Erdee
-
Groepscirkel
Re: Erdee
Welke vragen heb je?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 18:35 https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2026
Huiselijk geweld is toch ook een vorm van verlating en alleszins reden voor echtscheiding. Ik heb mijn vragen over de stelling Dr. Klaassen.
Dat een partner na echtscheiding (om welke reden dan ook) niet eerder mag hertrouwen dan na het overlijden van de gescheiden partner.Groepscirkel schreef: ↑17 mar 2026, 18:56Welke vragen heb je?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 18:35 https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2026
Huiselijk geweld is toch ook een vorm van verlating en alleszins reden voor echtscheiding. Ik heb mijn vragen over de stelling Dr. Klaassen.
-
Groepscirkel
En waarom roept dat vragen op?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 19:18Dat een partner na echtscheiding (om welke reden dan ook) niet eerder mag hertrouwen dan na het overlijden van de gescheiden partner.Groepscirkel schreef: ↑17 mar 2026, 18:56Welke vragen heb je?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 18:35 https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2026
Hertrouwen na scheiding is niet per definitie een verbod, zie bijvoorbeeld Mattheus 19 vers 9.Groepscirkel schreef: ↑17 mar 2026, 22:38En waarom roept dat vragen op?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 19:18Dat een partner na echtscheiding (om welke reden dan ook) niet eerder mag hertrouwen dan na het overlijden van de gescheiden partner.Groepscirkel schreef: ↑17 mar 2026, 18:56Welke vragen heb je?Gerardus2 schreef: ↑17 mar 2026, 18:35 https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2026
-
Groepscirkel
Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Sommigen zien daar inderdaad geen ruimte voor. Zelf vind ik wel dat wat sommigen zien als geoorloofde echtscheidingsgrond, dat dit niet automatisch betekent dat het een goede grond voor hertrouwen is.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 08:52Hertrouwen na scheiding is niet per definitie een verbod, zie bijvoorbeeld Mattheus 19 vers 9.Groepscirkel schreef: ↑17 mar 2026, 22:38En waarom roept dat vragen op?
Wat zou in die gevallen dan wel een goede grond zijn volgens jou?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:48Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Sommigen zien daar inderdaad geen ruimte voor. Zelf vind ik wel dat wat sommigen zien als geoorloofde echtscheidingsgrond, dat dit niet automatisch betekent dat het een goede grond voor hertrouwen is.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 08:52Hertrouwen na scheiding is niet per definitie een verbod, zie bijvoorbeeld Mattheus 19 vers 9.
-
Groepscirkel
Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 16:52Wat zou in die gevallen dan wel een goede grond zijn volgens jou?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:48Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Sommigen zien daar inderdaad geen ruimte voor. Zelf vind ik wel dat wat sommigen zien als geoorloofde echtscheidingsgrond, dat dit niet automatisch betekent dat het een goede grond voor hertrouwen is.
Ik ken (helaas) diverse huwelijken na scheiding als gevolg van huwelijksgeweld, maar heb niet de indruk dat deze stappen door betrokkenen lichtvaardig zijn genomen. Maar ik kan mij voorstellen dat er ook situaties zijn, waar dat anders ligt.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 16:52Wat zou in die gevallen dan wel een goede grond zijn volgens jou?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:48Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Sommigen zien daar inderdaad geen ruimte voor. Zelf vind ik wel dat wat sommigen zien als geoorloofde echtscheidingsgrond, dat dit niet automatisch betekent dat het een goede grond voor hertrouwen is.
-
Groepscirkel
Dat is niet het punt dat ik maak. Laat staan dat ik ook maar iets zou hebben gezegd over lichtvaardig scheiden. Daar gaat het helemaal niet om nu, toch?Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 17:10Ik ken (helaas) diverse huwelijken na scheiding als gevolg van huwelijksgeweld, maar heb niet de indruk dat deze stappen door betrokkenen lichtvaardig zijn genomen. Maar ik kan mij voorstellen dat er ook situaties zijn, waar dat anders ligt.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 16:52Wat zou in die gevallen dan wel een goede grond zijn volgens jou?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:48 Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Sommigen zien daar inderdaad geen ruimte voor. Zelf vind ik wel dat wat sommigen zien als geoorloofde echtscheidingsgrond, dat dit niet automatisch betekent dat het een goede grond voor hertrouwen is.
Ik zeg dat de conclusie soms erg snel wordt getrokken: geoorloofd scheiden = geoorloofd hertrouwen.
Ik bedoel dat mensen niet lichtvaardig een besluit hebben genomen om te hertrouwen, over lichtvaardig scheiden heb ik het niet.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 18:26Dat is niet het punt dat ik maak. Laat staan dat ik ook maar iets zou hebben gezegd over lichtvaardig scheiden. Daar gaat het helemaal niet om nu, toch?Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 17:10Ik ken (helaas) diverse huwelijken na scheiding als gevolg van huwelijksgeweld, maar heb niet de indruk dat deze stappen door betrokkenen lichtvaardig zijn genomen. Maar ik kan mij voorstellen dat er ook situaties zijn, waar dat anders ligt.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.
Ik zeg dat de conclusie soms erg snel wordt getrokken: geoorloofd scheiden = geoorloofd hertrouwen.
Wat weerhoudt iemand van hertrouwen als de reden van scheiding geoorloofd is?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54 Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.
-
Groepscirkel
Zelfs dat zeg ik niet. Maar volgens mij praten wij langs elkaar heen.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 19:26Ik bedoel dat mensen niet lichtvaardig een besluit hebben genomen om te hertrouwen, over lichtvaardig scheiden heb ik het niet.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 18:26Dat is niet het punt dat ik maak. Laat staan dat ik ook maar iets zou hebben gezegd over lichtvaardig scheiden. Daar gaat het helemaal niet om nu, toch?Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 17:10Ik ken (helaas) diverse huwelijken na scheiding als gevolg van huwelijksgeweld, maar heb niet de indruk dat deze stappen door betrokkenen lichtvaardig zijn genomen. Maar ik kan mij voorstellen dat er ook situaties zijn, waar dat anders ligt.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54 Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.
-
Groepscirkel
Dat kan zijn als een Bijbelse grond voor hertrouwen niet wordt gevonden.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 19:34Wat weerhoudt iemand van hertrouwen als de reden van scheiding geoorloofd is?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 16:54 Ik bedoel dat ik van mening ben dat soms te snel wordt geconcludeerd dat een geoorloofde echtscheidingsgrond (concreet voorbeeld: structureel huwelijksgeweld) dan ook betekent dat het geoorloofd is om te hertrouwen. Dit even los van mijn eigen visie over de gronden.
Jij draait het om. Als je vanwege een geoorloofde reden gescheiden bent, is er geen belemmering om te hertrouwen.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 19:56 Dat kan zijn als een Bijbelse grond voor hertrouwen niet wordt gevonden.