Ik heb helemaal niet ontkent dat dit gevolgen heeft voor Europa? Dat was meteen al duidelijk.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:33Klopt. Maar het ook vooral waar dat misleiding vele gezichten kent. Als ik stel dat Europa er alle belang bij heeft om bij te dragen in het MO ontken jij dat door te stellen dat wij maar voor een heel klein deel afhankelijk zijn van het MO voor olie en gas. Dat was dus gewoon misleidend. Europa heeft er wel alle belang bij dat het rustig wordt in het MO en olie- en gas productie en transport niet verstoord worden.ZWP schreef: ↑Vandaag, 10:20Soms zijn twee ogenschijnlijk tegenstrijdige zaken tegelijk waar:Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:05 Gelukkig weten we - door het college van @ZWP die "feiten" deelde - dat NL maar voor een heel erg klein ietsiepietse beetje afhankelijk is van het MO voor de gasvoorziening!
https://www.nu.nl/economie/6389702/gasp ... osten.html
Ja, uiteraard als er weer een nieuwe aanval is op gasvelden heeft dat invloed op de prijs. Dat is niet alleen vraag en aanbod, maar ook verwachtingen van toekomstige prijzen, schrikreacties, verwachtingen van de grootte van de reserves, verwachtingen van de duur van oorlog etc.
En ja, de percentages die ik eerder deelde zijn correct en we zijn dus niet geheel afhankelijk van het MO qua gas.
Jij stelde: "Ik geloof dat de VS voor minder dan <2 procent afhankelijk is van olie uit het MO. Europa - en NL - voor 80? procent."
Dat heb ik willen corrigeren. Dat vind ik geen misleiding, maar noodzakelijke en feitelijke correctie op een onware bewering van dhr. Anker.