Oké. Jah zo had ik het nog niet bekeken. Dan snap ik hem wel meer ..vriend-en-metgezel schreef: ↑Gisteren, 21:57Je denkt te individualistisch. Met de kanselboodschap heeft de synode willen aangeven dat ze zich zorgen maakt over de koers die gevaren wordt: in de wereld, in Nederland, in de kerk en in het persoonlijk leven. Men signaleert een vervlakking en een losweken van de christelijke leefwijze op allerlei niveaus.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:35 Het roept bij mij verwarring op
Ik weet het niet. Ene kant gebeurt er veel in de wereld en is het heel ernstig.. Maar het is de wereld en we kunnen dat van Nederland verwachten.. Kun je Nederland wel als Israël van vroeger zien? Het is heidendom en dus tot de meest gekke dingen in staat
Maar ze citeren bijvoorbeeld dit: Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat
ons wederkeren tot den HEERE.
Wederkeren tot de Heere? En wederkeren zegt dus dat we al van Hem zijn en dus terug moeten keren. Alleen zijn er nu juist heel veel mensen in gergem die zeggen dat ze nog nooit tot de Heere zijn bekeerd. Hoe moeten die wederkeren?? Gaat het hier om Gods volk?
We moeten smeken om genade en ons verootmoedigen.. oké. Dat snap ik. Maar moeten we ook niet geloven in Jezus? Hoe zit het met die oproepen van Jezus? Het lijkt er op dat ze willen dat je alleen smeekt en verootmoedigt maar niet gelooft.. vraag me af of dat wel bijbels is
Ze hadden ook iets over de geloofsbeleving die van keuze van mens afhankelijk is… maar dat is nou net niet het probleem. De meeste mensen hebben helemaal geen geloofsbeleving omdat ze niet geloven.. waarom wordt daar niet voor gewaarschuwd????
Ik vind het lastig wat ik er nu zelf mee moet en wat eigenlijk alle andere kerkgangers nu precies moeten
Niet alleen een individu, maar ook een familie en een volk kan het spoor bijster zijn. Daar zit vaak ook een verband tussen: als het volk afdwaalt, heeft dat een doorwerking in gezinnen en op individuen. Dat komt op allerlei manieren tot uiting. De kanselbrief beschrijft een paar signalen, zonder uitputtend te zijn.
Ik denk dat het doel van de synode bereikt is als we ons schuldig weten voor God en Hem om genade smeken. Voor onszelf, voor onze familie, voor ons volk en voor de wereld. Omdat God daar Zijn zegen aan wil verbinden.
Maar kan het allemaal los staan van het Evangelie? Als je dat ChatGPT stukje leest, dan zouden reformatoren ook het evangelie bedienen. En ik denk dat de tijd toen nog wel erger was. De RKK is veel verder weg dan Gergem. Dus Calvijn en Luther bedienden wel het evangelie. Net als Arja zegt.. Je kunt toch geen boete doen zonder evangelie?
En wat te denken van de apostelen en Jezus? De Romeinse wereld was misschien nog wel erger dan nu. Toch zie je bij hen ook heel duidelijk evangelie en oproep om te geloven