Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 07 mar 2026, 22:48 Als predikant wel. Er zit een verschil tussen geestelijk en mentaal.
En dat het lichaam niet meer kan hoeft niet zozeer mentaal dan wel geestelijk problemen opleveren.
Daarnaast is de oorzaak niet het al dan niet mentale deel maar het hersenletsel wat ontstaan is door de hartstilstand
Geestelijke en mentaal is redelijk hetzelfde. Het heeft wat accent verschillen, maar dat is boor dit gesprek naar mijn idee niet relevant.

Het gaat ook niet om problemen (of klachten woord wat je in het bericht van 17:53 gebruikte). In mijn eerste bericht zei ik al het mentaal zwaar vinden.

Blijkbaar vatten wij hetzelfde artikel anders op.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Oke. Waar staat dat ds. Niet meer in eigen gemeente mag voorgaan?
Of was je bij de vergadering?
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

mark1985 schreef: 07 mar 2026, 23:30 Oke. Waar staat dat ds. Niet meer in eigen gemeente mag voorgaan?
Of was je bij de vergadering?
Nieuwsbrief aan de gemeente dat ds. Brugge geen ambtelijke taken uitvoert en niet voorgaat in Tricht Geldermalsen sinds november 2025. Dit is ook terug te zien in de invulling van zondagen in Tricht Geldermalsen.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Maar nu een nieuwe uitspraak.
Denk niet dat het verstandig is om nog te laten voorgaan.
Snap de datum 1 mei dan niet helemaal.
Tot die tijd door Geldermalsen betaald in ieder geval.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 07 mar 2026, 22:57
Bertiel schreef: 07 mar 2026, 22:48 Als predikant wel. Er zit een verschil tussen geestelijk en mentaal.
En dat het lichaam niet meer kan hoeft niet zozeer mentaal dan wel geestelijk problemen opleveren.
Daarnaast is de oorzaak niet het al dan niet mentale deel maar het hersenletsel wat ontstaan is door de hartstilstand
Geestelijke en mentaal is redelijk hetzelfde. Het heeft wat accent verschillen, maar dat is boor dit gesprek naar mijn idee niet relevant.

Het gaat ook niet om problemen (of klachten woord wat je in het bericht van 17:53 gebruikte). In mijn eerste bericht zei ik al het mentaal zwaar vinden.

Blijkbaar vatten wij hetzelfde artikel anders op.
Mentaal =psychisch, dat is een ziektebeeld
Geestelijk, is de verhoudig tussen jou en God, dat is toch echt wat anders.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het is net hoe je het woord "geestelijk" gebruikt. Het heeft meerdere betekenissen.

Ik lees op internet op de website van de GGZ:
GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. De geestelijke gezondheidszorg heeft als doel om psychische aandoeningen te voorkomen, behandelen en te genezen.

Daarnaast vind ik de volgende definitie van mentaal op internet:
"Mentaal" betekent geestelijk of psychisch, en verwijst naar alles wat met denken, voelen, waarnemen en het innerlijke leven te maken heeft, zoals cognitieve vaardigheden (denken, onthouden) en emoties (geluk, stress). Het beschrijft hoe iemand zich voelt, denkt en omgaat met het leven en uitdagingen, vaak in contrast met het fysieke lichaam, hoewel ze nauw verbonden zijn.

Mentaal of psychisch hoeft daarnaast niet automatisch op een ziektebeeld te duiden. Ik vind ook mentaal dingen zwaar soms, terwijl er naar mijn weten geen ziektebeeld is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geestelijk op dit forum zullen we toch hopelijk wel anders bezien.
En psychisch is medisch, en daar valt mentaal ook over, als het hinderlijk wordt.
Een geestelijk verzorgen bij defensie heeft niks met mentale / psychische kwesties te maken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Johnny65 schreef: 07 mar 2026, 22:55
mark1985 schreef: 07 mar 2026, 22:38 In principe zou het voorgaan nu kunnen tot 1 mei.
Al staan er nu al hele maand diensten ingepland.
De gemeente betaald uiteindelijk ook.

De mogelijkheid dat een ambtsdrager geen hand geeft is er niet, er is toch geen eigen kerkenraad.
Altijd uit omliggende plaatsen.
De eigen ds. Wordt de kansel geweigerd door de classis.
Alleen de kansel in Geldermalsen, of mag hij in heel classis Utrecht niet voorgaan?
JanRap

Bericht door JanRap »

Bertiel schreef: Vandaag, 08:03 Geestelijk op dit forum zullen we toch hopelijk wel anders bezien.
En psychisch is medisch, en daar valt mentaal ook over, als het hinderlijk wordt.
Een geestelijk verzorgen bij defensie heeft niks met mentale / psychische kwesties te maken.
Beste refoforummers, ben ik vervelend of vijandig als ik suggereer dat zulke verdrietige toestanden zoals nu in Geldermalsen, het zoveelste bewijs zijn van het failliet van het fenomeen curatorium? Echt niet alleen het curatorium van de GG maar ook van de CGK bijvoorbeeld. Wordt het niet de hoogste tijd dat er een assessment voorafgaat aan het gesprek met het curatorium? Zou dat nou zo ongeestelijk zijn? Wat een narigheid als na verloop van ( soms korte) tijd blijkt dat er bijvoorbeeld bepaalde karaktertrekken zijn die een vruchtbaar samenwerken met een kerkenraad moeilijk maken. Al suggereer ik absoluut niet dat dat in Geldermalsen het geval was. Dat weet ik niet en hoef ik niet te weten.
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Erskinees schreef: Vandaag, 09:34
Johnny65 schreef: 07 mar 2026, 22:55
mark1985 schreef: 07 mar 2026, 22:38 In principe zou het voorgaan nu kunnen tot 1 mei.
Al staan er nu al hele maand diensten ingepland.
De gemeente betaald uiteindelijk ook.

De mogelijkheid dat een ambtsdrager geen hand geeft is er niet, er is toch geen eigen kerkenraad.
Altijd uit omliggende plaatsen.
De eigen ds. Wordt de kansel geweigerd door de classis.
Alleen de kansel in Geldermalsen, of mag hij in heel classis Utrecht niet voorgaan?
Enkel Geldermalsen.
Henk J

Bericht door Henk J »

JanRap schreef: Vandaag, 09:38 Beste refoforummers, ben ik vervelend of vijandig als ik suggereer dat zulke verdrietige toestanden zoals nu in Geldermalsen, het zoveelste bewijs zijn van het failliet van het fenomeen curatorium? Echt niet alleen het curatorium van de GG maar ook van de CGK bijvoorbeeld. Wordt het niet de hoogste tijd dat er een assessment voorafgaat aan het gesprek met het curatorium? Zou dat nou zo ongeestelijk zijn? Wat een narigheid als na verloop van ( soms korte) tijd blijkt dat er bijvoorbeeld bepaalde karaktertrekken zijn die een vruchtbaar samenwerken met een kerkenraad moeilijk maken. Al suggereer ik absoluut niet dat dat in Geldermalsen het geval was. Dat weet ik niet en hoef ik niet te weten.
Gaan we dan ook een assessment voor ouderlingen invoeren?
refo

Bericht door refo »

JanRap schreef: Vandaag, 09:38
Bertiel schreef: Vandaag, 08:03 Geestelijk op dit forum zullen we toch hopelijk wel anders bezien.
Beste refoforummers, ben ik vervelend of vijandig als ik suggereer dat zulke verdrietige toestanden zoals nu in Geldermalsen, het zoveelste bewijs zijn van het failliet van het fenomeen curatorium? Echt niet alleen het curatorium van de GG maar ook van de CGK bijvoorbeeld. Wordt het niet de hoogste tijd dat er een assessment voorafgaat aan het gesprek met het curatorium? Zou dat nou zo ongeestelijk zijn? Wat een narigheid als na verloop van ( soms korte) tijd blijkt dat er bijvoorbeeld bepaalde karaktertrekken zijn die een vruchtbaar samenwerken met een kerkenraad moeilijk maken. Al suggereer ik absoluut niet dat dat in Geldermalsen het geval was. Dat weet ik niet en hoef ik niet te weten.
In dit geval zou het meer helpen als kerkenraadsleden een maximale zittingsduur zouden hebben. Ds Brugge kwam in een kerkenraad terecht waarin een aantal leden elkaar (zacht gezegd) niet konden luchten of zien. Het probleem was dus
a) ze hadden niet moeten beroepen
b) ze hadden de kerkeraadsleden zich met elkaar laten verzoenen
zo niet, dan
c) ze hadden de betreffende kerkenraadsleden moeten afzetten.

Als predikant kun je dit nooit goed oplossen, want je krijgt nooit een meerderheid om optie c) (de enige overgebleven optie blijkbaar) te bewerkstelligen.
Charles

Bericht door Charles »

Kan de titel van het draadje aangepast worden?

De GerGem-roddelrubriek bijv. Of: GerGem: ik-weet-van-niks-maar-heb-wel-een-publieke-mening
DDD

Bericht door DDD »

Het is een serieus gesprek, toch? Zoveel wordt hier niet geroddeld. Ik vind op grond van de nu bekende informatie dat de voornaamste verantwoordelijkheid naast die van de kerkenraad in zo'n geval bij de toenmalige consulent ligt. Die had het beroep niet moeten goedkeuren. De dominees vormen een heel overzichtelijk gezelschap met allerlei dwarsverbanden. Ze weten elkaars gevoeligheden en kwaliteiten. In zo'n situatie ligt het niet zo voor de hand om een predikant te beroepen die al eens eerder is losgemaakt. Dat zou een uiterste voorzichtigheid vereisen, mijns inziens.
Charles

Bericht door Charles »

Allemaal geroeptoeter van de zijlijn.

Ik lees allerlei dingen over gezondheid ds. V/d Brink. Met hem heeft ergens (Terdege?) een groot interview gestaan wat o.a. ging over zijn gezondheid. Lees dat gewoon i.p.v. hier te speculeren.

Wat betreft Brugge lees ik allemaal meningen terwijl niemand de ins en outs kent. "Misbruik van Emerituskas!". Weet jij veel welke afspraken daar over gemaakt zijn!
Plaats reactie