Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Een CGK gemeente die zich houdt aan de ‘vierslag’ en daarmee aantoonbaar voluit CGK is zegt hiermee dat ze dat waren, zijn en willen blijven. Dat zegt het Hoogeveen deel vast ook. Dan moet je niet naar de rechter maar naar elkaar om te praten. Dat is iig de insteek van Rijnsburg.rhadders schreef: ↑25 mar 2026, 23:45 Dit zinnetje in de verklaring van Rijnsburg is ook wel erg ‘tricky’:
Het is ongetwijfeld oprecht bedoeld, maar komt ergens ook over als een moderne variant van Lukas 18, het gebed van de Farizeeër: ‘God, ik dank U dat ik niet ben zoals die anderen’. Ik hoop dat we daar allemaal waakzaam op blijven.Rijnsburg AV schreef:Moge er zo ook ootmoedig gebed tot herleving zijn en ootmoedige dankbaarheid dat we nog bij Gods Woord en bij elkaar bewaard zijn in de lijn van onze gereformeerde vaderen.
Verder legt de verklaring toch een duidelijke claim op de CGK. Dat is dan weer strijdig met wat ik lees in rapport 1, dat een juridische strijd maximaal voorkomen moet worden. De andere partij, die nota bene op aanwijzing van de rechter heeft gehandeld, moét namelijk wel in verweer als haar rechtsgrond wordt aangetast. (Sommigen zouden zeggen: ‘het is een coup’. Dat is natuurlijk kort door de bocht, maar zo werkt het juridisch wel uit.) De broeders van Rijnsburg zou ik daarom willen oproepen: houdt vast aan de inhoud, niet aan de naam. Wees christelijk-gereformeerd, maar bedenk een nieuwe naam voor het kerkverband!
P.S. nu komt weer die farizeeër om de hoek maar dit keer zal ik je het maar direct vergeven.