Kan wel denk ik.. Soort liefdevolle actie . Maar ik weet het ook niet. Maakt me verder ook allemaal niet zoveel uit. Ze zullen vast wel goed over nadenken allemaalJohnny65 schreef: ↑Gisteren, 23:24Met deze reactie wijs jij al meteen de kant aan die jij denkt dat de schuld heeft zonder ook maar kennis te hebben van de situatie. Klakkeloos cvandaag geloven. Als een dominee fout zit zou hij overigens geen eervol emeritaat krijgen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:56Ja, dat weet ik ook niet. Was toch in het nieuws? Maar je hebt gelijk. Je moet dit niet zien als “de waarheid” maar een reactie op de “aanname” dat het niet lekker loopt.Job schreef: ↑Gisteren, 22:48Je doet precies hetzelfde als JanRap. Wie zegt dat de dominee uit de bocht is gevlogen? Dan zou hij geschorst zijn geweest of losgemaakt. Echt kwalijk deze aannames. De man kan zich niet verweren ook.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:33
Denk ook niet dat curatorium zulke dingen kan voorkomen.. en testjes afnemen helpt natuurlijk ook niet. Dit hoort er toch ook wel beetje bij? Zo nu en dan vliegt er wel eens een dominee uit de bocht.. dat wordt nu dus allemaal netjes opgelost door hem emeritaat te geven. Dus volgens mij gaat het prima allemaal
Gereformeerde Gemeenten
-
De Rijssenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo zie je maar weer dat roeping ook in dit opzicht relatief is.Job schreef: ↑Gisteren, 22:20Het is goed om die eventuele verantwoordelijkheid ook te benoemen ja.
Men spreekt graag over roeping om de mystiek intact te houden. Ik geloof niet in roeping naar plaats x of y. Een besluit is gebaseerd op rationele en emotionele overwegingen, net zoals een ander een nieuwe baan overweegt.
Als een dominee niet duidelijk de roeping kenbaar maakt bij een intrede of een dienst alleen voor de gemeente, dan is het mensenwerk.
Bij de intrede in genoemde T-G heb ik er niets van vernomen.
Iedereen meent met een psalmversje of tekstje de stem van God te horen.
Je wordt er misselijk van.
Jij maakt er weer een typisch afgescheiden feestje van. Als de kenmerken ontbreken moet het wel vals zijn.mark1985 schreef: ↑Vandaag, 07:42 Als een dominee niet duidelijk de roeping kenbaar maakt bij een intrede of een dienst alleen voor de gemeente, dan is het mensenwerk.
Grappig. Dus jij of de mens bepaalt of het een roeping is? Plaats je jezelf dan niet in de positie van God?Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 07:55Jij maakt er weer een typisch afgescheiden feestje van. Als de kenmerken ontbreken moet het wel vals zijn.mark1985 schreef: ↑Vandaag, 07:42 Als een dominee niet duidelijk de roeping kenbaar maakt bij een intrede of een dienst alleen voor de gemeente, dan is het mensenwerk.
-
Gedachtespinsel
Dat mocht hij niet noemen heb ik vernomen.mark1985 schreef: ↑Vandaag, 07:42 Als een dominee niet duidelijk de roeping kenbaar maakt bij een intrede of een dienst alleen voor de gemeente, dan is het mensenwerk.
Grappig. Dus jij of de mens bepaalt of het een roeping is? Plaats je jezelf dan niet in de positie van God?mark1985 schreef: ↑Vandaag, 07:42 Als een dominee niet duidelijk de roeping kenbaar maakt bij een intrede of een dienst alleen voor de gemeente, dan is het mensenwerk.
- Dodo
Toch is dit echt niet waar. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat aantrekkelijke beroepen afgewezen moesten worden, en een helemaal niet aantrekkelijk beroep moest juist wel aangenomen worden. In één geval was er niet eens een pastorie beschikbaar, die is in allerijl gekocht. En dat was een plaats waarvan mijn vader altijd zuchtte "Je zult er toch moeten wonen". En daar hebben we zes jaar gewoond. Ik heb aan het begin drie maanden bij familie ingewoond, om de overgang naar een andere middelbare school wat makkelijker te maken.
- Johann Gottfried Walther
Jij ontkent Gods leiding en regering?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik heb best veel met predikanten hierover gesproken. Een echt bevindelijk behoudend predikant zei dat bij een beroep voor een behoorlijk deel rationele overwegingen een belangrijke rol spelen maar dat die nooit de doorslag kunnen geven.
Trouwens ook een nieuwe baan wel of niet aanvaarden doe je toch voor Gods Aangezicht? Ik hoop niet dat jij een biddend leven met vragen welke weg je in mag slaan op welk onderwerp dan ook ‘mystiek’ noemt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er zijn altijd duidelijke tekenen van PKN tot OGG.
Dus zeg niet dat alles in de GG mensenwerk is.
Als voorbeeld: Luisterde destijds de bijbellezing in Sliedrecht live en al vertelde de dominee het nog niet, de dag erop was het openbaar.
In de dienst was het voor ons al duidelijk dat Rijssen aangenomen moest worden.
Dus zeg niet dat alles in de GG mensenwerk is.
Als voorbeeld: Luisterde destijds de bijbellezing in Sliedrecht live en al vertelde de dominee het nog niet, de dag erop was het openbaar.
In de dienst was het voor ons al duidelijk dat Rijssen aangenomen moest worden.