Hoe ontspan je?

Vrouwke

Re: Hoe ontspan je?

Bericht door Vrouwke »

DDD schreef: 14 mar 2026, 19:21 Sommige mensen moeten hard werken om in een eenvoudig huis te kunnen wonen.
Dat kan inderdaad iets zijn waar je weinig keuze in hebt..
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 14 mar 2026, 19:21 Niet helemaal. Sommige mensen moeten hard werken om in een eenvoudig huis te kunnen wonen. En zeker als je dan ook nog kinderen hebt, is er niet altijd veel keus.

Ik ontspan onder andere door Refoforum. Tijdens het werk neem ik regelmatig een mini-pauze op het forum. Dan moet ik wel een half uur langer werken op een dag, maar dat vind ik er zeker tegenop wegen.

Daarnaast speel ik piano en orgel en ik zing veel. Bezoek bij vrienden of bezoek krijgen vind ik ook ontspannend.
Fijn dat ik aan jouw ontspanning kan bijdragen. ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Vrouwke schreef: 14 mar 2026, 19:18
merel schreef: 14 mar 2026, 15:22 Dat kan alleen als je heel veel tijd hebt en relatief weinig verplichtingen.
Iedereen heeft evenveel tijd: 24 uur in een dag. En aan hoeveel "verplichtingen" je mee doet is toch ook een keuze?!
In theorie eens. Tussen het druk hebben en je druk maken (letterlijk of figuurlijk) kan een grote kloof zitten. De praktijk kan echter lastiger zijn, bijvoorbeeld doordat je kinderen hebt gekregen en mantelzorger wordt. Minder betaald werken is vaak een goede oplossing, maar financieel is dat niet voor iedereen mogelijk. Via de politiek sprak ik regelmatig mensen die uit pure noodzaak fulltime werkte. Als alleenstaande ouder heb je dan ontzettend veel verplichting. Helemaal als je kind een beperking heeft.

Tegelijkertijd merk ik dat wanneer ik bij collega’s die het te druk hebben doorvraag, het bijna altijd een keuze blijkt te zijn. Zelfontwikkeling, luxe en onafhankelijkheid hoor ik dan vaak terug. Iedereen is vrij om keuzes te maken, maar accepteer dan ook de consequenties.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: 14 mar 2026, 12:38 Is dit ook voor anderen herkenbaar? Wat zijn de methoden die jullie aanwenden om tot ontspanning te komen?
Klassieke muziek luisteren. Lezen. Dutje doen. Alleen zijn. Klussen. Niks doen.
Charles

Bericht door Charles »

Klassieke muziek, kop koffie, lezen, wandelen. Dat.

Wellicht is de grootste onruststoker je mobiele telefoon?
Arja

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 14 mar 2026, 12:38 Ik merk dat ik vaak uitkijk naar het weekend, omdat ik het leven als druk en jachtig ervaar. Maar als ik dan klaar ben met mijn werk en andere taken, lukt het me niet goed om te ontspannen. Ik ben dan uit de drukte, maar de drukte blijft in mij zitten.

Is dit ook voor anderen herkenbaar? Wat zijn de methoden die jullie aanwenden om tot ontspanning te komen?
1. Blijft het werk nog in je hoofd zitten?
2. Of is het meer dat er een soort spanning in je lijf blijft hangen, ook als je niet meer aan het werk denkt, dat je hele systeem eigenlijk nog “aan” staat?

Bij dat nummer 1. heb ik geleerd: als je langere tijd in zo’n hoogspanning leeft, heeft je lichaam vaak ook tijd nodig om daar weer uit te komen. Dan is een weekendje vrij vaak niet genoeg om echt tot rust te komen.

Maar als het meer 2. is, dat het werk in je hoofd blijft zitten, dan helpt het soms juist om je hoofd even een andere kant op te sturen. Wandelen, iets doen met je handen, sporten, of desnoods iets opruimen. Alles waardoor je hersenen merken: we zijn nu met iets anders bezig.

Mijn man heeft ooit drie jaar thuis gezeten met een tweede burn-out.
Het is superbelangrijk om na te denken: waarom blijft mijn lijf seintjes geven?
Waarom blijft het aanstaan, als ik tot rust wil komen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 14 mar 2026, 12:38 Ik merk dat ik vaak uitkijk naar het weekend, omdat ik het leven als druk en jachtig ervaar. Maar als ik dan klaar ben met mijn werk en andere taken, lukt het me niet goed om te ontspannen. Ik ben dan uit de drukte, maar de drukte blijft in mij zitten.

Is dit ook voor anderen herkenbaar? Wat zijn de methoden die jullie aanwenden om tot ontspanning te komen?
Sporten, lezen, mediteren, met de hond lopen, gezellig samen zijn met vrouw en kinderen enz.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Hoe kan kan je onstpannen als je niet zeker weet in Christus te zijn?
Terri

Bericht door Terri »

Jeremiah schreef: Gisteren, 15:37 Hoe kan kan je onstpannen als je niet zeker weet in Christus te zijn?
Mooi dat je deze regel schrijft, ik moet er ook steeds aan denken.
Want vanuit die positie kijk je ( als het goed is) anders tegen (ont)spanning aan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jeremiah schreef: Gisteren, 15:37 Hoe kan kan je onstpannen als je niet zeker weet in Christus te zijn?
Vertel, hoe kan dat?
KDD

Bericht door KDD »

Het geestelijke kan soms het psychische verstoren, maar vaak ook niet. En ontspannen van de dagelijkse stress is mogelijk zonder per se aan geestelijke zaken te hoeven denken.
DDD

Bericht door DDD »

Als ik de Bijbel goed lees, is het heel goed mogelijk om in dodelijke gerustheid voort te leven.

Dus ik snap de vraag helemaal niet. Ook al niet omdat de vraag een beetje lijkt te suggereren dat Philpot wel geen gelovige zal zijn. Maar ik hoop dat dat niet de strekking was.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 14 mar 2026, 15:22 Dat kan alleen als je heel veel tijd hebt en relatief weinig verplichtingen.
Dit. Ik heb een heel druk gezin die gehaald en gebracht moeten worden naar bijvoorbeeld activiteiten binnen de kerk, sport, vrienden. Wij wonen vrij ver overal vanaf, geen openbaar vervoer en erg donker/stil om de kinderen te laten fietsen. Dat gaf mij ongemerkt veel stress. Ik heb hier echt mijn ritme in moeten vinden. De avonden zijn altijd druk daarom neem in overdag bewust vrij om te ontspannen. Muv mijn werkdagen (maar dat zijn er 3 in 2 weken tijd dus heel weinig) begin ik de dag, nadat de basisschool begonnen is, met ontbijten, samen met mijn man die thuis werkt. We wandelen op mijn vrije dagen tussen de middag altijd samen een half uurtje. Daarnaast plan ik stille tijd in, tijdens schooltijd zodat ik echt rust heb. Muziek vind ik ook heerlijk om bij te ontspannen, na te denken.

Maar wij hebben echt een luxe positie, ik werk heel weinig en mijn man is veel thuis op kantoor dus geen reistijd. Ontbijt en lunch doen we meestal samen. We nemen daar bewust tijd voor. Ik zou niet weten hoe ik stressvrij kan leven als ik iedere week 3 of 4 dagen zou moeten werken. Maar ik geef toe dat het financieel best wel eens lastig is. Toch liever minder geld en meer rust in ons leven.
Plaats reactie