Mijn obsessie, jouw woord - maar ik neem het even over, met hen is dat het gaat om broeders en zusters, om zij die van eenzelfde huis zijn. Ik heb tot nu toe geen enkel inhoudelijk overtuigend Bijbels argument gezien waarom ik, die voor zover ik weet netjes binnen de zogenoemde vierslag pas en die een andere mening heb over wat te verdragen is, los mag of moet laten.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 12:09Volgens mij ben jij de enige die hier geheimzinnig doet. Je wilt vooral graag het beeld overeind houden dat wat Rijnsburg doet, illegaal is, ongepast, niet in lijn met alle mogelijkheden die er binnen het kerkverband nog zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:50Ik begreep dat er een publieke pagina is voor belangstellenden met daarop de agenda. Snap de eerdere geheimzinnigheid daarover dus niet https://cgkrijnsburg.nl/cgkblijven
Ik snap het allemaal niet zo. Je hebt op dit forum zeer uitgebreid en vasthoudend betoogd dat je er niets in ziet, dat in jullie classis alles nog prima gaat, en dat de kerkelijke vergaderingen tot de abrupte sluiting van de synode allemaal nog konden functioneren, dat er vaste en bondige besluiten genomen konden worden, dat er weliswaar problemen zijn, maar dat we die gewoon kunnen bespreken en dan komt er vanzelf een oplossing. Je hebt ook uitvoerig betoogd dat degenen die dit allemaal niet vinden, volledig verkeerd zitten, de dingen verkeerd voorstellen, kerkordelijk een zooitje organiseren, en zich buiten het kerkverband zullen plaatsen. Welnu: laat hen gaan! Je hebt op geen enkele manier een constructieve oplossing voor de impasse, behalve oplossingen die op de afgesloten synode zijn afgewezen, of die in diverse classes (ook voor 3 juni vorig jaar) niet meer kunnen functioneren. Maar als je hen laat gaan, is de impasse in ieder geval opgeheven. Ik vraag me zelfs af, of je de impasse wel erkent.
Laat het rusten. Ga je richten op de classis, waar een deel niet meer is. Ga je richten op de particuliere synode waar je bij hoort, die een afvaardiging kent die niet wordt gesteund door een deel van de kerken. Ga je voorbereiden op de GS van Hoogeveen en ga daar aan de orde stellen dat elke kerkenraad verder vrij is om op de twee majeure thema's te besluiten wat men voor de plaatselijke situatie het meest wijs acht. Ga diepgravende hermeneutische en ecclesiologische discussies voeren en heb tijdens die lange gesprekken veel geduld met gemeenten die - naast alle anderen die dat reeds deden - alvast welbewust vooruitlopen op de uitkomst van die discussie.
Maar laat in dit alles de gemeenten rond Rijnsburg los. Ik begrijp je obsessie met hen niet.
Dáár gaat het mij om.
De moeite snap ik. De impasse ontken ik niet. Maar eigenhandig een kerkverband in elkaar zetten, daar ligt inderdaad voor mij een keiharde grens. En ja, Rijnsburg c.s. erkent zelf in hun stukken dat er straks twee kerkverbanden zullen zijn. Waarbij men als AV overigens ook nog meent CGK-deputaatschappen inhoudelijke instructies te mogen en te kunnen geven. Volgens mij is ook mijn Bijbelse roeping dwalende daarop te wijzen. Dat geldt voor hen die dwalen ten opzichte van genomen besluiten, maar ook zij die dwalen door eigenhandig een kerkverband in te richten.