Leg graag uit, wat lees ik verkeerd?merel schreef:Dan lees je de beantwoording van de vragen niet goed.Maanenschijn schreef: ↑10 mar 2026, 12:40Ik ken deze antwoorden. De beantwoorder gaat van het uitgangspunt uit dat God en Allah de zelfde zijn. Dat is een fundamenteel onderdeel van de wijze waarop je de vraag beantwoord. Ik zie in Allah niet de zelfde god als de God van de bijbel. Dan is het antwoord op Refoweb ook niet meer onderbouwd. Het vasten van een Rooms Katholiek, een Jood of het aanroepen van God door een Jood (en alle andere godsdiensten die de Bijbel als grondslag hebben) is voor mij anders dan het vasten/slachten of aanroepen van Allah.merel schreef:@ maanenschijn; ten aanzien van halal eten vond ik deze antwoorden verhelderend
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... -slachten/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... l-eten-2-/
Het huidige kabinet
- Maanenschijn
Re: Het huidige kabinet
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat onze drie-enig God in het Midden Oosten ook Allah genoemd wordt. Dat is wat anders dan veronderstellen dat God en Allah dezelfde zijn. Dat doet deze dominee niet.Maanenschijn schreef: ↑10 mar 2026, 13:58Leg graag uit, wat lees ik verkeerd?merel schreef:Dan lees je de beantwoording van de vragen niet goed.Maanenschijn schreef: ↑10 mar 2026, 12:40Ik ken deze antwoorden. De beantwoorder gaat van het uitgangspunt uit dat God en Allah de zelfde zijn. Dat is een fundamenteel onderdeel van de wijze waarop je de vraag beantwoord. Ik zie in Allah niet de zelfde god als de God van de bijbel. Dan is het antwoord op Refoweb ook niet meer onderbouwd. Het vasten van een Rooms Katholiek, een Jood of het aanroepen van God door een Jood (en alle andere godsdiensten die de Bijbel als grondslag hebben) is voor mij anders dan het vasten/slachten of aanroepen van Allah.merel schreef:@ maanenschijn; ten aanzien van halal eten vond ik deze antwoorden verhelderend
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... -slachten/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... l-eten-2-/
Wij waren op een zondagmiddag eens uitgenodigd bij de aanvang van de bruiloft bij onze Turkse buren (thuis). Zij wisten dat wij net uit de kerk kwamen en vroegen naar de dienst. Het gesprek begon gemoedelijk, totdat ik reageerde op hun stelling dat Allah en God dezelfde waren. Daarna werd de stemming kort wat grimmiger en ben ik maar overgegaan op een ander onderwerp.
Gisteren stond in NRC op pagina 2 een lovende column over Pieter Grinwis en over zijn meerwaarde in de kamer.
Ik vind het ongelooflijk dat de hypotheekrenteaftrek uiteindelijk omhoog gaat volgend jaar, in plaats van omlaag, zoals de bedoeling van o.a. CDA en D66 was.
-
MGG
De VVD is een geoliede machines, het CDA speelt meestal weinig klaar en D66 wil ontzettend graag haast maken en de premie leveren. Het zou mij niet verbazen als de tekorten die je nu al ziet ontstaan straks tot een heroverweging leiden. De VVD heeft zich heel slim klem gezet door behoudt van hypotheekrenteaftrek breed uit te meten. Zij kunnen nu bijna niet meer terug.
Eerste eens. Afschaffen toeslagen geeft gezinnen die daar afhankelijk van zijn veel zorgen. Wat komt voor die toeslagen dan in de plaats?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De huidige toeslagen zijn een gedrocht en belemmeren mensen om meer te gaan werken. Ik vind dat werken meer beloond moet worden en met name de laagste belastingschijf omlaag moet. Dat de hoogste schijven daardoor meer moeten bijdragen vind ik ook geen probleem.
merel schreef: ↑Vandaag, 09:24De huidige toeslagen zijn een gedrocht en belemmeren mensen om meer te gaan werken. Ik vind dat werken meer beloond moet worden en met name de laagste belastingschijf omlaag moet. Dat de hoogste schijven daardoor meer moeten bijdragen vind ik ook geen probleem.
Werken en zeker niet full time is lang niet voor iedereen een optie. Mantelzorgers, eenoudergezinnen, anders begaafden, gezinnen met jonge kinderen enz. enz.
Jij denkt wel erg vanuit liberaal en kapitalistisch gedachtengoed. Recht van de sterkste.
Arbeid loont prima in Nederland en de staat doet met de belastinginkomsten veel mooie dingen. We wonen in een prima en net aangeharkt landje en vooral schatrijk. Ook jij en ik @merel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
Werken en zeker niet full time is lang niet voor iedereen een optie. Mantelzorgers, eenoudergezinnen, anders begaafden, gezinnen met jonge kinderen enz. enz.
Jij denkt wel erg vanuit liberaal en kapitalistisch gedachtengoed. Recht van de sterkste.
Arbeid loont prima in Nederland en de staat doet met de belastinginkomsten veel mooie dingen. We wonen in een prima en net aangeharkt landje en vooral schatrijk. Ook jij en ik @merel.
De leus 'gezinnen met jonge kinderen kunnen dat niet' is best kortzichtig. Hoeveel jaar van het arbeidsleven hebben mensen jonge kinderen? Het gemiddelde aantal kinderen per gezin is momenteel 1,45 kind. Daarnaast ben ik van mening dat een ieder die kan werken dat ook moet doen.
Als een gezin/iemand ervoor kiest om minder/niet te werken, is de staat niet aan zet om door middel van toeslagen in het levensonderhoud te voorzien. Als iemand niet kan werken of met werken te weinig verdient om van te leven, kan/mag de staat bijspringen. Vandaar mijn opmerking dat voor de laagste inkomens het belastingtarief omlaag kan. Deze groep houdt dan meer geld over om van te leven. Dat kan gecompenseerd worden door de hogere schijven, waar jij en ik onder vallen. Daar is weinig kapitalistisch aan.
Deels mee eens. Toeslagen zorgen bovendien voor een ingewikkeld systeem, waar ook weer veel controle op moet zijn. Ik vraag me af of bijvoorbeeld een Zweeds systeem met gratis kinderopvang echt duurder is dan een systeem met toeslagen waarbij de kosten deels vergoed worden. Hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder misbruik en hoe minder frustratie.merel schreef: ↑Vandaag, 11:13Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
De leus 'gezinnen met jonge kinderen kunnen dat niet' is best kortzichtig. Hoeveel jaar van het arbeidsleven hebben mensen jonge kinderen? Het gemiddelde aantal kinderen per gezin is momenteel 1,45 kind. Daarnaast ben ik van mening dat een ieder die kan werken dat ook moet doen.
Als een gezin/iemand ervoor kiest om minder/niet te werken, is de staat niet aan zet om door middel van toeslagen in het levensonderhoud te voorzien. Als iemand niet kan werken of met werken te weinig verdient om van te leven, kan/mag de staat bijspringen. Vandaar mijn opmerking dat voor de laagste inkomens het belastingtarief omlaag kan. Deze groep houdt dan meer geld over om van te leven. Dat kan gecompenseerd worden door de hogere schijven, waar jij en ik onder vallen. Daar is weinig kapitalistisch aan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Alle maatregelen die beide ouders dwingen om te gaan werken vind ik kwalijk. Gezin hoeksteen van de samenleving zal ouderwets zijn maar ik geloof daar in. Dan is het belangrijk dat in ieder geval één van de ouders thuis is. Bij jonge kinderen (t/m zeker groep 8) is dat de moeder. Ik weet dat je voor deze mening gevierendeeld kan worden ook op dit forum maar ik denk met dankbaarheid terug op mijn eigen kindertijd (Vader kostwinner, moeder huisvrouw) en datzelfde konden wij voortzetten in ons eigen gezin.parsifal schreef: ↑Vandaag, 11:37Deels mee eens. Toeslagen zorgen bovendien voor een ingewikkeld systeem, waar ook weer veel controle op moet zijn. Ik vraag me af of bijvoorbeeld een Zweeds systeem met gratis kinderopvang echt duurder is dan een systeem met toeslagen waarbij de kosten deels vergoed worden. Hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder misbruik en hoe minder frustratie.merel schreef: ↑Vandaag, 11:13Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
Klopt. Als ik lees hoe @Merel omgaat met spanning, en iets zegt over wat ze wel en niet doet, heeft ze m.i. ook werkelijk geen idee.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:51Alle maatregelen die beide ouders dwingen om te gaan werken vind ik kwalijk. Gezin hoeksteen van de samenleving zal ouderwets zijn maar ik geloof daar in. Dan is het belangrijk dat in ieder geval één van de ouders thuis is. Bij jonge kinderen (t/m zeker groep 8) is dat de moeder. Ik weet dat je voor deze mening gevierendeeld kan worden ook op dit forum maar ik denk met dankbaarheid terug op mijn eigen kindertijd (Vader kostwinner, moeder huisvrouw) en datzelfde konden wij voortzetten in ons eigen gezin.parsifal schreef: ↑Vandaag, 11:37Deels mee eens. Toeslagen zorgen bovendien voor een ingewikkeld systeem, waar ook weer veel controle op moet zijn. Ik vraag me af of bijvoorbeeld een Zweeds systeem met gratis kinderopvang echt duurder is dan een systeem met toeslagen waarbij de kosten deels vergoed worden. Hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder misbruik en hoe minder frustratie.merel schreef: ↑Vandaag, 11:13Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
Een ieder mag zelf weten of hij wel/niet werkt. De vraag is alleen of de staat daarvoor op moet draaien.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:51Alle maatregelen die beide ouders dwingen om te gaan werken vind ik kwalijk. Gezin hoeksteen van de samenleving zal ouderwets zijn maar ik geloof daar in. Dan is het belangrijk dat in ieder geval één van de ouders thuis is. Bij jonge kinderen (t/m zeker groep 8) is dat de moeder. Ik weet dat je voor deze mening gevierendeeld kan worden ook op dit forum maar ik denk met dankbaarheid terug op mijn eigen kindertijd (Vader kostwinner, moeder huisvrouw) en datzelfde konden wij voortzetten in ons eigen gezin.parsifal schreef: ↑Vandaag, 11:37Deels mee eens. Toeslagen zorgen bovendien voor een ingewikkeld systeem, waar ook weer veel controle op moet zijn. Ik vraag me af of bijvoorbeeld een Zweeds systeem met gratis kinderopvang echt duurder is dan een systeem met toeslagen waarbij de kosten deels vergoed worden. Hoe eenvoudiger het systeem, hoe minder misbruik en hoe minder frustratie.merel schreef: ↑Vandaag, 11:13Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
- Maanenschijn
Ik weet niet over het verhogen van de hoogste schalen zo goed is.merel schreef:Jij interpreteert mijn post verkeerd en trekt daardoor verkeerde conclusies. Ik vind juist wel dat de zieken, anders begaafden en ouderen in het kader van de solidariteit geholpen moeten worden en meer dan op dit moment gebeurd. Om dat te bekostigen vind ik ook dat meer mensen het arbeidsproces in moeten gaan. Zolang mensen gebruik maken van allerlei toeslagen en daarnaast niet/weinig werken vind ik dat zij geen gebruik meer mogen maken van toeslagen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:43
Ik merk dat bij een aantal studerende kinderen (die minder DUO geld kunnen krijgen vanwege het inkomen van hun ouders) er door de ouders behoorlijk moet worden bijgesprongen. Als je de leningen bij DUO niet te hoog wil laten oplopen.
Ook is de heffingskorting bij meer verdienenden minder. Effectief is dus de belastingdruk hoger dan de hoogste schaal.
Ik denk dat het je zal tegenvallen hoe hoog je kosten zijn bij een gezin met een aantal studerende kinderen, naast de hoge belastingdruk. Al besef ik mij terdege dat het een ‘luxeprobleem’ is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.