Kerkpijn (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Gereformeerde Gemeenten
DKE maakt zich ernstig zorgen over de ontwikkelingen in het kerkverband heb ik begrepen.
Bron?
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Kiezen op elkaar is in ieder geval niet gelukt.Vrouwke schreef: ↑26 mar 2026, 02:02 Misschien had ik dit inderdaad beter niet kunnen posten omdat het niets oplost en mensen het niet kunnen begrijpen..
Tegelijk is het voor 100% waar.
En waar het hart mee vol zit, stroomt (soms) de mond (of pen) van over. Ook bij mij..
De mensen die ik vooral in gedachten had toen ik dit berichtje plaatste, ken ik al m’n hele leven.
Dat maakt het juist ook zo verschrikkelijk pijnlijk en ingewikkeld. Juist omdat ik tegenwoordig denk dat er ook echt iets van de HEERE in hun leven te vinden is. Dat ze een toevluchtnemend geloof bezitten. En veel rijker (in de HEERE) zijn dan ze zelf beseffen. Maar ze zitten zo verschrikkelijk verstrikt in angst + halve en hele onwaarheden.
Zoals dat er niets geen beloften in de Bijbel staan dan alleen voor uitverkorenen.
(En bijvoorbeeld Jesaja 45 vers 22 dan?https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/ )
En dat je zonden pas vergeven zijn bij een bewuste en gevoelige rechtvaardig verklaring (in hun ogen: “de rechtvaardigmaking / schuldvergeving”).
En daarnaast vinden ze juist van alles uit de Kerk der eeuwen verdachte taal. Tot aan de taal van de Bijbel en de belijdenisgeschriften “op de lippen van mensen van vandaag” aan toe.
En vervolgens leven ze alleen op gevoel. En worden velen veroordeeld tot moeder en dochters aan toe. Het is gewoon héél verdrietig en tegelijk haast niet te geloven dat de macht van het kwade zó groot is op aarde sinds Genesis 3..
Ik ga hier niet alles delen want dit is eigenlijk al veel te kwetsbaar om te delen.
Maar weet dat ik heel vaak geprobeerd heb om open te zijn. Hetzij door in m’n hart te laten kijken. Hetzij door hen bijvoorbeeld te tippen dat boek van Immens eens te lezen, als je merkte dat ze het zo moeilijk hebben voor zichzelf. Maar bij alles wat je deelt, komt er een veroordeling terug. Hun angst projecteren ze op hun omgeving. En inmiddels is dat zo vaak gebeurd, dat ik het niet meer tellen kan.
En daarom ben ik heel voorzichtig geworden met wanneer ik wel of niet open spreek. Want het helpt niet en je maak het alleen voor jezelf nog moeilijker.
@Refiosi
Dank voor je spiegel. Ik zal proberen nog meer met mijn kiezen op elkaar door te gaan. Maar weet 1 ding: wat ik deel komt voort uit zorg, pijn en verdriet om (dit) alles bij elkaar. En de uit vreugde en rust die ik heb mogen vinden / krijgen in de HEERE. Enne…heb je zelf al rust gevonden in de HEERE voor je eigen hart en leven? Als dat niet zo is, Wendt je naar Hem toe en wordt behouden..! https://youtu.be/Y2Q09sLgdQ4
Verder (in het algemeen): https://youtu.be/312FPr23owg
Ik snap dat je uitlatingen door persoonlijke pijn worden veroorzaakt. Maar dat maakt niet dat het goed is om dit hier zo te beschrijven. Kan het door de drie zeven van Socrates? En nog belangrijker: komt het voort uit de geest van zachtmoedigheid?
Ten slotte: regelmatig worden dit soort topics ontsierd door een persoonlijke vraag. Dit past niet in deze vorm van gedachtewisseling en het is al vaker op dit forum benoemd dat we dit zo niet doen.
Dit kreeg idd nog een staartje..
Verder wil ik even rechtzetten dat ik het niet over (al) onze ambtsdragers gehad heb. Maar als er 1 is die zich heel veroordelend uitgelaten heeft, voelt dat dan (en langer) als een oordeel van “de kerkenraad”. Gelukkig is er tegenwoordig fijn contact met de kerkenraad.
Verder wil ik even rechtzetten dat ik het niet over (al) onze ambtsdragers gehad heb. Maar als er 1 is die zich heel veroordelend uitgelaten heeft, voelt dat dan (en langer) als een oordeel van “de kerkenraad”. Gelukkig is er tegenwoordig fijn contact met de kerkenraad.
@Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Ik vind het nogal wat als je met de meest diepe, persoonlijke vragen loopt en dat er blijkbaar geen ruimte was om daar op een goede manier over te spreken.
Ik vind het nogal wat als je met de meest diepe, persoonlijke vragen loopt en dat er blijkbaar geen ruimte was om daar op een goede manier over te spreken.
Waar in de Bijbel staat dat alles uit de geest van zachtmoedigheid moet voortkomen?Refiosi schreef: ↑26 mar 2026, 17:09Kiezen op elkaar is in ieder geval niet gelukt.Vrouwke schreef: ↑26 mar 2026, 02:02 Misschien had ik dit inderdaad beter niet kunnen posten omdat het niets oplost en mensen het niet kunnen begrijpen..
En waar het hart mee vol zit, stroomt (soms) de mond (of pen) van over. Ook bij mij..
De mensen die ik vooral in gedachten had toen ik dit berichtje plaatste, ken ik al m’n hele leven.
Dat maakt het juist ook zo verschrikkelijk pijnlijk en ingewikkeld. Juist omdat ik tegenwoordig denk dat er ook echt iets van de HEERE in hun leven te vinden is. Dat ze een toevluchtnemend geloof bezitten. En veel rijker (in de HEERE) zijn dan ze zelf beseffen. Maar ze zitten zo verschrikkelijk verstrikt in angst + halve en hele onwaarheden.
Zoals dat er niets geen beloften in de Bijbel staan dan alleen voor uitverkorenen.
(En bijvoorbeeld Jesaja 45 vers 22 dan?https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/ )
En dat je zonden pas vergeven zijn bij een bewuste en gevoelige rechtvaardig verklaring (in hun ogen: “de rechtvaardigmaking / schuldvergeving”).
En daarnaast vinden ze juist van alles uit de Kerk der eeuwen verdachte taal. Tot aan de taal van de Bijbel en de belijdenisgeschriften “op de lippen van mensen van vandaag” aan toe.
En vervolgens leven ze alleen op gevoel. En worden velen veroordeeld tot moeder en dochters aan toe. Het is gewoon héél verdrietig en tegelijk haast niet te geloven dat de macht van het kwade zó groot is op aarde sinds Genesis 3..
Ik ga hier niet alles delen want dit is eigenlijk al veel te kwetsbaar om te delen.
Maar weet dat ik heel vaak geprobeerd heb om open te zijn. Hetzij door in m’n hart te laten kijken. Hetzij door hen bijvoorbeeld te tippen dat boek van Immens eens te lezen, als je merkte dat ze het zo moeilijk hebben voor zichzelf. Maar bij alles wat je deelt, komt er een veroordeling terug. Hun angst projecteren ze op hun omgeving. En inmiddels is dat zo vaak gebeurd, dat ik het niet meer tellen kan.
En daarom ben ik heel voorzichtig geworden met wanneer ik wel of niet open spreek. Want het helpt niet en je maak het alleen voor jezelf nog moeilijker.
@Refiosi
Dank voor je spiegel. Ik zal proberen nog meer met mijn kiezen op elkaar door te gaan. Maar weet 1 ding: wat ik deel komt voort uit zorg, pijn en verdriet om (dit) alles bij elkaar. En de uit vreugde en rust die ik heb mogen vinden / krijgen in de HEERE. Enne…heb je zelf al rust gevonden in de HEERE voor je eigen hart en leven? Als dat niet zo is, Wendt je naar Hem toe en wordt behouden..! https://youtu.be/Y2Q09sLgdQ4
Verder (in het algemeen): https://youtu.be/312FPr23owgJe ouders en ambtsdragers moeten het flink ontgelden. En jij weet het ook een stuk beter dan zij. Gelukkig vind je hier heel wat mensen die je begrijpen.
Ik snap dat je uitlatingen door persoonlijke pijn worden veroorzaakt. Maar dat maakt niet dat het goed is om dit hier zo te beschrijven. Kan het door de drie zeven van Socrates? En nog belangrijker: komt het voort uit de geest van zachtmoedigheid?
Ten slotte: regelmatig worden dit soort topics ontsierd door een persoonlijke vraag. Dit past niet in deze vorm van gedachtewisseling en het is al vaker op dit forum benoemd dat we dit zo niet doen.
-
MGG
Fijn dat het probleem bij andere zitmvdb schreef: ↑26 mar 2026, 18:31 @Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Laatst gewijzigd door MGG op 27 mar 2026, 03:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Of apart topic: vermaningen aan medeforummers.MGG schreef:Fijn dat het probleem bij andere zitmvdb schreef: ↑26 mar 2026, 18:31 @Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Ik vind het nogal wat als je met de meest diepe, persoonlijke vragen loopt en dat er blijkbaar geen ruimte was om daar op een goede manier over te spreken.. Refiosi reageert naar mijn idee heeft netjes. Als een fatsoenlijke reactie ongewenst is, dan kan er beter een draadje therapeutische gesprekken geopend worden. Gelijkgestemden kunnen dan elkaar bevestigen, zonder onderbroken te worden door mensen een iets andere mening/ervaring hebben.
Eens, dit komt vooral voor in het topic Gereformeerde Gemeenten.helma schreef: ↑26 mar 2026, 18:58Of apart topic: vermaningen aan medeforummers.MGG schreef:Fijn dat het probleem bij andere zitmvdb schreef: ↑26 mar 2026, 18:31 @Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Ik vind het nogal wat als je met de meest diepe, persoonlijke vragen loopt en dat er blijkbaar geen ruimte was om daar op een goede manier over te spreken.. Refiosi reageert naar mijn idee heeft netjes. Als een fatsoenlijke reactie ongewenst is, dan kan er beter een draadje therapeutische gesprekken geopend worden. Gelijkgestemden kunnen dan elkaar bevestigen, zonder onderbroken te worden door mensen een iets andere mening/ervaring hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De “drie zeven” zijn niet bedoeld om pijnlijke waarheid te onderdrukken, maar om te voorkomen dat we roddelen, onwaarheden verspreiden of zinloos kwetsen. Niet om echte ervaringen het zwijgen op te leggen. Als we het langs de lijn van Socrates leggen: als iets waar is en niet bedoeld is om te beschadigen, maar om eerlijk te zijn, dan is het niet vanzelf verkeerd om het te benoemen.Refiosi schreef: ↑26 mar 2026, 17:09Kiezen op elkaar is in ieder geval niet gelukt.Vrouwke schreef: ↑26 mar 2026, 02:02 Misschien had ik dit inderdaad beter niet kunnen posten omdat het niets oplost en mensen het niet kunnen begrijpen..
@Refiosi
Verder (in het algemeen): https://youtu.be/312FPr23owgJe ouders en ambtsdragers moeten het flink ontgelden. En jij weet het ook een stuk beter dan zij. Gelukkig vind je hier heel wat mensen die je begrijpen.
En wat betreft zachtmoedigheid: dat is iets van de houding van degene die spreekt. Maar het is lastig om dat van buitenaf te beoordelen of voor een ander vast te stellen. Mozes wordt in de Bijbel de meest zachtmoedige man genoemd (Numeri 12:3), maar hij zweeg niet als er dingen misgingen. Hij sprak juist wél, en soms heel scherp. Zachtmoedigheid betekent dus niet dat je niets zegt, maar dat je niet uit eigen belang of hardheid spreekt.
Als iets niet naar de Schriften is... waarom zou je daar niet open over mogen spreken op een forum?
Uiterlijk netjes, misschien.MGG schreef: ↑26 mar 2026, 18:55Refiosi reageert naar mijn idee heel netjes. Als een fatsoenlijke reactie ongewenst is, dan kan er beter een draadje therapeutische gesprekken geopend worden.mvdb schreef: ↑26 mar 2026, 18:31 @Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Maar inhoudelijk gebeurt er dit:
“Je ouders en ambtsdragers moeten het flink ontgelden”
Hier wordt een intentie ingevuld, alsof het doel is om af te rekenen.
“En jij weet het ook een stuk beter dan zij”
Hier wordt een houding toegeschreven, namelijk beter weten of hoogmoed.
“Dat maakt niet dat het goed is om dit hier zo te beschrijven”
Hier wordt bepaald wat wel en niet gezegd mag worden.
En dat wordt vervolgens nog onderbouwd met maatstaven als Socrates en zachtmoedigheid.
Dus ja, het klinkt netjes.
Maar het blijft oordelen ( over iemands intentie, houding etc).
-
MGG
In een draadje vol met oordelen lijkt het mij niet meer dan logisch dat gesprekspartners een oordeel hebben. Dit draadje is overduidelijk geen zuivere uitwisseling van feiten en meningen.Arja schreef: ↑26 mar 2026, 20:17Uiterlijk netjes, misschien.MGG schreef: ↑26 mar 2026, 18:55Refiosi reageert naar mijn idee heel netjes. Als een fatsoenlijke reactie ongewenst is, dan kan er beter een draadje therapeutische gesprekken geopend worden.mvdb schreef: ↑26 mar 2026, 18:31 @Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Maar inhoudelijk gebeurt er dit:
“Je ouders en ambtsdragers moeten het flink ontgelden”
Hier wordt een intentie ingevuld, alsof het doel is om af te rekenen.
“En jij weet het ook een stuk beter dan zij”
Hier wordt een houding toegeschreven, namelijk beter weten of hoogmoed.
“Dat maakt niet dat het goed is om dit hier zo te beschrijven”
Hier wordt bepaald wat wel en niet gezegd mag worden.
En dat wordt vervolgens nog onderbouwd met maatstaven als Socrates en zachtmoedigheid.
Dus ja, het klinkt netjes.
Maar het blijft oordelen ( over iemands intentie, houding etc).
Laatst gewijzigd door MGG op 27 mar 2026, 03:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Over oordelen gesproken.
In het document van overeenkomst tussen de GG en GGiN wordt gesproken over “sepa-reende prediking” en over de prediking als “een sleutel van het hemelrijk”, waarmee wordt ingesloten én buitengesloten.
Kan dat zonder te oordelen?
In het document van overeenkomst tussen de GG en GGiN wordt gesproken over “sepa-reende prediking” en over de prediking als “een sleutel van het hemelrijk”, waarmee wordt ingesloten én buitengesloten.
Kan dat zonder te oordelen?
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.