We zijn net als in Paulus zijn tijd een kleine minderheid geworden. Dat neemt niet weg dat ik geloof dat we moeten streven naar behouden van goede wat nog over is. In het OT zien we dat als (bijna) het hele volk afdwaalde koningen een reformatie door voerden. Nu zijn wij geen Israël, maar wanneer het politiek mogelijk is ben ik wel voor wetten in lijn met de Bijbel.Arja schreef: ↑Gisteren, 10:55Ja... ik geloof ook dat Gods geboden goed zijn... voor ieder mens.MGG schreef: ↑Gisteren, 08:45Ik geloof dat Gods geboden goed zijn voor iedereen. In de Bijbel zie ik geen enkele aanleiding om te denken dat het niet goed is om Gods geboden in aardse wetten te verankeren.Arja schreef: ↑27 mar 2026, 20:42O dacht je in die richting?
Ik zat meer aan de andere kant te denken. Ik geloof ook dat de Tien Geboden voor alle mensen gelden. Maar in het Nieuwe Testament zie ik dat de handhaving verschuift: niet meer via de overheid, maar via de gemeente en het werk van de Geest. Daarom zie ik geen basis om afgoderij staatsrechtelijk af te dwingen.
Maar mijn vraag is niet óf ze goed zijn, maar hoe ze functioneren. In de Bijbel zie ik niet dat de lijn is: veranker ze één-op-één in aardse wetten. Als je kijkt naar Paulus, leeft hij onder een heidense overheid, en toch roept hij nergens op om Gods geboden daar wettelijk door te voeren. Hij erkent die overheid, maar legt de nadruk ergens anders. Namelijk: dat mensen zelf onder Gods geboden komen, van binnenuit. Het Nieuwe Testament legt de nadruk niet op verankeren in wetten, maar op verankeren in harten.
Gods wet is goed. En die heeft ook echt invloed gehad op ons land. Veel van wat goed en recht was in de samenleving, is daaruit voortgekomen. In die zin zou je zeggen: dingen zouden zo moeten blijven. Maar tegelijk wil ik ook gewoon eerlijk zijn: Nederland was een gekerstend land, geen volk dat als geheel de Heere kende met het hart. En dan wordt het lastig als wij nu via de politiek willen vasthoudenaan wat vroeger meer als vorm aanwezig was.
Benieuwd hoe jij dit ziet.
De SGP - een open partij
-
MGG
Re: De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Bedankt MGG, je hebt me geholpen met je antwoord. Of aangescherpt.