dat is iets anders dan dat het er niet is.
Het maakt het misschien wat onbevredigend, maar nog geen laster.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 14:17
Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 12:09
Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 12:05 Ik kan heel goed begrijpen dat mensen vertrekken. En zal ook niet zeggen dat wij dat nooit gaan doen..
Dan heb je je antwoord eigenlijk al, maar durf je de keuze niet te maken.
Onzin. Ik hoop nog steeds op verandering. Al is het op de lange termijn. Daarom wil ik die keuze (nog) niet maken.

Dat laatste is ook een keuze denk ik. En dat kan een goede zijn. Maar ik zou in dat geval dan ook moedig voorwaarts gaan en de energie vanaf nu op het goede richten.
Wat is het goed hé..?

Voor mijn gevoel is het niet oké om te zwijgen richting je omgeving, als je denkt dat dingen niet naar het Woord uitgelegd worden, met alle gevolgen van dien. Maar je uitspreken kost wel energie. Maar dat zij dan maar zo.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Feitelijk zijn Arja's bezwaren van destijds, dezelfde als tegenwoordig die van mij. En draaide de reactie vanuit de kerken om dezelfde punten.

Alleen de volgorde in de inzichten / gebeurtenissen is anders. Onder andere omdat zij van huis uit veel meer gezond onderwijs mee had gekregen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef: 07 apr 2026, 13:58 1. Nee
2. Ja, per brief, nadat we opgebeld hadden of dat aub toch mocht.
(de ouderling verbood het ons eerst).

De enige reactie die ik me kan herinneren op onze brief was: Als de Heere werkt gaat het anders dan jullie in de brief verwoord hebben.
Tja. Ik weet natuurlijk niet de ins en outs van de hele situatie, maar ik kan mij voorstellen dat zij terechte bezwaren tegen jullie visie hadden. Het lijkt me alleen geen reden om iemand onder censuur of iets dergelijks te zetten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 14:29
Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 12:09 Dan heb je je antwoord eigenlijk al, maar durf je de keuze niet te maken.

Wat is het goed hé..?

Voor mijn gevoel is het niet oké om te zwijgen richting je omgeving, als je denkt dat dingen niet naar het Woord uitgelegd worden, met alle gevolgen van dien. Maar je uitspreken kost wel energie. Maar dat zij dan maar zo.
Voor mij zou dit, als het blijvend is en echt tegen Gods Woord in, een overduidelijke reden zijn.
Arja

Bericht door Arja »

Maar @Zeeuw, zo eenvoudig ligt het toch niet? Dat weggaan of blijven? Het gaat niet alleen om een inhoudelijke afweging, maar ook om verbondenheid met mensen, met familie, met een gemeente waarin je samen leeft. Naar de vrouwenvereniging gaat, samen aan het Avondmaal gaat etc. En als het gaat om een eenzijdig evangelie, of het ontbreken van de aanbieding.... er kunnen ook dingen zijn die wél waardevol en opbouwend zijn in de preek. Juist die combinatie maakt dat iemand niet zomaar ‘de handdoek in de ring gooit’ (maar toch nog hoopt op verandering).

Als er helemaal geen Evangelie meer klinkt, dan is het duidelijk.
Maar dan nog....
Je familie, je vrienden, de vriendjes en vriendinnetjes van ke kids als je die heb.
Heel je sociale wereld.

Niet iedereen heeft contacten buiten de wereld van de kerk.
Je valt in een gat dan, als je weggaat.

PS: zal vast niet bij iedereen zo zijn. Maar als je echt van je gemeente houdt...
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Daarnaast lijkt het me voor de gemeente ook beter als men terugkeert tot een meer Bijbelse boodschap, dan wanneer ik voor m'n eigen gemak maar vertrek of zwijg.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 14:55

Wat is het goed hé..?

Voor mij zou dit, als het blijvend is en echt tegen Gods Woord in, een overduidelijke reden zijn.
Dat is wel een heel kort-door-de-bocht advies, als je de gehele ins en outs niet weet. Oftewel: hoor en wederhoor, voordat je adviseert.
K de Vries
Verbannen

Bericht door K de Vries »

Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 15:33 Daarnaast lijkt het me voor de gemeente ook beter als men terugkeert tot een meer Bijbelse boodschap, dan wanneer ik voor m'n eigen gemak maar vertrek of zwijg.
Het probleem is vooral dat wij zoveel vinden, terwijl er met de prediking niet zo veel mis is. Er is binnen de GG(iN) nergens een on-Bijbelse prediking. Je hebt zelf geschreven dat het uitgepraat is. Vergeving betekent ook dat je dan geen oude koeien meer uit de sloot gaat halen. Het is ook niet volgens Gods Woord om te vergeven en er vervolgens steeds hier over te blijven doormalen. Ik geef Wim Anker dan ook volledig gelijk. Het is echt niet kies om zo te praten en hier te schrijven. Leg Zondag 43 er eens naast, zou ik zeggen en vraag je af of je berichten daarmee stroken...

Ik heb steeds meer de indruk dat er hier een karikatuur wordt gemaakt waar men vervolgens tegenin te keer gaat.
Ik voel me geraakt omdat er mensen zijn die mijn ervaringen niet serieus nemen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Inwoner schreef:. Oftewel: hoor en wederhoor, voordat je adviseert.
Kijk dat is nu eens een goed advies! Die mogen @Vrouwke en @Arja ter harte nemen voor verhalen te posten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

K de Vries schreef: 07 apr 2026, 15:45
Vrouwke schreef: 07 apr 2026, 15:33 Daarnaast lijkt het me voor de gemeente ook beter als men terugkeert tot een meer Bijbelse boodschap, dan wanneer ik voor m'n eigen gemak maar vertrek of zwijg.
Het probleem is vooral dat wij zoveel vinden, terwijl er met de prediking niet zo veel mis is. Er is binnen de GG(iN) nergens een on-Bijbelse prediking. Je hebt zelf geschreven dat het uitgepraat is. Vergeving betekent ook dat je dan geen oude koeien meer uit de sloot gaat halen. Het is ook niet volgens Gods Woord om te vergeven en er vervolgens steeds hier over te blijven doormalen. Ik geef Wim Anker dan ook volledig gelijk. Het is echt niet kies om zo te praten en hier te schrijven. Leg Zondag 43 er eens naast, zou ik zeggen en vraag je af of je berichten daarmee stroken...

Ik heb steeds meer de indruk dat er hier een karikatuur wordt gemaakt waar men vervolgens tegenin te keer gaat.
en van der Zwaag hadt natuurlijk in alles ongelijk, net als ds Harinck et all?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 07 apr 2026, 15:36
Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 14:55
Zeeuw schreef: 07 apr 2026, 14:17 Dat laatste is ook een keuze denk ik. En dat kan een goede zijn. Maar ik zou in dat geval dan ook moedig voorwaarts gaan en de energie vanaf nu op het goede richten.
Wat is het goed hé..?

Dat is wel een heel kort-door-de-bocht advies, als je de gehele ins en outs niet weet. Oftewel: hoor en wederhoor, voordat je adviseert.
Ik ga uit van het verhaal wat ik hier lees. Als iemand aangeeft 'niet naar Gods Woord' en daarvan overtuigd is, is dit mijn advies.

Haha, het zou wat wezen als ik bij ieder verhaal dat ik hier lees een andere kant zou moeten gaan polsen.
K de Vries
Verbannen

Bericht door K de Vries »

Bertiel schreef: 07 apr 2026, 15:47
K de Vries schreef: 07 apr 2026, 15:45

en van der Zwaag hadt natuurlijk in alles ongelijk, net als ds Harinck et all?
Wat is on-Bijbelse prediking? Laten we het daar dan eens over hebben.

Er worden mensen bekeerd en getrokken. Er is opwas en kennis in de genade. Ook in gemeenten van de Vrouwkes en Arja's. Zouden wij die prediking dan afserveren omdat het onze goedkeuring niet wegdraagt? Ik kan dit niet meemaken. Ik vind het een aanraking van Gods oogappels. Laten we toch oppassen dat we het werk van God, wat Hij door de dwaasheid der prediking behaagt aan ons te openbaren en te verkondigen, als on-Bijbels gaan kwalificateren, omdat het ons niet kan bekoren.
Ik voel me geraakt omdat er mensen zijn die mijn ervaringen niet serieus nemen.
Plaats reactie