Je moet beginnen bij het begin. Dat er HEMA filialen zijn die zich niet houden aan de landelijke voorschriften en botweg ook LIDL producten verkopen.rhadders schreef: ↑02 apr 2026, 20:45Een voorbeeld: iemand opent een winkel onder de naam ‘HEMA Als Vanouds’. Maar het is niet HEMA zoals we die kennen. Maar een soortgelijke winkel, gestart door oud HEMA-medewerkers, die zeggen het aanbod en de beleving van de oude HEMA terug te willen brengen voor de klanten. De waarschuwingen van HEMA, hun oud-werkgever, negeren ze. In allerlei plaatsen verschijnt een HEMA Als Vanouds. Wat denk je, zal het voor HEMA een serieuze optie zijn om dan NIET naar de rechter te stappen?huisman schreef: ↑02 apr 2026, 19:27Denk dat realisme ook goed zou zijn aan de Hoogeveen kant. Het gaat niet om 33 maar om minimaal 50 gemeenten die niet naar Hoogeveen zullen komen. Verder begrijp ik je visie. Met het vetgedrukte ben ik het zo ongeveer wel eens maar met je uitwerking niet.Middenrefo schreef: ↑02 apr 2026, 19:04Ik denk dat het artikel ingegeven is door de vrees dat Rijnsburg kerkrechtelijk gezien aan de 'verkeerde' kant zit. Op basis van wat ik hoor is dat inmiddels daar ook wel doorgedrongen.huisman schreef: ↑02 apr 2026, 14:43
Ik kan het artikel niet lezen dus moet het met jouw samenvatting doen. Bij mij gaat de ongehoorzaamheid en de inhoud van de ongehoorzaamheid samen op in de reden dat ik mij voeg bij Rijnsburg.
Het laatste model wat is weggestemd (vergeet niet dat de grens op 80% lag) wijkt m.i. fundamenteel af wat nu voorligt. Het A en B model nu zal alle meerdere vergaderingen t/m de G.S. apart gaan houden. Er zal een overkoepelend bestuur zijn die de gezamenlijke verantwoordelijkheden zal behartigen en m.i. zorgvuldig afbouwen zoveel als mogelijk is. Denk dat dit voor beide delen belangrijk is. Ook voor de toekomst als bv deel Hoogeveen een nauwere samenwerking met de NGK wil. Dan moet er niet teveel gezamenlijkheid meer zijn die dit in de weg zal staan.
En wat je ‘meer vragen’ betreft. Bel hem en je hebt je antwoorden en een aangenaam gesprek.
Wat ik niet begrijp is dat nu ineens een 'samenleven' onder dezelfde naam wel te dragen is. Als dat echt zo is, dan lijkt me dat nogal hypocriet. Het zwakke punt in zijn voorstel, en wat mij betreft een onmogelijkheid, is dat zowel A als B een eigen GS zouden hebben. Dan zijn het de facto twee verschillende kerkverbanden die een soort samenwerkingsverband hebben.
Die route zou wel mijn voorkeur hebben. Maak het voor iedereen gewoon simpel en duidelijk; Rijnsburg en de CGK zijn twee zelfstandige kerkverbanden en op de GS van Hoogeveen gaan we nadenken over samenwerking. Dan hoeven de 33 deelnemers aan Rijnsburg ook niet langer te wachten en kunnen ze direct zelfstandig van start.
Verder lezen jullie (jij, @MidMid en @rhadders) allerlei bedoelingen en ‘vrezen’ in ‘Rijnsburg teksten’ waar wij helemaal niet mee bezig zijn. Rechters die ergens wat van moeten vinden enz. Als het aan Rijnsburg ligt gaan we niet/nooit naar een rechter. Ik zal daar in ieder geval nooit voor pleiten. Liever een beetje onrecht lijden dan een uitspraak van een rechter forceren.
Verder ga ik deze metafoor niet uitwerken. Met alle respect voor de HEMA maar het is geen kerk. Binnen de kerk leven we niet van verkoop, verdienste en winst maar van genade. Dat maakt hopelijk een gang naar de rechter wat minder waarschijnlijk.