De normalisatie van zaken die tegen Gods Woord ingaan, begint vaak met het gebruik van eufemismen en vaagheden. Vandaar dat ik de voorkeur heb om zaken duidelijk te benoemen. Abortus blijft bijvoorbeeld het vermoorden van een kind in de moederschoot, en zo zal ik dat blijven benoemen.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
- J.C. Philpot
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Middenrefo
Maar dan is sodomie ook een eufemisme, tenzij je precies aangeeft wat je ermee bedoelt.J.C. Philpot schreef: ↑20 mar 2026, 12:39De normalisatie van zaken die tegen Gods Woord ingaan, begint vaak met het gebruik van eufemismen en vaagheden. Vandaar dat ik de voorkeur heb om zaken duidelijk te benoemen. Abortus blijft bijvoorbeeld het vermoorden van een kind in de moederschoot, en zo zal ik dat blijven benoemen.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
-
Groepscirkel
De term en betekenissen staan op Encyclo: https://www.encyclo.nl/begrip/sodomieMiddenrefo schreef: ↑20 mar 2026, 13:22Maar dan is sodomie ook een eufemisme, tenzij je precies aangeeft wat je ermee bedoelt.J.C. Philpot schreef: ↑20 mar 2026, 12:39De normalisatie van zaken die tegen Gods Woord ingaan, begint vaak met het gebruik van eufemismen en vaagheden. Vandaar dat ik de voorkeur heb om zaken duidelijk te benoemen. Abortus blijft bijvoorbeeld het vermoorden van een kind in de moederschoot, en zo zal ik dat blijven benoemen.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
-
Middenrefo
Ik vroeg naar de bedoeling van J.C. Philpot, niet naar een brede verzameling van allerlei mogelijke betekenissen.Groepscirkel schreef: ↑20 mar 2026, 13:59De term en betekenissen staan op Encyclo: https://www.encyclo.nl/begrip/sodomieMiddenrefo schreef: ↑20 mar 2026, 13:22Maar dan is sodomie ook een eufemisme, tenzij je precies aangeeft wat je ermee bedoelt.J.C. Philpot schreef: ↑20 mar 2026, 12:39De normalisatie van zaken die tegen Gods Woord ingaan, begint vaak met het gebruik van eufemismen en vaagheden. Vandaar dat ik de voorkeur heb om zaken duidelijk te benoemen. Abortus blijft bijvoorbeeld het vermoorden van een kind in de moederschoot, en zo zal ik dat blijven benoemen.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
Iedereen die morgen naar Nunspeet gaat wens ik oprecht Gods wijsheid en nabijheid toe. Ik weet dat het voor velen ook een emotionele en aangrijpende aangelegenheid is, om allerlei redenen maar niet in de laatste plaats omdat er een oprecht verlangen is om God en Zijn Woord te volgen.
Hoewel we verschillen in het begrijpen en toepassen van Zijn Woord, deel ik dat verlangen. Als er morgen (ingrijpende) keuzes gemaakt worden, laten dat dan enkel keuzes zijn met de volkomen overtuiging dat dit is wat de Heere vraagt. Uiteindelijk is dat namelijk waar het om gaat: dat we met de kennis en het geloof dat wij hebben, Hem dienen. Al wat niet uit geloof is, is zonde. Uiterlijk kunnen wij daardoor verschillen, maar God ziet het hart aan. Laat dat zowel een bezinning als een bemoediging zijn.
Hoewel we verschillen in het begrijpen en toepassen van Zijn Woord, deel ik dat verlangen. Als er morgen (ingrijpende) keuzes gemaakt worden, laten dat dan enkel keuzes zijn met de volkomen overtuiging dat dit is wat de Heere vraagt. Uiteindelijk is dat namelijk waar het om gaat: dat we met de kennis en het geloof dat wij hebben, Hem dienen. Al wat niet uit geloof is, is zonde. Uiterlijk kunnen wij daardoor verschillen, maar God ziet het hart aan. Laat dat zowel een bezinning als een bemoediging zijn.
-
Groepscirkel
Zo'n brede verzameling is dat niet. Het is vrij duidelijk wat onder dit begrip valt.Middenrefo schreef: ↑20 mar 2026, 14:19Ik vroeg naar de bedoeling van J.C. Philpot, niet naar een brede verzameling van allerlei mogelijke betekenissen.Groepscirkel schreef: ↑20 mar 2026, 13:59De term en betekenissen staan op Encyclo: https://www.encyclo.nl/begrip/sodomieMiddenrefo schreef: ↑20 mar 2026, 13:22Maar dan is sodomie ook een eufemisme, tenzij je precies aangeeft wat je ermee bedoelt.J.C. Philpot schreef: ↑20 mar 2026, 12:39
De normalisatie van zaken die tegen Gods Woord ingaan, begint vaak met het gebruik van eufemismen en vaagheden. Vandaar dat ik de voorkeur heb om zaken duidelijk te benoemen. Abortus blijft bijvoorbeeld het vermoorden van een kind in de moederschoot, en zo zal ik dat blijven benoemen.
-
Evangelist
Wat een mooie post! Daar sluit ik me van harte bij aan.rhadders schreef: ↑20 mar 2026, 17:13 Iedereen die morgen naar Nunspeet gaat wens ik oprecht Gods wijsheid en nabijheid toe. Ik weet dat het voor velen ook een emotionele en aangrijpende aangelegenheid is, om allerlei redenen maar niet in de laatste plaats omdat er een oprecht verlangen is om God en Zijn Woord te volgen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
@Rhadders, U schrijft mooi en bewogen. En ik proef bij u het diepe verlangen naar heling en eenheid. Naar herstel van de oude Christelijke Gereformeerde Kerken. Toch waag ik het om een opmerking te maken, een vraag te stellen: Zou Nunspeet niet een te vroeg gegrepen triomf zijn? Is het niet te mooi om waar te zijn? Speelt op de achtergrond niet het verlangen mee naar een goede kerk, een kerk met goede predikanten, goede kerkenraadsleden, goede gemeenteleden? Goed kerkrecht? En met goed bedoel ik overeenkomend met Schrift en belijdenis. Vergeet u zo niet dat in de kerk kaf en koren samen opgroeien? Hebben we dit in 2004 ook al niet meegemaakt? Toen velen meenden de aloude Hervormde Kerk de planting Gods in de Nederlanden, voort te zetten? En inmiddels zien we dat in de HHK weer dezelfde problematieken ontstaan. Daarom: ik voel als lidmaat van de PKN geheel met u mee, , maar ik zeg het Kohlbrugge na: Al die scheuringen zijn vervloekt van de Heere Zebaoth. maar hoe moet het dan? Dat weet ik niet. Wacht op de Heere, zit stil, Hij zal het maken.rhadders schreef: ↑20 mar 2026, 17:13 Iedereen die morgen naar Nunspeet gaat wens ik oprecht Gods wijsheid en nabijheid toe. Ik weet dat het voor velen ook een emotionele en aangrijpende aangelegenheid is, om allerlei redenen maar niet in de laatste plaats omdat er een oprecht verlangen is om God en Zijn Woord te volgen.
Je hebt even niet opgelet @JanRap. Broeder @rhadders gaat niet naar Nunspeet. Ik wel en ga nu rijden. Denk dat ons verschil is dat jij een hervormd kerkbesef hebt en ik een afgescheiden kerkbesef.JanRap schreef: ↑21 mar 2026, 07:40@Rhadders, U schrijft mooi en bewogen. En ik proef bij u het diepe verlangen naar heling en eenheid. Naar herstel van de oude Christelijke Gereformeerde Kerken. Toch waag ik het om een opmerking te maken, een vraag te stellen: Zou Nunspeet niet een te vroeg gegrepen triomf zijn? Is het niet te mooi om waar te zijn? Speelt op de achtergrond niet het verlangen mee naar een goede kerk, een kerk met goede predikanten, goede kerkenraadsleden, goede gemeenteleden? Goed kerkrecht? En met goed bedoel ik overeenkomend met Schrift en belijdenis. Vergeet u zo niet dat in de kerk kaf en koren samen opgroeien? Hebben we dit in 2004 ook al niet meegemaakt? Toen velen meenden de aloude Hervormde Kerk de planting Gods in de Nederlanden, voort te zetten? En inmiddels zien we dat in de HHK weer dezelfde problematieken ontstaan. Daarom: ik voel als lidmaat van de PKN geheel met u mee, , maar ik zeg het Kohlbrugge na: Al die scheuringen zijn vervloekt van de Heere Zebaoth. maar hoe moet het dan? Dat weet ik niet. Wacht op de Heere, zit stil, Hij zal het maken.rhadders schreef: ↑20 mar 2026, 17:13 Iedereen die morgen naar Nunspeet gaat wens ik oprecht Gods wijsheid en nabijheid toe. Ik weet dat het voor velen ook een emotionele en aangrijpende aangelegenheid is, om allerlei redenen maar niet in de laatste plaats omdat er een oprecht verlangen is om God en Zijn Woord te volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Veel zegen en wijsheid toegewenst, allen die vandaag op historische grond in Nunspeet vergaderen over de voortzetting van het verbrokkeld kerkverband.
Het lukte me aardig goed wat meer afstand te nemen van RF. Maar deze blijft haken. Weet je waarom? Omdat er mensen zijn die in geweten niet anders kunnen, en die telkens het woord 'scheurmaker' naar hun hoofd krijgen, terwijl ze in geweten niet anders kunnen dan de weg wandelen waarop ze wandelen. En dat verwijt, die harde worden, komen nogal eens vanaf de kant van hen die wel begrip tonen voor degenen die afwijken van wat onderling officieel is afgesproken.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
Spreek aub met meer gevoeligheid over ons en stop met zulke nare, harde woorden.
Om het even bij de feiten te houden. Wijs mij de post aan waar ik het woord scheurmaker gebruik of toedicht aan personen en ik neem het terug.BSH schreef: ↑21 mar 2026, 11:48Het lukte me aardig goed wat meer afstand te nemen van RF. Maar deze blijft haken. Weet je waarom? Omdat er mensen zijn die in geweten niet anders kunnen, en die telkens het woord 'scheurmaker' naar hun hoofd krijgen, terwijl ze in geweten niet anders kunnen dan de weg wandelen waarop ze wandelen. En dat verwijt, die harde worden, komen nogal eens vanaf de kant van hen die wel begrip tonen voor degenen die afwijken van wat onderling officieel is afgesproken.MidMid schreef: ↑20 mar 2026, 12:22 Sorry mij ben je kwijt met het gebruik van woorden als 'sodomie'. Vele pagina's terug is het ook al over kwetsbaarheid en gevoeligheid gegaan van het thema homoseksualiteit, aan een sfeer van veiligheid draagt het gebruik van deze term niet bij. Gebruik gewoon de gangbare hedendaagse aanduidingen.
Spreek aub met meer gevoeligheid over ons en stop met zulke nare, harde woorden.
Dat ik Rijnsburg c.s. zie als een scheuren, is iets totaal anders. Het ene gaat over personen het andere over ecclesiologie.
Bedankt voor jullie meeleven. Het was een bijzondere goede en samenbindende vergadering. Ondanks de kerkelijke verdrietige omstandigheden reed ik als een dankbaar mens naar huis, Voor de rest reageer ik niet totdat de persberichten zijn gepubliceerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.