huisman schreef: ↑31 mar 2026, 10:11
Quercus schreef: ↑31 mar 2026, 08:40
huisman schreef: ↑30 mar 2026, 22:05
merel schreef: ↑30 mar 2026, 21:00
Wij hebben afgelopen jaren ongeveer gemetselde gedaan als jullie, maar zitten wel hoger in het gasverbruik. Denk niet dat we nog lager kunnen komen.
Toch weer een bewijs dat de subsidies terecht komen bij de beter betaalden. Deze aanpassingen zijn inderdaad lang niet voor iedereen weggelegd. De nog beter bedeelden hebben ook nog een laadpaal en een elektrisch vehikel aangeschaft.
Klimaat en duurzaamheid is al jaren een hobby van de rijken.
Klopt deels. Er zijn mensen die het financieel moeilijk hebben. En die kunnen niet verduurzamen. Maar daaronder zijn er ook een aantal die het liefst hun geld besteden aan de nieuwste OLED TV of aan wintersport (of verzin het maar).
Als ik voor mijzelf spreek (en dat bedoel ik niet uit de hoogte, en ik heb financieel niks te klagen). Wij hebben jaren lang gespaard en zijn zuinig geweest, geen vakanties, geen luxe producten, één auto puur voor werkverkeer, en boodschappen op de fiets. Dat heeft er onder meer voor bijgedragen dat we nu mogelijkheden hebben gehad om een ruimer huis te kopen en deze na te isoleren en een warmtepomp te installeren.
Maar misschien is het wel een idee om als rijkere de minderbedeelden te helpen met isolatiemaatregelen (als een soort van goed doel), schiet mij te binnen.
Volgens mij heeft de SP een plan voor een isolatiebank net zoiets als de voedselbank. Als de overheid consistent beleid zou voeren en subsidies sterk inkomensafhankelijk zou maken zou duurzaamheid ook bereikbaar worden voor de lagere inkomens.
Dan krijgt @DDD de volle pond en @merel niets.

Dit gebaseerd op hun eigen geopenbaarde inkomstenplaatjes. (2 goed betaalde (bijna) fulltime banen tegenover het minimum salaris van @DDD)
Ik las deze week in de krant dat deze regeling er allang is. Voor mensen met een huishoudingkomen tot 60.000 euro (dat vind ik best ruim) is een gratis lening beschikbaar voor het aanschaffen van een warmtepomp bij het Nationaal warmtefonds.
https://www.warmtefonds.nl/particuliere ... warmtepomp
Oftewel: voor mensen met een koophuis is de stelling dat arme mensen niet zouden kunnen verduurzamen, onzin. Met een huurhuis is het een ander verhaal. Het landelijk VVD-beleid is al jarenlang enorm in het nadeel van huurders.
Als rijker bedeelde hoef je dus armer bedeelde woningeigenaren niet te helpen, behalve dan wellicht bij het aanvragen.