K de Vries schreef: ↑27 mar 2026, 18:24
Terri schreef: ↑27 mar 2026, 16:34
Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Begreep van een professional dat het in dezelfde rang en orde zit als seksueel misbruik en pesterij.
Het aller ergste vind ik de ontkenning.
Los van alle pijn en verdriet, die ik zelf van dichtbij ook heb meegemaakt, vind ik het wel heel erg kort door de bocht om kerkelijke pijn, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte (waar het in deze discussie om gaat, laten we dat scherp stellen; ik spreek niet over andere pastorale zaken, dan kan dit mogelijk wel het geval zijn), onder dezelfde rang en orde te scharen als seksueel misbruik en pesterij. Ambtsdragers hebben wel zielen voor zich die de eeuwigheid moeten aandoen en het bloed zal eenmaal van hun hand geëist worden. Dat is van geheel andere orde dan bewust seksueel misbruik of bewuste pesterij, al zal de beschadiging misschien hetzelfde voelen.
Maar deze beide zaken als daad en probleem aan elkaar gelijkstellen, vind ik toch echt niet een juiste voorstelling van zaken. Ik geloof niet dat je in het pastoraat, als ambtsdrager, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte, anderen bewust pijn aan zou doen. Dat is bij seksueel misbruik of pesterij toch echt wel anders.
Jij misschien niet. Maar wat als iemand graag over zichzelf praat en eigen bekering hoog wil houden. En als iemand anders dan ook bekeerd wordt de neiging heeft om dit dus onderuit te halen of negatief te zien?? Misschien ben jij niet zo, maar zo kunnen andere mensen wel zijn.
En je zegt “bloed van je handen geëist wordt”. Zou dat juist niet de andere kant op gelden?
- Wat denk je dan van de discipelen die niet wilden dat de kinderen tot Jezus kwamen? Jezus was daar vrij duidelijk over en heeft ze goed bestraft. Zo zijn er nu ook veel mensen die je eerst het pad van de bevinding opsturen en niet naar Jezus.
- Of dat Petrus de de lijdensweg van Jezus wil verhinderen. Hij dacht het beter te weten. Dan zegt Jezus: Ga weg achter Mij, satan! gij zijt Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.” Nu zijn er ook velen dominees en ouderlingen die weten hoe God werkt en keuren het af. Misschien op een nette manier, maar wat je vaak hoort van die avondmaals gesprekken is niet positief..
- Of de Schriftgeleerden die de weg tot Jezus verhinderen: Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; dewijl gij daarin niet ingaat, noch degenen die ingaan, laat gij ingaan (Mattheüs 23:13)
- Of dat je door alle bevindingen die ze willen horen nieuwe gelovigen laten struiken. Denk aan deze tekst: Maar zo wie één van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert (doet struikelen), het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
Ik denk dat die bewuste dominees en ouderlingen deze teksten is moeten lezen.