Silo schreef: ↑Vandaag, 14:28
Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.
Ik denk dat de afgevaardigden op de Generale Synode met elkaar nadachten over de ernst van onze tijd. Ze zagen dat als een ernstige zorg. Daarom wilden ze het graag bij heel de Ger.Gem. onder de aandacht brengen. Uiteraard hopen ze dat dat in elke gemeente steeds aan de orde komt. En dat gebeurt gelukkig ook vaak.
Maar zeg eens eerlijk: houden de genoemde ontwikkelingen ons echt bezig? Ben je er in je persoonlijk geloofs- en gebedsleven echt mee bezig? Merk je dat het je medegemeenteleden bezighoudt? Of zijn we eigenlijk al gewend aan al de ontwikkelingen die in de brief genoemd staan?
Ik denk dat de afgevaardigden constateerden dat velen van ons gewoon verder leven en dat ze weinig merken van oprechte zorg en verdriet. En dat ze daarom het plan bedachten om een kanselbrief op te stellen. Een kanselbrief is iets uitzonderlijks, het komt zelden voor. Hopelijk legt het de nood van de tijd nadrukkelijker aan de harten van de hoorders dan wanneer het 'gewoon' in de preken wordt genoemd.