ZWP schreef: ↑Gisteren, 16:10Wat is jouw beeld op dit moment van het verloop?
Ik las ergens een quote van Machiavelli (1469–1527): "War begins when you will, but they do not end when you please.”
Ik denk dat het beeld gemengd is.
Aan de ene kant raken de Amerikanen en de Israeliers op een paar uitzonderingen na elk doel dat ze willen raken, dus wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de militaire operatie volgens plan verloopt. De militaire capaciteiten van Iran worden op deze manier flink geraakt. Ook zijn bijna alle topstukken van het regime uitgeschakeld.
Maar daar houdt het dan wel bij op. De kans dat het regime (wat ervan over is) omvergeworpen wordt, wordt door de Israelische inlichtingendienst als minder groot dan eerst beoordeeld. En dat is nou juist een belangrijk doel van de operatie. Het regime heeft voorzorgsmaatregelen genomen waardoor lager geplaatsten het overnemen als de hoger geplaatsten uitgeschakeld worden.
Bovendien is men verrast door de Iraanse tegenreactie. In plaats van dat Iran voluit Israel aanvalt, zijn vooral de Arabische Golfstaten en de olie infrastructuur het doelwit. Dat zorgt ervoor dat de olieprijs flink omhoogschiet en de toevoer van olie voor langere tijd (tot in 2027) ontregeld is, ook als de gevechten nu zouden stoppen. Dat betekent een negatief effect op de wereldeconomie. Dat zal in de VS, waar deze oorlog niet populair is, niet goed ontvangen worden, zeker nu er in november tussentijdse verkiezingen zijn.
Verder kosten al die Iraanse aanvallen een hoop schaarse precisiemunitie, zoals Patriot en Thaadraketten, die de VS in bijvoorbeeld het oosten van Azie hard nodig hebben. Er wordt in een paar dagen een jaarproductie van deze raketten afgeschoten. Dat betekent dat als China in 2027 zou proberen om Taiwan te veroveren, dat de Amerikaanse troepen veel minder goed beschermd zijn tegen de talloze Chinese raketten.
Dus ik denk dat met name de Amerikanen er baat bij hebben als deze oorlog snel ten einde zou lopen, anders lopen ze een strategische fuik in. Het zou me niets verbazen als Trump binnenkort concludeert dat het wel welletjes is en dan zal hij wel de overwinning uitroepen. Of de Iraniers daar ook zo over denken als het regime blijft zitten, is natuurlijk een ander verhaal.