Welke muziek speel je nu?

Hendrikus

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 01 apr 2026, 19:13 Klopt ook weer helemaal. Al heb ik het idee dat er best regelmatig Geneefse melodieën in die boekjes staan, zeker ook psalm 119, terwijl die dus gezien jouw opsomming (ik heb het niet gecontroleerd) niet als psalm in GvL staat.
Niet als psalm, wel als gezangmelodie.
Dus je bewering "In de RKK worden ook de Geneefse psalmen gezongen" was lichtelijk kort door de bocht. Maar het zij je vergeven ;)
~~Soli Deo Gloria~~
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Toen in ooit ‘psalm 68’ in de Mattheus Passion hoorde was ik lichtelijk verrast
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef: 01 apr 2026, 19:50
DDD schreef: 01 apr 2026, 19:13 Klopt ook weer helemaal. Al heb ik het idee dat er best regelmatig Geneefse melodieën in die boekjes staan, zeker ook psalm 119, terwijl die dus gezien jouw opsomming (ik heb het niet gecontroleerd) niet als psalm in GvL staat.
Dus je bewering "In de RKK worden ook de Geneefse psalmen gezongen" was lichtelijk kort door de bocht. Maar het zij je vergeven ;)
Dat ben ik met je eens hoor. Waarbij ik aanteken dat in veel oerdegelijke gereformeerde kerken ook niet 'de Geneefse psalmen' worden gezongen, zij het vaak wel een iets grotere selectie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef: 01 apr 2026, 19:57 Toen in ooit ‘psalm 68’ in de Mattheus Passion hoorde was ik lichtelijk verrast
Wat je hoorde, was de melodie die in Duitsland al bestond als "Es sind doch selig alle die", gemaakt door Matthias Greiter (ca. 1495-1550) en die later is opgenomen in het Geneefs psalter.
Dit is dus één van de weinige melodieën die niét op instigatie van Calvijn nieuw is gemaakt voor het Geneefs psalter, deze melodie bestond al.

Afbeelding

In de Matthäus Passion wordt de melodie gebruikt voor het lied O Mensch, bewein dein Sünde gross.

Dat is ook de titel van een prachtige koraalbewerking in het Orgelbüchlein van Bach, waarin de melodie echter dusdanig rijk omspeeld wordt dat geen mens daar meer een koraalmelodie in kan herkennen. Dat heeft al menig GG-organist in de problemen gebracht. Die zag eindelijk een escape om toch eens iets van Bach vóór de dienst te spelen, maar werd op het matje geroepen vanwege het spelen van iets onherkenbaars.
"Ja maar, ik speelde toch echt Psalm 68 hoor!" Dat zal, je kunt inderdaad op papier noot voor noot aanwijzen waar de melodienoten zitten, maar Bach heeft er zóveel tierelantijntjes tussen gefrutseld dat de broeders kerkenraad het toch echt niet konden waarderen. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat het dan helpt om het eerst als duidelijk koraal te spelen.

Los van het feit dat in onze GG er voor zover ik weet gelukkig geen beperking is in wat er voor en na de dienst gespeeld wordt, zij het dat de psalmen en gezangen wel moeten passen bij de eredienst.

En wat betreft de Geneefse melodieën: staan die van 100 en 130 dan ook in GvL, alleen als melodie? Ik kan mijn bundel niet vinden. Ik moet er een hebben, maar ik heb veel boeken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een katholiek kerkkoor bijvoorbeeld graag uit het Geneefse psalter zingt. Dat zijn allemaal bijpassende teksten, daar kun je je geen buil aan vallen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef: 01 apr 2026, 10:47 Ik volg op Instagram een aantal jonge organisten. Sommige spelen in de Rooms Katholieke erediensten.

het valt mij op dat in die diensten ook volop Bachkoralen of liederen die ook wij wel gebruiken worden gezongen en gespeeld. Begrijp ik er uit dat in de RK die ‘Lutherse’ of protestante gezangen geen probleem zijn?
De meeste RK parochies gebruiken GVL als liedbundel, Gezangen Voor Liturgie.
Daar staan inderdaad veel melodieën in die ook in protestantse kerken worden gezongen, zelfs een handjevol Geneefse psalmmelodieën.

Als je bedenkt dat diverse Geneefse psalmmelodieën te herleiden zijn tot vroegkerkelijke hymnen of sequenzen (Ps 15, , 20, 31, 39, 55, 80, 104, 124, 129 en 141) zou je je redenatie ook kunnen omdraaien: zingen wij protestanten ook RK melodieën? ;)
Is het GVL internationaal? In mijn voorbeelden gaat het over diensten in Duitsland en Oostenrijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 01 apr 2026, 22:49
Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef: 01 apr 2026, 10:47 Ik volg op Instagram een aantal jonge organisten. Sommige spelen in de Rooms Katholieke erediensten.

het valt mij op dat in die diensten ook volop Bachkoralen of liederen die ook wij wel gebruiken worden gezongen en gespeeld. Begrijp ik er uit dat in de RK die ‘Lutherse’ of protestante gezangen geen probleem zijn?
De meeste RK parochies gebruiken GVL als liedbundel, Gezangen Voor Liturgie.
Daar staan inderdaad veel melodieën in die ook in protestantse kerken worden gezongen, zelfs een handjevol Geneefse psalmmelodieën.

Als je bedenkt dat diverse Geneefse psalmmelodieën te herleiden zijn tot vroegkerkelijke hymnen of sequenzen (Ps 15, , 20, 31, 39, 55, 80, 104, 124, 129 en 141) zou je je redenatie ook kunnen omdraaien: zingen wij protestanten ook RK melodieën? ;)
Is het GVL internationaal? In mijn voorbeelden gaat het over diensten in Duitsland en Oostenrijk.
RK Duitsland heeft Gotteslob. Een andere bundel dan GvL, maar ook daar vind je wel melodieën die protestanten eveneens zingen.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef: 01 apr 2026, 19:50
Ik was zojuist even in de plaatselijke katholieke kerk en heb even gekeken. Ik kwam los van de psalmen (die heb ik verder niet doorgekeken) toch nog een paar Geneefse melodieën tegen. Sowieso de cantica, daarnaast in ieder geval de melodie van de psalmen 9, 36, 47, 113, 121, 128.

Daar komt bij dat liederen van Huub Oosterhuis geregeld ook op Geneefse melodieën gezongen worden. Kerkkoren zingen -een beetje afhankelijk van de ligging van de parochie- vaak Oosterhuis en ook wel uit het nieuwe Liedboek. En liederen van Oosterhuis staan overwegend niet in GvL. Ik denk dus, dat als je het bij elkaar optelt, in de Nederlandse kerkprovincie toch wel de meerderheid van de Geneefse melodieën bekend is. Dat is eigenlijk best bijzonder. Ik denk niet dat dat in Frankrijk ook zo is. Dat is me in ieder geval nooit opgevallen.

Voor het aanstaande Hoogfeest van Pasen stond trouwens 'U zij de glorie', 'Zingt voor de Heer een nieuw gezang' en 'Sta op! Een morgen ongedacht' in het boekje van Berne
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wat een prachtige uitvoering van psalm 22:

www.youtube.com/watch?v=EJpI2l9focs

Ik hoop dat deze jongen zijn talent volledig gaat inzetten voor christelijke muziek. Want talent heeft hij zeker.

Wat is dat 14e couplet toch ook mooi en beloftevol: ook voor de heidenen. Wat een troost, juist met Pasen.
Arja

Bericht door Arja »

Ik speel niets.
Maar leerde vandaag twee nieuwe instrumenten kennen:

1. De ney
2. De theremin

Ik ben dol op houten/bamboe fluiten en muziek waarin ze rol mogen hebben (vandaar nummer 1)

Maar nummer 2 daar heb ik een vraag bij:

Wat vinden jullie van de theremin.
Is het eigenlijk wel een muziekinstrument

Hieronder: https://www.youtube.com/watch?v=6SPLEPd ... rt_radio=1
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Arja schreef: 04 apr 2026, 15:00 Ik speel niets.
Maar leerde vandaag twee nieuwe instrumenten kennen:

1. De ney
2. De theremin

Ik ben dol op houten/bamboe fluiten en muziek waarin ze rol mogen hebben (vandaar nummer 1)

Maar nummer 2 daar heb ik een vraag bij:

Wat vinden jullie van de theremin.
Is het eigenlijk wel een muziekinstrument

Hieronder: https://www.youtube.com/watch?v=6SPLEPd ... rt_radio=1
Wel zeker is de theremin een muziekinstrument! Net als de Ondes martenot. Ik ken een celliste die ook theremin speelt; zij vindt de theremin fysiek zwaarder om te spelen dan de cello. Dat lijkt misschien raar, omdat je het instrument niet aanraakt, maar de coördinatie van de beweging vergt enorm veel, aan concentratie en aan spiercontrole.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie