Gelezen, gedacht, gehoord...

Groepscirkel

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Groepscirkel »

"Als de duivel een mens bekeert, dan maakt hij een goddeloos mens vroom, en als God een mens bekeert dan maakt Hij een vroom mens goddeloos. De vorst der duisternis mist echter bij alle imitatie en effectbejag toch het vermogen om de oprechte liefde, boetvaardigheid en uiteindelijke volharding te kunnen bewerken!"
(W. van der Zwaag)
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Ik denk dat dit de bedoeling was van de smeekbede die onze dierbare Heiland tot de hemel opzuchtte. Hij vroeg Zijn Vader niet dat Zijn Kerk één zou zijn; die was één. Hij bad niet dat zij onderling meer één zou zijn. In wezen waren zij dat. Nee, wat de grote Hogepriester van God vroeg was dat deze eenheid, deze harmonie zichtbaar zou worden, dat de wereld bij het zien ervan zou geloven aan het bovenaardse van Zijn Persoon en Zijn opdracht. De wereld neemt scherp te aar. De wereld bekommert er zich helemaal niet om in hoeverre wij verschillen in punten die het bestuur van de Kerk of de leer betreffen. Nee, de wereld kijkt naar de Kerk van God in haar eenheid. Zij verwacht eenheid aan te treffen, broederlijke liefde, medeleven, samenwerking. Daarom smeken wij u in de eerste plaats om de eenheid van al Gods beminde gelovigen onderling te erkennen, en die daarna manmoedig en zonder aarzelen tot uitdrukking te brengen en te verduidelijken.

- Aan de voet van het kruis, Octavius Winslow
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi beeld uit een ingezonden brief in het RD:

Ook ik bezocht op 13 maart de bijeenkomst van de Stichting Gereformeerd Erfgoed (RD 16-3). Daarop werd een prachtig beeld gegeven, afkomstig uit de prediking van de gebroeders Ebenezer en Ralph Erskine: dat van de naald en de draad. De Wet doorboort als een naald het hart, terwijl het Evangelie als een draad de wond heelt en de zondaar aan Christus verbindt.

Wie nu het beeld serieus neemt, moet wel constateren dat de tijd tussen de insteek van de naald door de Wet en de genezing door het Evangelie en de verbinding door het geloof aan Christus niet jaren lang kan duren. Stel je voor dat een chirurg pas na jaren een wond zou hechten. Zou de patiënt het overleven? Ja, dienaren van het Woord kunnen zelf ook de draad kwijt zijn. Maar als zij die gevonden hebben, dan maar niet te lang wachten om door te halen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mooie blog van Dr. P. De Vries. Onder andere over Boston's 12 bijlslagen: https://drpdevries.com/2026/03/25/het-k ... nge-poort/
Adagio

Bericht door Adagio »

Andrew Gray schreef:Ik zocht des nachts op mijn leger Hem, Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet. Hooglied 3:1.

Een Christen kan zaken van God vragen en geen antwoord op zijn gebeden ontvangen. Wij lezen deze woorden: Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden. Maar wat de ervaring van de Christen betreft, die verschilt dikwijls voor een tijd veel van deze Schriftwoorden. Wij zullen nu de redenen niet noemen, waarom het zo is, doch wij willen alleen dit zeggen, dat God wijs en rechtvaardig is in al Zijn doen en dat Hij weet, waarom Hij aldus handelt.
Hoe velen hebben de genietingen en dierbare openbaringen van Zijn genade jegens hen te laag gewaardeerd. Dat kan één van de oorzaken zijn, waarom velen hebben gebeden en nog niet zijn verhoord en geen antwoord hebben ontvangen op hun gebeden tot Hem. Doch wij mogen altijd dit besluit maken, dat Hij alles wèl doet. Dit getuigenis wordt aan Hem gegeven in Markus 7, het laatste vers: "En zij ontzetten zich bovenmate zeer, zeggende: Hij heeft alles wèl gedaan". En zeker, wanneer wij zullen staan op het punt de dorpel van de deur tot de nimmer eindigende eeuwigheid te overschrijden, wanneer wij zullen staan op de uiterste grens, van de tijd, gereed om de eeuwigheid binnen te gaan, dan zullen wij gedwongen zijn dit verslag te geven: Hij heeft alle dingen wèl gedaan.
Nu, wij lezen dat de bruid zegt: Ik zocht Hem 's nachts op mijn leger. Aan deze woorden kan de uitleg gegeven worden, dat zij Hem zocht, zelfs des nachts, op haar leger. Of anders kunnen wij het verklaren, dat zij Hem zocht, terwijl zij haar liefde tot hem uitsprak. Zo kan de ziel spreken in een droevige tijd van verlating: Ik zocht Hem, Die mijn ziel liefheeft.

Liefde kan iemand zijn nachtrust doen afbreken om te zoeken naar Hem, Die haar ziel liefheeft en dan zal er een heilige onrust en ongeduld zijn in zulk een ziel, tot zij Hem vindt en mag omhelzen. O Christenen, ik wil aan u, ja, aan uw consciëntie deze vraag voorleggen: werd ooit uw nachtrust afgebroken, omdat u gewaar werd, dat Christus afwezig was? Kwam u tot een ernstig zoeken naar Hem? Was ooit uw geest onrustig in uw binnenste, tot u Hem vond, Die uw ziel liefheeft? Ik vrees reden te hebben, te vermoeden, dat dit een onbekende zaak is voor de meesten onder ons. In het algemeen weten wij niet, wat Christus' tegenwoordigheid of gemeenzaamheid met Hem betekent. De reden daarvan is, dat wij ze nooit hebben gehad en daarom kunnen wij niet vertellen, wat het is. Kan het niet een droevig blijk en voorteken zijn, dat wij nooit zullen weten wat het is?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

https://cvandaag.nl/101597-robert-jan-o ... ood-is-weg

De artikel stuurde iemand door. Lijkt me mooi om te lezen, alleen heb geen leesrechten. Weet iemand wat er in staat?
Plaats reactie