Psalmberijmingen

ejvl

Re: Psalmberijmingen

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Vandaag, 07:40
CvdW schreef: Gisteren, 22:35
Hendrikus schreef: Gisteren, 22:27
Henk J schreef: Gisteren, 16:44
Hebben jullie op de beamer ook de noten erbij? Gisteren zongen we psalm 41 en dan vind ik de noten erbij wel handig. Hoewel de organist hem een toon lager speelde dan genoteerd in mijn Bijbel, begrijpelijk om de hoge e te vermijden maar je moet er wel op letten.
Dat hebben alleen mensen met een absoluut gehoor in de gaten ;)
Ik neem aan dat het een grap is. Ik vind zelf dat ik geen absoluut gehoor heb, maar ik heb het wel in de gaten.
Een beetje lager, dat zullen veel mensen wel waarnemen. Maar was dat nou een halve toon lager, of een hele toon, of anderhalve toon? Wie dat kan benoemen, heeft toch echt een absoluut gehoor, of 'ie zich daar nou van bewust is of niet.
Vorige week speelde ik psalm 42 beginnend op C, dat merkte iedereen wel. Het ging nog net. En vers 5 beginnend op G, dat merkt ook iedereen bij de hoge E.
Het is een beetje effectbejag en overdaad schaadt maar heel af en toe moet kunnen vind ik.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: Vandaag, 07:40 Een beetje lager, dat zullen veel mensen wel waarnemen. Maar was dat nou een halve toon lager, of een hele toon, of anderhalve toon? Wie dat kan benoemen, heeft toch echt een absoluut gehoor, of 'ie zich daar nou van bewust is of niet.
Een absoluut gehoor heb ik niet, mijn gevoel zei dat het een toon lager was maar het kan ook anderhalve toon geweest zijn.
Henk J

Bericht door Henk J »

ejvl schreef: Vandaag, 08:33 Dat niet helaas. Dat zou nog wel een verbetering zijn.
Alhoewel ik de schermen foeilelijk vind in zo'n oud historisch gebouw, merk ik wel meerwaarde in een betere klank bij het zingen.
Hele onbekende psalmen speel ik meestal een keer voor en de begeleiding met een forse CF, sesq+trompet+prestanten 8 en 4 of de prestanten met mixtuur. Dat gaat het beste vind ik.
Dat die schermen foeilelijk zijn ben ik wel met je eens.... Maar het heeft wel zo zijn voordelen natuurlijk. En een heldere uitkomende stem is heerlijk om bij te zingen, ons kerkorgel heeft niet zo heel veel fraais maar de cornet is wel goed gelukt, dat is wel prettig.
DDD

Bericht door DDD »

Een scherm is meestal niet nodig. Een witte muur met een beamer is prima.
ejvl

Bericht door ejvl »

Henk J schreef: Vandaag, 11:22
ejvl schreef: Vandaag, 08:33 Dat niet helaas. Dat zou nog wel een verbetering zijn.
Alhoewel ik de schermen foeilelijk vind in zo'n oud historisch gebouw, merk ik wel meerwaarde in een betere klank bij het zingen.
Hele onbekende psalmen speel ik meestal een keer voor en de begeleiding met een forse CF, sesq+trompet+prestanten 8 en 4 of de prestanten met mixtuur. Dat gaat het beste vind ik.
Dat die schermen foeilelijk zijn ben ik wel met je eens.... Maar het heeft wel zo zijn voordelen natuurlijk. En een heldere uitkomende stem is heerlijk om bij te zingen, ons kerkorgel heeft niet zo heel veel fraais maar de cornet is wel goed gelukt, dat is wel prettig.
Ik heb jullie orgel nog nooit live gehoord, alleen via een opname, dan klinkt het zeker niet slecht. De dispositie is ook best goed maar heb dus geen idee van de live-klank.
Orgel bij ons is een samenraapsel, de bouwer is ook niet bekend, alleen degene die het geleverd heeft, maar ondanks dat, klinkt het best aardig alhoewel met name de 2 voets registers, regelmatig ontstemmen in de bovenste regionen.
Plaats reactie