Schuivende panelen onder ons?

Ad Anker
Moderator

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ad Anker »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 21:15 Ik had de foto op X gezien en was er vanuit gegaan dat die met hoed de predikant was..
Nee joh, gewoon een dominee met humor. Hij heeft vast gezegd: Broeder, zet mijn hoed ff op, dan hebben ze op Refoforum weer een leuke avond.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ad Anker schreef: Gisteren, 21:16
Bourdon16 schreef: Gisteren, 21:15 Ik had de foto op X gezien en was er vanuit gegaan dat die met hoed de predikant was..
Nee joh, gewoon een dominee met humor. Hij heeft vast gezegd: Broeder, zet mijn hoed ff op, dan hebben ze op Refoforum weer een leuke avond.
Het lijken mij inderdaad twee aardige broeders met humor en pret-oogjes.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Heel helder verwoord! Na 55 jaren Reformatorisch Dagblad.
Ds. D.J. Budding is de enige van de RD-oprichters die het 55-jarig bestaan van de krant meemaakt. „Er is veel reden tot dankbaarheid. Ook tot bezorgdheid.”
En laten we dat er meteen bij zeggen, dat hoeft hier ook niet onbekend behoeven te zijn: We delen zijn bezorgdheid. We zien met hem de 'schuivende panelen'. En dat wordt ons niet in dank afgenomen.

Een spannende, maar mooie tijd, vat ds. Budding samen. „Er was dringend behoefte aan een krant die een tegengeluid tegen de geest van de tijd zou laten horen. Die noodzaak werd gevoeld en er waren kinderen van God die deze nood op het hart gebonden kregen. Het werd een zaak van gebed en geloof. Mensen die dachten dat het wel moest mislukken, hadden zakelijk gezien het gelijk aan hun kant. Maar deze krant moest er komen.”

Het comité werd omgezet in de Stichting Reformatorische Publicatie (SRP). Ds. Budding bleef tot 2021 bestuurslid. „Inmiddels was 75 jaar statutair de maximumleeftijd. Vanwege het aantal wisselingen kreeg ik de vraag te blijven tot ik 77 was.”

Verschuivingen
Doel van de RD-oprichters was het opwerpen van een dam tegen de tijdgeest; ds. Budding komt er tijdens het interview meermalen op terug. Want hij is bezorgd, zeer bezorgd. „Er zijn in onze gezindte flinke verschuivingen, en de gezindte weerspiegelt zich in de krant.”

Nog zomaar een citaatje wat ds. Budding opving:
Ze wisten niet dat ik daar was. „Wat een extreem stelletje”, hoorde ik een van hen zeggen.”
En... wat zouden ze allemaal niet nog meer zeggen van dat overblijfsel dat er tot veler ergernis nog is.
Ds. Budding verwoordt helder en ondubbelzinnig waar we zijn gaan schuiven.
Deze man zag het ook, en wat zegt men van deze man? Gelukkig dat hij het niet weet en niet hoort, althans met met zijn oren, maar de verscheidene bannen spreken ook wel een taal.

Nog een enkel citaat:
Een van de vijf uitgangspunten van de oprichters was artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. „Het gaat om Gods eer. Durven we zaken die tegen Gods Woord ingaan klip en klaar af te wijzen, of zijn we vooral heel tolerant en respectvol? „Zo zegt de Heere...”, daar moeten we helder in zijn.”
Waarschuwend voorbeeld zijn voor ds. Budding de Gereformeerde Kerken. „Als Abraham Kuyper zou zien wat er van zijn erfenis terechtgekomen is, zou hij het niet geloven.”

Een van de verschuivingen doet zich volgens de predikant voor in de gezinsvorming. „Ik ben een man van getallen en statistiek, dus ik vergelijk de huidige tijd weleens met eerdere perioden. Urk staat bekend als de kinderrijkste gemeente van Nederland, maar ook daar is het geboortecijfer nog maar de helft van wat het dertig jaar geleden was.”

Verschuiving ziet ds. Budding ook in theologische opvattingen. „Niet iedereen houdt vast aan een schepping in zes dagen. Dat ondermijnt het Schriftgezag. Niet iedereen houdt eraan vast dat bekering nodig is en dat je niet elke dopeling als kind van God kunt beschouwen. Begaafde schrijvers verwoorden hun veranderde opvattingen en helaas heeft dat invloed. Het zijn opvattingen die dodelijk gevaarlijk zijn en haaks staan op die van de RD-oprichters. Dit zijn geen nuanceverschillen, maar fundamentele verschillen. Laat de krant de geesten beproeven. En tegengif bieden.”

https://www.rd.nl/artikel/1144041-rd-pi ... -achterban
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 mar 2026, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

De predikant was heel lang geleden kortdurend de manager van het team waarin ik werkte. :hi
Plaats reactie