Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Nog een paar dagen tot de scheuring. De "retorische" stukken tbv achterban zullen wel geschreven worden op dit moment. De pastorale bezoeken en de nood van de gemeente wacht maar even.
-
Refojongere
'k Moest wel wat gniffelen. Mooie - weliswaar doorzichtige - poging om wat discussie uit te lokken.
Zelf ben ik vooral benieuwd wat de agenda is voor zaterdag.
Jammer dat hier, zo lijkt, niet meer transparant over gecommuniceerd wordt.
-
Refojongere
Ik moet me ook niet op de kast laten jagen. Het is niet eens mijn kerkverband.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:18'k Moest wel wat gniffelen. Mooie - weliswaar doorzichtige - poging om wat discussie uit te lokken.
Ik hoop vooral dat Rijnsburg een soort GB-club wordt.
In de jaren '20 van de 20e eeuw had je belangrijke GB-ers (Severijn, Kievit, Van Leeuwen) die ook een plan hadden voor een verregaande reorganisatie van de Hervormde Kerk. Dit stuitte op weerstand bij degenen die sterk verbondsmatig dachten, maar voor Rijnsburg misschien wel haalbaar binnen de CGK:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 71c067bfc1
Essentie:
In gemeenten, waar dit gewenst wordt, zullen zich dan plaatselijke kerken constitueren onder de naam 'Nederduitsch Gereformeerde Kerken'. Daarin zullen aparte kerkeraden worden gekozen. Allereerst uit de ambtsdragers in de bestaande kerkeraden, die 'de belijdenis aanhangen'. Deze 'Nederduitsch Gereformeerde' gemeenten zullen onderling ringen en classes vormen. De laatstgenoemden zullen hun afgevaardigden naar de synode kiezen. De taak van deze synode zal o. a. zijn: het samenstellen van een kerkorde voor de 'Nederduitsch Gereformeerde' gemeenten naar de beginselen van het gereformeerde kerkrecht. Daarbij zal het de bedoeling zijn, zoveel mogelijk aan te sluiten bij de Dordtse kerkorde met terzijdestelling van die bepalingen daarin, die betrekking hebben op de toenmaals geldende rechten van de overheid in verband met de kerkelijke vergaderingen."
-
OnlineEvangelist
Als je je aanmeldt, zul je dat vast toegestuurd krijgen. Ik weet ook op dit moment niet de agenda van de bestuursvergadering van het landelijk bestuur van Woord & Daad dat binnenkort zal vergaderen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:18'k Moest wel wat gniffelen. Mooie - weliswaar doorzichtige - poging om wat discussie uit te lokken.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Woord en Daad stelt dan ook niet CGK te willen zijn en te willen blijven...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 14:01Als je je aanmeldt, zul je dat vast toegestuurd krijgen. Ik weet ook op dit moment niet de agenda van de bestuursvergadering van het landelijk bestuur van Woord & Daad dat binnenkort zal vergaderen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:18'k Moest wel wat gniffelen. Mooie - weliswaar doorzichtige - poging om wat discussie uit te lokken.
Lijkt mij dat wanneer dit het uitgangspunt is je op z'n minst informeert.
Maar blijkbaar niet dus.
-
Middenrefo
Dit weekend hoorde ik in elk geval het woord "onomkeerbaar" in verband met Rijnsburg. De kartrekkende gemeenten willen niet langer wachten en sturen erop dat in juli alles 'rond' is; dat zou dan bijvoorbeeld gaan om een classicale indeling. Verder begreep ik ook dat verschillende gemeenten met emeritus predikanten toch eerst graag willen weten wat de financiële gevolgen zijn. Dan heb je al twee agendapuntenMidMid schreef: ↑Vandaag, 14:16Woord en Daad stelt dan ook niet CGK te willen zijn en te willen blijven...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 14:01Als je je aanmeldt, zul je dat vast toegestuurd krijgen. Ik weet ook op dit moment niet de agenda van de bestuursvergadering van het landelijk bestuur van Woord & Daad dat binnenkort zal vergaderen.
Maar blijkbaar niet dus.
Verder zal de vraag of Rijnsburg nu vanuit juridisch perspectief een afscheiding is ook wel besproken worden.
Denk dat het verstandig is om deze vergadering besloten te houden. Zoals het ook verstandig was om de G.S. dag in Bunschoten besloten te houden. De stukken zijn trouwens voor elke CGK kerkenraad beschikbaar die zich aan de vierslag wil houden en zich heeft aangemeld.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:16Woord en Daad stelt dan ook niet CGK te willen zijn en te willen blijven...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 14:01Als je je aanmeldt, zul je dat vast toegestuurd krijgen. Ik weet ook op dit moment niet de agenda van de bestuursvergadering van het landelijk bestuur van Woord & Daad dat binnenkort zal vergaderen.
Maar blijkbaar niet dus.
Kan er dus niets over zeggen alleen dat de stukken veel meer de toon van de brief van het curatorium ademen dan de polariserende toon van de brief van de huidige deputaten vertegenwoordiging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
OnlineEvangelist
Ik zal geen rotonde oprijden, maar de verdrietige conclusie die ds. Buijs als preses op 28 maart 2025 moest trekken, en die helaas bleef staan door het uitblijven van enig signaal van terugkeer, nadat dit ook al was uitgebleven tussen 2022-2024, hebben iets onomkeerbaars bewerkt. Dat wil zeggen: de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn uiteen gevallen. Een deel zegt dat de bestaande structuren nog kunnen functioneren. (Ik denk het niet: wie houdt welke kerkenraad nog tegen wanneer zij zich aan welk besluit dan ook onttrekken?) Een ander deel zegt dat dit onmogelijk is. Dat deel zit zaterdag in de Nunspeetse Oenenburgkerk.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:16Woord en Daad stelt dan ook niet CGK te willen zijn en te willen blijven...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 14:01Als je je aanmeldt, zul je dat vast toegestuurd krijgen. Ik weet ook op dit moment niet de agenda van de bestuursvergadering van het landelijk bestuur van Woord & Daad dat binnenkort zal vergaderen.
Maar blijkbaar niet dus.
Het is niet zo ingewikkeld om vast te stellen wat daar de agenda is. Dat is in de persuitingen na het convent ook gezegd: noodclasses, mandaat geven voor gesprek met Hoogeveen c.s. en met generale depututaatschappen.
Wat ik ervan gelezen heb, is de toon verdrietig maar constructief, inderdaad zoals @huisman zegt: in lijn met de toon en de inzet van de curatoriumbrief.
De brief van deputaten Vertegenwoordiging van eind februari was inderdaad anders: ‘Wie als deelnemer naar Nunspeet gaat, plaatst zich buiten het kerkverband.’ Nog afgezien van het feit dat dit slechts de mening van deze deputaten is, en ook afgezien van het grote verschil in geduld met afwijkende gemeenten, getuigt die brief van deputaten bepaald niet van wijsheid. Volgens mij is het niet in het belang van CGK-Hoogeveen c.s. om op deze wijze de gespreksdeiur dicht te doen, terwijl je weet dat ontvlechting plaats gaat vinden. Maar goed, dat maakt kennelijk deel uit van het proces van verharding.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist