Hoe ontspan je?

J.C. Philpot

Hoe ontspan je?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik merk dat ik vaak uitkijk naar het weekend, omdat ik het leven als druk en jachtig ervaar. Maar als ik dan klaar ben met mijn werk en andere taken, lukt het me niet goed om te ontspannen. Ik ben dan uit de drukte, maar de drukte blijft in mij zitten.

Is dit ook voor anderen herkenbaar? Wat zijn de methoden die jullie aanwenden om tot ontspanning te komen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Re: Hoe ontspan je?

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 12:38 Ik merk dat ik vaak uitkijk naar het weekend, omdat ik het leven als druk en jachtig ervaar. Maar als ik dan klaar ben met mijn werk en andere taken, lukt het me niet goed om te ontspannen. Ik ben dan uit de drukte, maar de drukte blijft in mij zitten.

Is dit ook voor anderen herkenbaar? Wat zijn de methoden die jullie aanwenden om tot ontspanning te komen?
Voor mij zijn een paar ‘vrije’ avonden per week belangrijk. Het weekend is vaak net zo druk als doordeweeks. Ontspanning vond en vind ik trouwens ook in mijn (nu parttime) werk.Ontspanning voor mij is buiten zijn. Wandelen of fietsen door de natuur is voor mij de beste methode om te ontspannen. Als ik dan ook nog wat bijzondere vogels en wat wild zie is het helemaal af.

Dus naar buiten gaan is mijn methode.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Terri

Bericht door Terri »

Helaas ben ik fysiek beperkt, dus heb ik muziek luisteren gevonden als ontspanning. Net zoals de natuur getuigt van God als zijn Schepper, vind ik muziek ook een hemelse gave.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Structureel meer vertraging inbouwen in alles. Zodat er genoeg "op-sloom-tijd" is tussen alle andere dingen door.
merel

Bericht door merel »

Dat kan alleen als je heel veel tijd hebt en relatief weinig verplichtingen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Voor mij is het tuinieren, orgelspelen en wielrennen.
Lezen probeer ik ook wel maar voor mij is het dan toch lastig om mij te concentreren. Of het moet een heel goed boek zijn.

Koken soms ook, wel iets dat lang duurt zoals stoofvlees of erwtensoep.
Arja

Bericht door Arja »

Kletsen met mijn man. Daar ontspan ik van.
Met koffie erbij. Gewoon thuis. Of zoals nu op vakantie.
Dodo

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 12:38 Ik merk dat ik vaak uitkijk naar het weekend, omdat ik het leven als druk en jachtig ervaar. Maar als ik dan klaar ben met mijn werk en andere taken, lukt het me niet goed om te ontspannen. Ik ben dan uit de drukte, maar de drukte blijft in mij zitten.

Zijn er geen mogelijkheden om je week wat minder jachtig te maken?
Heb je hobby's? Kun je misschien hobbytijd inplannen? Of iets inplannen waar je naar uitkijkt, waar je zin in hebt? Zij het iets lezen, een concert, een wandeling, iemand ontmoeten, noem maar op.
JvW

Bericht door JvW »

Mij helpt het erg om een rondje te lopen (soms met mijn vrouw) of een rondje te (race)fietsen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herkenbaar, sta eigenlijk altijd aan. Beetje continue stress in mijn lijf/hoofd. Enfin opslomen werkt redelijk. Ontspannen is iets wat ik slecht kan...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Voor mij persoonlijk, heel belangrijk:mijn mobiel niet in de buurt. En verder hobby's; lezen(geschiedenis/theologie), legpuzzels, Lego-pakketten, koken en bakken.
Als het kan wandelen met mijn vrouw of vrienden. En muziek luisteren.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik ontspan met name met muziek. Zelfs na een lange vergadering kruip ik (soms middernacht) achter het orgel of piano.

Daarnaast ben ik graag buiten. In de tuin, de boomgaard, bij de schapen/kippen/paard. Daar kan ik heerlijk ontspannen. En het gazonmaaiseizoen komt her weer aan….rondjes rijden op de zitmaaier, heerlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

merel schreef: Gisteren, 15:22 Dat kan alleen als je heel veel tijd hebt en relatief weinig verplichtingen.
Iedereen heeft evenveel tijd: 24 uur in een dag. En aan hoeveel "verplichtingen" je mee doet is toch ook een keuze?!
DDD

Bericht door DDD »

Niet helemaal. Sommige mensen moeten hard werken om in een eenvoudig huis te kunnen wonen. En zeker als je dan ook nog kinderen hebt, is er niet altijd veel keus.

Ik ontspan onder andere door Refoforum. Tijdens het werk neem ik regelmatig een mini-pauze op het forum. Dan moet ik wel een half uur langer werken op een dag, maar dat vind ik er zeker tegenop wegen.

Daarnaast speel ik piano en orgel en ik zing veel. Bezoek bij vrienden of bezoek krijgen vind ik ook ontspannend.
merel

Bericht door merel »

Vrouwke schreef: Gisteren, 19:18
merel schreef: Gisteren, 15:22 Dat kan alleen als je heel veel tijd hebt en relatief weinig verplichtingen.
Iedereen heeft evenveel tijd: 24 uur in een dag. En aan hoeveel "verplichtingen" je mee doet is toch ook een keuze?!
Met deze opmerking bevestig je mijn stelling.
Plaats reactie