Gereformeerde Gemeenten

Michaels

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Michaels »

Vrouwke schreef: Vandaag, 17:32
JCM schreef: Vandaag, 13:39 Uit pagina 1 van toelichting:
God belooft aan al Zijn kinderen die zegeningen. Wat Hij belooft, geeft Hij ook, past Hij ook toe door het werk van de Heilige Geest (Joh. 6:39; Joh. 10:28;
Joh. 16:13). Daarom zijn de beloften van het genadeverbond alleen voor degenen die in het verbond zijn. Dat zijn Gods kinderen.
Zijn sommige beloften niet voor alle hoorders?
Nee, alle beloften van het genadeverbond zijn alleen voor de uitverkorenen.
Gods schenkt nooit Zijn beloften aan verworpenen, omdat Christus deze beloften alleen voor Zijn kinderen heeft verdiend door Zijn lijden en sterven en gehoorzaamheid. Hij past de belofte bij hen dan ook zeker toe op Zijn tijd. lets wat de Heere belooft, past Hij zeker toe.

Al deze zaken kunnen theologisch gezien waar zijn.

Toch zijn er richting (maar dus nog niet vervuld aan) onbekeerden beloften. Anders zouden die nooit kunnen zalig worden. Het Evangelie is namelijk het enige middel dat het geloof werkt in de hand van Gods Geest.
'Komt herwaart tot mij, en ik zal u rust geven'. Bevel tot terugkeer en belofte van rust
'Doden zullen horen de stem des levenden Gods, en die ze gehoord hebben zullen leven'. Algemene belofte en persoonlijke belofte van leven.
'De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk. Oproep tot bekering, en belofte van vergeving.

De termen uitverkorenen, Gods kinderen en verworpenen worden in dit stuk ook door elkaar gebruikt. Dat maakt het niet duidelijker.
Er zijn uitverkorenen die nog Gods kind niet zijn, maar dit zijn geen verworpenen.

De Heilige Geest werkt het wonder van wedergeboorte, bekering, geloof en nieuw leven
.
Zeker. Maar mag niet gezwegen worden over het middel: Het Evangelie en de beloften, en daarin dus God Zelf.

Wordt Christus dan niet aan iedereen gepredikt? Ja, het Evangelie wordt aan alle hoorders gepreekt. Omdat een prediker niet weet, wie er wel of niet uitverkoren zijn, komt de verkondiging van de wet en van het Evangelie tot alle hoorders. De grootheid van de zonde en de rijkdom van Christus moet aan allen voorgesteld worden.
De Heilige Geest past het toe in de harten van Zijn volk. Daarom moet een prediker tot allen spreken. Maar een prediker separeert ook. Hij maakt verschil tussen de rechtvaardige en de goddeloze. Gods Woord sluit in of sluit buiten, door de werking van Gods Geest.

Zeker, maar dat niet alleen: de Heilige Geest past het niet alleen toe in de harten van Zijn volk, maar ook in degene Zijn volk nog niet zijn, maar zullen worden.
Dank voor je reactie. Ik begrijp dat ik niet de enige ben die het een verwarrend geheel vind.

Ik vind het ook zo gek dat ze enerzijds zeggen dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. En tegelijk komen ze aan het einde van hun betoog met twee teksten die volgens mij juist superwijde beloften zijn om onbekeerden op te roepen tot geloof:

Jesaja 55:6,7: Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Jesaja 45:22: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

Verder had ik vanmorgen ook al gedeeld wat mijn eerste gedachten waren: viewtopic.php?p=1228313#p1228313
De GG en, in navolging daarvan, ook de GGiN leren dat er beloften voor onbekeerden zijn, zij het niet in dezelfde zin als voor de wedergeborenen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de verkondiging van de beloften aan allen en anderzijds de persoonlijke vervulling van deze beloften, die alleen de wedergeborenen betreft.

Aan onbekeerden worden in de prediking wel beloften voorgehouden, zoals dat God zondaren wil bekeren, dat Hij geen lust heeft in de dood van de zondaar en dat Hij hen die tot Hem komen, niet uitwerpt.

Deze uitspraken dragen het karakter van een welmenende roeping en nodiging. Zij mogen echter niet persoonlijk worden toegeëigend zolang men onbekeerd is.

De eigenlijke verbondsbeloften, zoals vergeving van zonden, vernieuwing van het leven en de zaligheid, gelden niet onvoorwaardelijk voor iedere onbekeerde, maar worden vervuld in de weg van bekering en geloof.

Daarom kan een onbekeerde niet zeggen: “Deze belofte is voor mij persoonlijk vervuld.”

Het evangelie wordt oprecht en welmenend aan allen verkondigd; niemand wordt van de roeping uitgesloten.

De zekerheid van de beloften is echter alleen voor hen die door het geloof met Christus verenigd zijn.
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

@Michaels, blijkbaar ben jij je zelf aan het in informeren over zaken waar iedereen hier al een mening over heeft. Het heeft dus geen zin om dit soort overzichten vervolgens te posten, want voor jou is het misschien nieuws, maar niet voor ons.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

JanRap schreef: Vandaag, 18:33
Vrouwke schreef: Vandaag, 11:37 Pagina 1 van de toelichting

Toelichting op het document van overeenstemming van DCK en DKE
In aansluiting op het document van
overeenstemming, ondertekend door DCK en DKE, vindt het Deputaat-schap Contact met Kerken (DCK) van ons kerkverband het van belang om voor de lezers van De Wachter Sions een nadere toelichting te geven op de begrippen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Vooraf willen we nog vermelden dat
de toelichting op de woorden 'alge-meen, welmenend en onvoorwaar-delijk' in het hiervoor geplaatste Document van overeenstemming' is overgenomen uit het boekje Wet en Evangelie' dat door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland in 2019 is vastgesteld.
Hierna geven we een toelichting op
de begrippen voorwaardelijke en
onvoorwaardelijke beloften. Deze toelichting betreft een gedeelte van hoofdstuk 6 van het boekje Verbond en doop' dat in 2022 is uitgegeven door het Deputaatschap Onderwijs, Opvoeding en Catechese (DOOC) van ons kerkverband.
Samenvatting hoofdstuk 6
De beloften van het genadeverbond
- zijn bestemd voor Gods volk
- worden aan alle hoorders gepredikt
- worden door de Heilige Geest geschonken aan Gods volk.
De beloften zijn één; ze zijn alle bestemd voor Gods volk. Die beloften hebben twee vormen:
- voorwaardelijke beloften: ze zijn
voor Gods volk. De voorwaarde wordt door de Heilige Geest in het hart van Gods kinderen gewerkt.
- volstrekte beloften: ze zijn voor Gods
volk. De belofte wordt aan Gods kind vervuld door de Heilige Geest.
Over de beloften van het genade-verbond is al veel geschreven. Ook in het boek 'Wet en Evangelie',
hoofdstuk 6 en 7. Het is goed om die
hoofdstukken erbij te nemen.
Beloven en toepassen
Christus heeft als Borg van het ge-
nadeverbond de zaligheid voor Zijn volk verdiend. Hij schenkt de zegeningen van het verbond door de Heilige Geest (Jes. 53:11; Kol. 2:13).
Die zegeningen worden ook wel'de weldaden van het verbond' of 'de goederen
van het verbond' genoemd.
God belooft aan al Zijn kinderen die zegeningen. Wat Hij belooft, geeft Hij ook, past Hij ook toe door het werk van de Heilige Geest (Joh. 6:39; Joh. 10:28;
Joh. 16:13). Daarom zijn de beloften van het genadeverbond alleen voor degenen die in het verbond zijn. Dat zijn Gods kinderen.
Zijn sommige beloften niet voor alle hoorders?
Nee, alle beloften van het genadeverbond zijn alleen voor de uitverkorenen.
Gods schenkt nooit Zijn beloften aan verworpenen, omdat Christus deze beloften alleen voor Zijn kinderen heeft verdiend door Zijn lijden en sterven en gehoorzaamheid. Hij past de belofte bij hen dan ook zeker toe op Zijn tijd. lets wat de Heere belooft, past Hij zeker toe.
Gods beloften zijn getrouw
Numeri 23:19: God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen en niet doen, of spreken en niet bestendig maken?
2 Korinthe 1:20: Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in
Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.
De kanttekeningen zeggen hierbij: 'Want gelijk Christus altijd Dezelfde is in
Gods beloften, die onveranderlijk zijn, alzo zijn alle beloften Gods van onze zaligheid ja (dat is, waarheid) en amen (dat is, gewisheid en vastigheid in Christus), omdat God in het Nieuwe Verbond geen beloften der zaligheid doet, noch volbrengt, dan in Christus en door Christus!
Beloften in twee vormen
De beloften zijn één; ze zijn alle bestemd voor Gods volk. Die beloften hebben twee vormen. Er zijn voorwaardelijke en onvoorwaardelijke/volstrekte beloften. Maar ze zijn allemaal alleen voor Gods volk bestemd (zie ook dr. A.
Comrie (1706-1774), De eigenschappen des geloofs, de laatste preek).
1. Een voorwaardelijke belofte - er wordt een voorwaarde genoemd in de be-lofte. Die voorwaarde (honger, dorst, vermoeid, belast) wordt door de Heilige Geest gewerkt. Hij werkt dat in het hart van Gods volk. Dus de mens kan die voorwaarde niet zelf werken. Het is Gods wil en welbehagen om Zijn zegen te geven aan Zijn volk, in wie de genoemde werkzaamheden gevonden worden.
Dat is alleen uit Zijn onverdiende genade en barmhartigheid.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven
(Mattheüs 11:28). De Heere belooft rust aan de vermoeiden en belasten; aan degenen die vermoeid en belast zijn met hun zonden.
Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke (Johannes 7:37). Wie worden geno-
digd? De dorstigen, die dorsten naar Christus en Zijn gerechtigheid.
2. Een onvoorwaardelijke of volstrekte belofte - er wordt geen voorwaarde genoemd in de belofte. (Calvijn Institutie HII.10.8). De belofte wordt zeker vervuld door de Heilige Geest in het hart van Zijn kinderen. Het is Gods wil en welbehagen om Zijn zegeningen te geven aan Zijn kinderen. Zonder daarbij ook maar in iets te letten op hun gemoedsgesteldheid, zielsgestalten of werkzaamheden (Jes. 44:3; Jes. 53:11; Kol. 2:13; 1 Joh. 2:25; Efeze 2:8). Het is tot roem van Zijn vrije genade.
Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil (Jesaja 43:25).
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten (Hebreeën 13:5).
Prediking van de beloften
Hoe moeten de beloften van het genadeverbond gepredikt worden? De beloften worden aan alle hoorders verkondigd of voorgesteld.
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid
@ Vrouwke, Het is diep treurig te noemen dat de GG hier is ingetuind om hier hun handtekening onder te zetten, uitgenomen dan de enkele passages uit de DL. Bedankt voor de moeite die u nam om dit allemaal te posten. Ik vind het quasi- theologisch koeterwaals over het algemeen. Dit heeft toch niks maar dan ook niks met de oude waarheid te maken? Onze vaderen waren toch niet van die knutselaars met begrippen en verfijningen en voorwaarden?Boekje van van Rijswijk is ronduit gevaarlijk en volledig onwaar, men zet alles ook maar op de markt. Vroeger moesten boeken geapprobeerd worden. Ik kan het niet anders zien dan dat de GG is verkocht, uitgeleverd aan de GG in Ned. Er komt ook een tijd dat de jeugd van beide GG's hier geen genoegen meer mee neemt. Zij zoeken naar waarheid en duidelijkheid en echtheid.
Nou, dat posten was zo gedaan hoor. Ik heb gewoon foto’s gemaakt van de stukken. En daarna die teksten daaruit gekopieerd en geplakt. Daardoor is de opmaak ook zo hopeloos. Maar vooruit, het gaat om de tekst..
GGotK

Bericht door GGotK »

GG links schreef: Vandaag, 11:25
-DIA- schreef: Vandaag, 07:53 Is iemand in staat om een verschil een werkelijk leergeschil te benoemen tussen de rechts-bevindelijke GG en de GGiN? Ik zie het niet, en die is er echt niet. Wel kunnen sommige zaken soms anders of meer dan wel minder benadrukt worden, maar dat is bij elke individuele prediker verschillend.
Ook richting de OGG zie ik geen verschil wat scheiding wettigt. Misschien is er meer een zeker hang naar het oude, en meer een gevoel van een 'noodkerkverband'. Van dat laatste is in de GG(iN) eigenlijk niet veel meer te bespeuren.
Echt niet ? Onze geliefde predikanten vonden het een kerkscheuring waard.

Is iemand in staat om een verschil een werkelijk leergeschil te benoemen tussen de links-bevindelijke GG en de HHK en deel PKN? Ik zie het niet, en die is er echt niet.
De meeste predikanten die deze 'links-bevindelijke' stroming vertegenwoordigen zullen het niet volledig eens zijn met de visie op de doop van ds Van Vlastuin. Om het een leergeschil te noemen is misschien wat overdreven, maar dat kan ook van '53 worden gezegd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik vind de reactie van @Valcke wel heel helder:

viewtopic.php?p=1228227#p1228227

Hij schreef:

In de overeenkomst en toelichtingen zie ik wezenlijke verschillen met de leer van het aanbod zoals die oudtijds beleden is, en in het bijzonder in Schotland door de Marrow men is verdedigd:

1. Het Evangelie-aanbod of het aanbod genade houdt niet slechts in dat de genade en beloften gepredikt en verkondigd worden, maar ook dat de hoorders daadwerkelijk genodigd worden. Kan ik nu ook deze nodiging ergens lezen?

2. Het aanbieden is ook een geven en schenken. De Heere Jezus zegt in Johannes 6 tot een gemengde schare van gelovigen en ongelovigen: 'Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.' Dit geven en schenken houdt een machtiging in om Christus en de beloften in Hem te omhelzen en aan te nemen. In de overeenkomst wordt juist ontkend dat het aanbod een schenken is. Boston en de Marrow-men hebben dit schenken juist in al hun geschriften verdedigd.

3. Het Evangelie-aanbod is onvoorwaardelijk. Het wordt aangeboden om niet, zonder geld en zonder prijs. In de overeenkomst en artikelen in het RD wordt het aanbod echter gekoppeld aan de voorwaardelijke beloften, waardoor het onvoorwaardelijke karakter van de aanbieding wordt weggenomen. Jazeker, om daadwerkelijk deel te krijgen aan de genade is het zaligmakend geloof noodzakelijk. Maar de genade wordt om niet aangeboden, de mens doet er niets aan toe en het geloof is slechts de hand die de aangeboden genade aanneemt. Al het voorwaardelijke is door Christus vervuld.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ad Anker schreef: Vandaag, 15:16
GGotK schreef: Vandaag, 14:06 Daar valt weinig aan te lachen hoor groepcirkel. Heeft u het ooit, ook in uw jeugd in de GGiN, zo strict gehoord Ad?
Ik vind het, denk ik, niet zo kies hier over deze preek te spreken. Maar om je vraag te beantwoorden: nee, nooit.
Waarom kan dat niet? Als het zo bijzonder was mag dat dan niet gedeeld worden?
Michaels

Bericht door Michaels »

Vrouwke schreef: Vandaag, 19:21 Ik vind de reactie van @Valcke wel heel helder:

Hij schreef:

In de overeenkomst en toelichtingen zie ik wezenlijke verschillen met de leer van het aanbod zoals die oudtijds beleden is, en in het bijzonder in Schotland door de Marrow men is verdedigd:

1. Het Evangelie-aanbod of het aanbod genade houdt niet slechts in dat de genade en beloften gepredikt en verkondigd worden, maar ook dat de hoorders daadwerkelijk genodigd worden. Kan ik nu ook deze nodiging ergens lezen?

2. Het aanbieden is ook een geven en schenken. De Heere Jezus zegt in Johannes 6 tot een gemengde schare van gelovigen en ongelovigen: 'Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.' Dit geven en schenken houdt een machtiging in om Christus en de beloften in Hem te omhelzen en aan te nemen. In de overeenkomst wordt juist ontkend dat het aanbod een schenken is. Boston en de Marrow-men hebben dit schenken juist in al hun geschriften verdedigd.

3. Het Evangelie-aanbod is onvoorwaardelijk. Het wordt aangeboden om niet, zonder geld en zonder prijs. In de overeenkomst en artikelen in het RD wordt het aanbod echter gekoppeld aan de voorwaardelijke beloften, waardoor het onvoorwaardelijke karakter van de aanbieding wordt weggenomen. Jazeker, om daadwerkelijk deel te krijgen aan de genade is het zaligmakend geloof noodzakelijk. Maar de genade wordt om niet aangeboden, de mens doet er niets aan toe en het geloof is slechts de hand die de aangeboden genade aanneemt. Al het voorwaardelijke is door Christus vervuld.
Dat is ook een mooi antwoord alleen niet overeenkomstig de leer van de GG en GGiN. Dan moet je bij een andere denominatie zijn b.v. bij de Gereformeerde Bond.
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dat weet ik. Maar volgens mij gaat het erom wat het meest Bijbels is. Dat zouden ze overal moet verkondigen..
DDD

Bericht door DDD »

Michaels schreef: Vandaag, 20:05

Hij schreef:

Dat is ook een mooi antwoord alleen niet overeenkomstig de leer van de GG en GGiN. Dan moet je bij een andere denominatie zijn b.v. bij de Gereformeerde Bond.
Onjuist. Dat is ook de leer van de GG. Kennelijk wat minder van het deputaatschap kerkelijke eenheid.
Michaels

Bericht door Michaels »

Vrouwke schreef: Vandaag, 20:15 Dat weet ik. Maar volgens mij gaat het erom wat het meest Bijbels is. Dat zouden ze overal moet verkondigen..
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar dat kan niet. Iedere denominatie heeft zijn eigen interpretatie en exegese. In Korinthe ontstonden al partijschappen. Sommige christenen zeiden: “Ik ben van Paulus”, anderen: “Ik van Apollos”, “Ik van Kefas” (Petrus), of “Ik van Christus”.

De kernboodschap van Paulus is: “Ik heb geplant, Apollos heeft water gegeven, maar God heeft de groei gegeven.” Hij benadrukt dat gelovigen niet achter mensen aan moeten lopen, maar dat alles en iedereen van Christus moet zijn—daar gaat het om.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Vandaag, 20:23
Michaels schreef: Vandaag, 20:05

Hij schreef:

Onjuist. Dat is ook de leer van de GG. Kennelijk wat minder van het deputaatschap kerkelijke eenheid.
Wanneer je het aanbod van genade mede beziet vanuit de leeruitspraken van 1931, is de interpretatie van de deputaatschap kerkelijke eenheid in deze te verdedigen als 'leer van de GG'. Persoonlijk vind ik de lijn die ds A. Vergunst hierin trok en bijvoorbeeld de bijdragen van ds Van Eckeveld hierover in de SB, net iets 'zuiverder/scherper'.
DDD

Bericht door DDD »

De leeruitspraken gaan over het verbond. Dat ten eerste. Verder eens inzake de genoemde predikanten.

En daarnaast: er zijn in de GG synodale uitspraken geweest. Kennelijk zijn die nu deels ingetrokken, al heb ik dat anders dan via deze overeenkomst niet meegekregen. Er is Louter genade.

Tenslotte: de belijdenis is op deze punten niet onduidelijk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ds. Kersten heeft in 1948 het hoofdstuk waar dit soort dingen in geleerd worden door de Erskines, opnieuw uitgegeven. Het zou goed zijn als dit boekje weer eens tevoorschijn werd gehaald door beide GG's.

https://theologienet.nl/bestanden/Het%2 ... genade.pdf
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 57 minuten geleden De leeruitspraken gaan over het verbond. Dat ten eerste. Verder eens inzake de genoemde predikanten.

En daarnaast: er zijn in de GG synodale uitspraken geweest. Kennelijk zijn die nu deels ingetrokken, al heb ik dat anders dan via deze overeenkomst niet meegekregen. Er is Louter genade.

Tenslotte: de belijdenis is op deze punten niet onduidelijk.
De leeruitspraken tav het verbond hebben bewust of onbewust wel degelijk invloed op de visie van het aanbod van genade, zoals ook door criticasters als prof Blauwendraad werd aangegeven. Ook ds C. den Boer schreef ooit in de Waarheidsvriend: "Mijn vraag is daarom of een leeruitspraak als de genoemde van 1931 het aanbod van Gods genade in de prediking van het Evangelie, niet ontkracht." Ik ben het inhoudelijk niet met hen eens, maar wel met de aanname dat het 1 invloed heeft op het ander.

De 'overeenkomst' tussen de GG en de GGiN over deze zaak is misschien wel niet volledig des oudvaders, maar wel des 'gerregems' .
Plaats reactie