Kleine vreugden
Re: Kleine vreugden
Ik heb een balkon aan de achterkant. Met waslijnen ervoor. Echt ideaal.
Ik heb nog geen zon in de achtertuin.
En ik kan door mijn schouderblessure ook niet goed was aan de droogmolen hangen. Dus vooralsnog hang ik het boven aan het lage wasrek. Als ik zon heb in de achtertuin kan het rek naar beneden.
En ik kan door mijn schouderblessure ook niet goed was aan de droogmolen hangen. Dus vooralsnog hang ik het boven aan het lage wasrek. Als ik zon heb in de achtertuin kan het rek naar beneden.
-
aggieoudje
Ik moet juist in de winter 2 trappen opsjouwen met mijn wasmand. En mijn zoldertrap is heel smal dus daar past mijn wasmand in de breedte niet eens doorheen dus altijd ongemakkelijk wasmand in de lengte op die smalle trap. Wasmachine staat naast de achterdeur. Dus nu weer heerlijk zo vanuit de wasmachine ophangen! Droger heb ik niet, geen plaats voor helaas. Ruikt altijd zo heerlijk fris als het buiten heeft gehangen, binnen ruikt het altijd zo muf. Ik heb nog zo'n ouderwetse was stellage met 4 lijnen in de tuin staan.merel schreef: ↑Gisteren, 14:13Tja, ik weet niet wat ik misArja schreef: ↑Gisteren, 13:58Ach merel... dan mis je deze kleine vreugdemerel schreef: ↑Gisteren, 13:56Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 13:47 Hier niet, want de draad is gebroken. Met gevolg dat manlief weer aan de slag kan. Nu ga ik voor staaldraad.![]()
Hier ook niet. Ik heb nog nooit de was buiten gehangen.![]()
Op het balkon aan de voorkant wil ik het niet hangen, omdat ik het toch ook wel een rommelig gezicht vind En om de was nu twee trappen af te sjouwen en vervolgens met een volle wasmand door de kamer en keuken naar de achtertuin te brengen vind ik te veel werk. Ik denk daarom dat ik nooit deel zal nemen aan deze klaarblijkelijke vreugde
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ik 'moet' eigenlijk van mezelf ook meer buiten drogen maar als ik dan in het voorjaar weer met frisse moed eraan begin weet ik weer waarom ik het gemak van de droger waardeer; ik heb altijd veel pijn na m'n was te hebben opgehangen, alles is veel kreuklozer en glad na de droger en alle pluis en haartjes zijn overal vanaf.
Ik vind de droger een soort ''schoner" alhoewel ik weet dat het niet schoner is voor het milieu en de portemonnee.
Ik ken een vrouw van bijna 80 waar ik weleens tegen zei dat m'n beddengoed heerlijk buiten hing en toen zei ze vol verbazing: echt? Dat is toch echt niet meer van deze tijd
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Ik vind de droger een soort ''schoner" alhoewel ik weet dat het niet schoner is voor het milieu en de portemonnee.
Ik ken een vrouw van bijna 80 waar ik weleens tegen zei dat m'n beddengoed heerlijk buiten hing en toen zei ze vol verbazing: echt? Dat is toch echt niet meer van deze tijd

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Buiten drogen geeft een buitenleven gevoel. Maar helaas hebben wij erg veel last van o.a. duiven. Hoe veel keren ik op een gegeven moment mijn was weer opnieuw kon wassen vanwege hun uitwerpselen zijn te veel geworden om de vreugde van buiten nog te waarderen. Dus de droger in.
Ik vond dit, vond het interessant om te lezen;
Het "heerlijke gevoel" van buiten gedroogde was is een combinatie van wetenschap, natuur en psychologie. Het frisse, unieke aroma en de textuur van kleding die in de buitenlucht is gedroogd, zijn niet na te bootsen met een droger.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom buiten drogen zo'n heerlijk gevoel geeft:
1. Wetenschappelijke geur: UV-licht en ozon
De typische "frisse" geur is het resultaat van een fotochemische reactie. Wanneer natte was in de zon hangt, reageren UV-stralen en ozon uit de lucht met de vezels en de resterende sporen van wasmiddel.
Aldehyden en ketonen: Dit proces creëert organische verbindingen (aldehyden en ketonen) die door onze neus worden geassocieerd met een frisse, ozonachtige geur, vergelijkbaar met citrus of planten.
Natuurlijke bleking: De zon werkt als een natuurlijk bleekmiddel, waardoor witte was witter wordt en lichte was frisser oogt.
2. Effect op textiel: Zachter en frisser
Geen statische elektriciteit: In tegenstelling tot de droger, droogt was buiten zonder statisch te worden.
Geurvrij: Buitenlucht ventileert de stof, waardoor geurtjes verdwijnen en er geen "drogergeur" of kunstmatige wasverzachtergeur achterblijft.
Minder slijtage: De wind en zon zijn zachter voor kledingvezels dan de intense hitte van een droger, waardoor kleding langer mooi blijft en soepeler aanvoelt.
3. Psychologisch en rustgevend
Het buiten ophangen van de was is voor veel mensen een rustgevend, meditatief ritueel.
Verbinding met de natuur: Even naar buiten gaan, de wind voelen en de zon zien, verlaagt stress en angstniveaus.
Sense of accomplishment: Het proces van wassen, ophangen, de geur van de natuur opvangen en weer binnenhalen, geeft een gevoel van voldoening en "ouderwetse" reinheid.
4. Milieubewustzijn
Weten dat je energie bespaart en de droger niet gebruikt, geeft een goed en verantwoord gevoel.
Kortom, de combinatie van de unieke frisse geur (door de zon), de natuurlijke textuur en het rustgevende ritueel zorgt voor een superieur gevoel van frisheid.
Ik vond dit, vond het interessant om te lezen;
Het "heerlijke gevoel" van buiten gedroogde was is een combinatie van wetenschap, natuur en psychologie. Het frisse, unieke aroma en de textuur van kleding die in de buitenlucht is gedroogd, zijn niet na te bootsen met een droger.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom buiten drogen zo'n heerlijk gevoel geeft:
1. Wetenschappelijke geur: UV-licht en ozon
De typische "frisse" geur is het resultaat van een fotochemische reactie. Wanneer natte was in de zon hangt, reageren UV-stralen en ozon uit de lucht met de vezels en de resterende sporen van wasmiddel.
Aldehyden en ketonen: Dit proces creëert organische verbindingen (aldehyden en ketonen) die door onze neus worden geassocieerd met een frisse, ozonachtige geur, vergelijkbaar met citrus of planten.
Natuurlijke bleking: De zon werkt als een natuurlijk bleekmiddel, waardoor witte was witter wordt en lichte was frisser oogt.
2. Effect op textiel: Zachter en frisser
Geen statische elektriciteit: In tegenstelling tot de droger, droogt was buiten zonder statisch te worden.
Geurvrij: Buitenlucht ventileert de stof, waardoor geurtjes verdwijnen en er geen "drogergeur" of kunstmatige wasverzachtergeur achterblijft.
Minder slijtage: De wind en zon zijn zachter voor kledingvezels dan de intense hitte van een droger, waardoor kleding langer mooi blijft en soepeler aanvoelt.
3. Psychologisch en rustgevend
Het buiten ophangen van de was is voor veel mensen een rustgevend, meditatief ritueel.
Verbinding met de natuur: Even naar buiten gaan, de wind voelen en de zon zien, verlaagt stress en angstniveaus.
Sense of accomplishment: Het proces van wassen, ophangen, de geur van de natuur opvangen en weer binnenhalen, geeft een gevoel van voldoening en "ouderwetse" reinheid.
4. Milieubewustzijn
Weten dat je energie bespaart en de droger niet gebruikt, geeft een goed en verantwoord gevoel.
Kortom, de combinatie van de unieke frisse geur (door de zon), de natuurlijke textuur en het rustgevende ritueel zorgt voor een superieur gevoel van frisheid.
Vooruitzicht: twee weken naar mijn zus in Canada, hoop met een van de dochters te gaan in september.
(Het ticket is goedkoper dan ik de laatste 10 jaar gehad heb...)
(Het ticket is goedkoper dan ik de laatste 10 jaar gehad heb...)