Wil je iets vertellen over je nickname?

Anselmus

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Anselmus »

Leuk topic, eerder over het hoofd gezien.

Tijdens mijn studie theologie kwam ik onder de indruk van Anselmus. Mijn onderschrift is een stelling van hem: het geloof zoekt inzicht. Ik ben opgevoed dat met diep nadenken het geloof 'een voet te hoog zit'. Zelf ben ik ook rationeel ingesteld en houd van nadenken en sparren.

In zijn tijd probeerde Anselmus een rationeel argument te vinden voor het bestaan van God en dat werd het ontologisch godsbewijs. Ook 'verzoening door voldoening' komt voort uit het denkwerk van Anselmus.

Omdat ik zelf ook graag nadenk over een breed spectrum aan onderwerpen koos ik deze nickname. Zoekend naar inzicht. Paulus wist dit ook: nu kennen wij ten dele, maar ooit zullen we aanschouwen van aangezicht tot aangezicht en God kennen zoals Hij is.
Fides Quaerens Intellectum
ZWP

Bericht door ZWP »

Anselmus schreef: 02 apr 2026, 11:06 Leuk topic, eerder over het hoofd gezien.

Tijdens mijn studie theologie kwam ik onder de indruk van Anselmus. Mijn onderschrift is een stelling van hem: het geloof zoekt inzicht. Ik ben opgevoed dat met diep nadenken het geloof 'een voet te hoog zit'. Zelf ben ik ook rationeel ingesteld en houd van nadenken en sparren.

In zijn tijd probeerde Anselmus een rationeel argument te vinden voor het bestaan van God en dat werd het ontologisch godsbewijs. Ook 'verzoening door voldoening' komt voort uit het denkwerk van Anselmus.

Omdat ik zelf ook graag nadenk over een breed spectrum aan onderwerpen koos ik deze nickname. Zoekend naar inzicht. Paulus wist dit ook: nu kennen wij ten dele, maar ooit zullen we aanschouwen van aangezicht tot aangezicht en God kennen zoals Hij is.
Nou, op 30 aug 2019, 09:56 schreef je zelf dit:
Al een tijdje lees ik af en toe mee. Om ook eens te kunnen reageren heb ik een account aangemaakt.

Ik heb gekozen voor de naam Anselmus omdat ik recent het boek Ondenkbaar dat u niet bestaat van hem las en onder de indruk kwam van zijn (filosofische) manier van denken. Ook mijn onderschrift is van Anselmus. Fides Quearens Intellectum dat zoiets betekent als: het geloof zoekt te verstaan/begrijpen of in meer hedendaagse vertaling het geloof op zoek naar begrip. Ik hoop dat dit forum bijdraagt aan het begrijpen van zaken en mensen en dat deze online gemeenschap bijdraagt aan de eer van God.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Ook nog last van geheugenproblemen blijkbaar en toch consistent 🥳
Fides Quaerens Intellectum
Arja

Bericht door Arja »

Gemeentelid schreef: 02 apr 2026, 00:07 Ik kon zo geen andere plek vinden om me voor te stellen, dus dan maar hier.

Ben man, 44 jaar , getrouwd en 2 kinderen.

Eerlijk gezegd ben ik al geruime tijd meelezer en nu dus aangemeld. Punt is dat ik niet gereformeerd, maar evangelisch ben. Wel heb ik een lange geschiedenis in de reformatorische gezindte en heb nog veel familie daar. Via dit forum blijf ik dan ook een beetje betrokken bij ontwikkelingen. Zo lees ik bijvoorbeeld het topic CGK met interesse omdat ik daarin hen opgegroeid.

Waarom aangemeld als evangelisch christen? Omdat ik het wel mooi vind om verdiepende gesprekken te hebben over geloofszaken/vragen. En dan wel met het uitgangspunt van Gods onfeilbaar Woord, op andere fora staat dat namelijk nog wel eens ter discussie. Daarnaast is het mooi om allerhande zaken vanuit Christelijk perspectief te bespreken.

Ik besef dat de grondslag van dit forum de 3fve zijn. Dat respecteer ik en het is niet mijn bedoeling om dat te gaan bediscussiëren. Ook bij zaken als kinderdoop zal ik me afzijdig houden. Hopelijk kan ik dan lid blijven.

Zal denk ik niet vaak reageren. Ben best druk met van alles. Met name omdat we in Spanje een ecologische olijfgaard proberen op te zetten ( we zijn dan ook geëmigreerd). Het ritme is hier wat anders dan in Nederland.

De groeten!
Welkom, welkom.
Fijn toch, om betrokken te kunnen blijven via zo'n forum?
Heb je al een geloofsgemeenschap gevonden, daar in Spanje?
Gemeentelid

Bericht door Gemeentelid »

Arja schreef: 02 apr 2026, 13:48
Gemeentelid schreef: 02 apr 2026, 00:07 Ik kon zo geen andere plek vinden om me voor te stellen, dus dan maar hier.

Ben man, 44 jaar , getrouwd en 2 kinderen.

Eerlijk gezegd ben ik al geruime tijd meelezer en nu dus aangemeld. Punt is dat ik niet gereformeerd, maar evangelisch ben. Wel heb ik een lange geschiedenis in de reformatorische gezindte en heb nog veel familie daar. Via dit forum blijf ik dan ook een beetje betrokken bij ontwikkelingen. Zo lees ik bijvoorbeeld het topic CGK met interesse omdat ik daarin hen opgegroeid.

Waarom aangemeld als evangelisch christen? Omdat ik het wel mooi vind om verdiepende gesprekken te hebben over geloofszaken/vragen. En dan wel met het uitgangspunt van Gods onfeilbaar Woord, op andere fora staat dat namelijk nog wel eens ter discussie. Daarnaast is het mooi om allerhande zaken vanuit Christelijk perspectief te bespreken.

Ik besef dat de grondslag van dit forum de 3fve zijn. Dat respecteer ik en het is niet mijn bedoeling om dat te gaan bediscussiëren. Ook bij zaken als kinderdoop zal ik me afzijdig houden. Hopelijk kan ik dan lid blijven.

Zal denk ik niet vaak reageren. Ben best druk met van alles. Met name omdat we in Spanje een ecologische olijfgaard proberen op te zetten ( we zijn dan ook geëmigreerd). Het ritme is hier wat anders dan in Nederland.

De groeten!
Welkom, welkom.
Fijn toch, om betrokken te kunnen blijven via zo'n forum?
Heb je al een geloofsgemeenschap gevonden, daar in Spanje?
Hoi Arja,

Ja dat hebben we. Er is een kleine gemeente in de buurt. Die hadden we al leren kennen toen we hier de buurt gingen verkennen. Het is echt klein maar wat ons betreft heel puur.

We zitten namelijk echt een beetje in een uithoek. Alleen natuur, kleine dorpjes en bergen. Dus we moeten wel een stukje rijden maar goed.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Anselmus schreef: 02 apr 2026, 11:06<> In zijn tijd probeerde Anselmus een rationeel argument te vinden voor het bestaan van God en dat werd het ontologisch godsbewijs. Ook 'verzoening door voldoening' komt voort uit het denkwerk van Anselmus. <>
De recente uitgave Het mysterie van God (Anselmus, vert. Hunink) is prachtig. Hierin zijn Proslogion en Cur Deus Homo samengevoegd. Aanrader voor iedereen die de combinatie van theologie en filosofisch denken kan waarderen.
Plaats reactie