Beroepingswerk discussie [7]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Overigens beweer ik niet dat dominees altijd maar voor de beste betalingen gaan hoor. Dat verschilt nogal. Ds. Verschuure ging er naar Capelle zeker niet op vooruit, vermoed ik zo.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 23 feb 2026, 20:07 Overigens beweer ik niet dat dominees altijd maar voor de beste betalingen gaan hoor. Dat verschilt nogal. Ds. Verschuure ging er naar Capelle zeker niet op vooruit, vermoed ik zo.
Laten we het er gewoon maar op houden dat predikanten zich door de Heere en vanuit het Woord overgebogen weten naar de zielen van de hoorders van een specifieke gemeente. Als we dat niet kunnen geloven, beweren we dat ze min of meer staan te liegen vanaf de kansel tijdens intredediensten. Dan kunnen we wel stoppen met het hele geloof, toch?

Prangende vraag blijft - maar ik weet inmiddels dat die niet beantwoord wordt - waarom de Heere wel vaak overbuigt naar de ene gemeente en nooit of minder vaak naar een andere. Het voelt eigenlijk bijna als schennis om dat zo te zeggen, alsof ik zeg: de Heere is met bepaalde gemeenten nu eenmaal niet zo bewogen als Hij is met Barneveld, Geldermalsen, Opheusden, Ridderkerk, Yerseke, Hardinxveld-Giessendam, Rijssen, Werkendam..

Weliswaar leeft deze vraag "sinds Brakel, Sint Annaland, Westkapelle, Poederoijen, Hilversum, Berkenwoude" minder bij mij, maar toch: we hebben in de GG nog altijd een trouw beroepend Puttershoek, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rilland-Bath, Bodegraven, Lelystad, Aalst...en ga zo maar door, die jaar-in-jaar-uit meermaals een "Njet" krijgen.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 23 feb 2026, 21:57
DDD schreef: 23 feb 2026, 20:07 Overigens beweer ik niet dat dominees altijd maar voor de beste betalingen gaan hoor. Dat verschilt nogal. Ds. Verschuure ging er naar Capelle zeker niet op vooruit, vermoed ik zo.
Laten we het er gewoon maar op houden dat predikanten zich door de Heere en vanuit het Woord overgebogen weten naar de zielen van de hoorders van een specifieke gemeente. Als we dat niet kunnen geloven, beweren we dat ze min of meer staan te liegen vanaf de kansel tijdens intredediensten. Dan kunnen we wel stoppen met het hele geloof, toch?

Prangende vraag blijft - maar ik weet inmiddels dat die niet beantwoord wordt - waarom de Heere wel vaak overbuigt naar de ene gemeente en nooit of minder vaak naar een andere. Het voelt eigenlijk bijna als schennis om dat zo te zeggen, alsof ik zeg: de Heere is met bepaalde gemeenten nu eenmaal niet zo bewogen als Hij is met Barneveld, Geldermalsen, Opheusden, Ridderkerk, Yerseke, Hardinxveld-Giessendam, Rijssen, Werkendam..

Weliswaar leeft deze vraag "sinds Brakel, Sint Annaland, Westkapelle, Poederoijen, Hilversum, Berkenwoude" minder bij mij, maar toch: we hebben in de GG nog altijd een trouw beroepend Puttershoek, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer, Rilland-Bath, Bodegraven, Lelystad, Aalst...en ga zo maar door, die jaar-in-jaar-uit meermaals een "Njet" krijgen.
Ik heb geen idee of er veel gelogen wordt tijdens intredediensten, maar het lijkt me helemaal niet wenselijk dat die over zulke onderwerpen gaan. Dus als dat wel zo is, dan zou ik daar niet te veel waarde aan hechten. En ik zou al helemaal mijn geloof daar niet aan vasthouden of mee loslaten.

Maar dat komt ook omdat ik vind dat de predikantenselectie in de GG in hoge mate sektarische trekjes vertoont, met alle respect voor de ware gelovigen die vervolgens die functies bekleden.
Silo

Bericht door Silo »

johannes123 schreef: Gisteren, 10:13 Aangenomen naar GerGem Oosterland: ds. M.G. Van Middendorp te Leerdam
Die is vrij snel weer vertrokken uit Leerdam.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Silo schreef: Gisteren, 14:49
johannes123 schreef: Gisteren, 10:13 Aangenomen naar GerGem Oosterland: ds. M.G. Van Middendorp te Leerdam
Dat lijkt me speciaal bedoeld om alle lijstjes met gemeentegrootte en salariëringsmeningen te nuanceren.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: Gisteren, 17:57
Dat lijkt me speciaal bedoeld om alle lijstjes met gemeentegrootte en salariëringsmeningen te nuanceren.
Ja? Insider van de salarissen in resp. Leerdam en Oosterland?
Ogg

Bericht door Ogg »

Eerste beroep zag ik inderdaad
Bobber

Bericht door Bobber »

Volgens mij wisselt de ene predikant gewoon sneller dan de andere.
Ds. Tanis wisselde ook om de 4 a 5 jaar van gemeente.
Misschien zouden meer predikanten dat moeten doen (al gun ik hun gezinnen dat niet.... elke keer weer wennen), dan komen meer gemeenten aan bod.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 23 feb 2026, 21:57 Laten we het er gewoon maar op houden dat predikanten zich door de Heere en vanuit het Woord overgebogen weten naar de zielen van de hoorders van een specifieke gemeente. Als we dat niet kunnen geloven, beweren we dat ze min of meer staan te liegen vanaf de kansel tijdens intredediensten. Dan kunnen we wel stoppen met het hele geloof, toch?
Ik zullen meerdere factoren een rol spelen bij een besluit.
Welk predikantenkind wil nu in bijv. Puttershoek wonen of Oostkapelle? M.a w. veel factoren zullen een rol spelen bij een besluit bij een beroep.
johannes123

Bericht door johannes123 »

Die zal vast geweten hebben dat hij al naar Oosterland moest, de beroepsbrief was namelijk nog niet eens verzonden.
Zeer verblijd, ook voor de classis en de eilanden!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:58
Job schreef: 23 feb 2026, 21:57 Laten we het er gewoon maar op houden dat predikanten zich door de Heere en vanuit het Woord overgebogen weten naar de zielen van de hoorders van een specifieke gemeente. Als we dat niet kunnen geloven, beweren we dat ze min of meer staan te liegen vanaf de kansel tijdens intredediensten. Dan kunnen we wel stoppen met het hele geloof, toch?
Ik zullen meerdere factoren een rol spelen bij een besluit.
Welk predikantenkind wil nu in bijv. Puttershoek wonen of Oostkapelle? M.a w. veel factoren zullen een rol spelen bij een besluit bij een beroep.
Puttershoek en Oostkapelle kan ik me inderdaad wel voorstellen dat je er liever niet woont.
Maar Ridderkerk en Bodegraven zijn best fijne woonplaatsen.
helma

Bericht door helma »

Ik zou liever in Oostkapelle wonen dan in Oosterland
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:58
Wat zijn volgens jou de criteria op basis waarvan predikantskinderen ergens wel of niet zouden willen wonen? Ik ben in beide plaatsen nog nooit geweest dus sta er blanco in. Wat maakt P. en O. zoveel onaantrekkelijker dan bijvoorbeeld Veen, Borssele, Stolwijk, Waarde, Uddel, Aagtekerke?

Ik ben benieuwd naar het antwoord. Zou het echt erg vinden als dit criterium inderdaad bestaat. Dat betekent dat deze gemeenten dus echt minder kans maken op een dominee. Het idee alleen al... Nee, dan de Zaligmaker. Die wilde in het verachte Nazareth wonen.

Ik hoop en vertrouw dat voor dominees geldt: liever in een hutje op de hei in Gods gunst, dan in een riante villa met alle voorzieningen dichtbij zonder dat de Heere ervan weet. Dat zou trouwens ons aller insteek moeten zijn. We zullen namelijk in eigen gekozen wegen nooit het geluk vinden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 00:09
Wat zijn volgens jou de criteria op basis waarvan predikantskinderen ergens wel of niet zouden willen wonen? Ik ben in beide plaatsen nog nooit geweest dus sta er blanco in. Wat maakt P. en O. zoveel onaantrekkelijker dan bijvoorbeeld Veen, Borssele, Stolwijk, Waarde, Uddel, Aagtekerke?
Het is meer metaforisch bedoeld. Een predikant zal tal van factoren afwegen bij zijn besluit en daarin o.a. de belangen van zijn kinderen daarin meenemen. Althans dat mag je verwachten.
Ik ben benieuwd naar het antwoord. Zou het echt erg vinden als dit criterium inderdaad bestaat. Dat betekent dat deze gemeenten dus echt minder kans maken op een dominee. Het idee alleen al... Nee, dan de Zaligmaker. Die wilde in het verachte Nazareth wonen.
Dat komt omdat jij een beroep louter of op zijn minst vooral ziet als iets geestelijks. Ik bezie het vooral rationeel. En de praktijk laat mijns inziens zien dat het geestelijke gehalte van het beroepingswerk beperkt is, waarom anders al die gemeentes die zo lang vacant zijn?
Ik hoop en vertrouw dat voor dominees geldt: liever in een hutje op de hei in Gods gunst, dan in een riante villa met alle voorzieningen dichtbij zonder dat de Heere ervan weet. Dat zou trouwens ons aller insteek moeten zijn. We zullen namelijk in eigen gekozen wegen nooit het geluk vinden.
Jij overdrijft gelijk weer en duidt enkel materiële zaken. Misschien wonen de hulpbehoevende schoonouders van de predikant wel in buurt van zijn huidige standplaats, hebben de kinderen het fijn op school, heeft zijn vrouw ook een baan, is de band met de kerkenraad heel goed, etc.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 06:25
Dat komt omdat jij een beroep louter of op zijn minst vooral ziet als iets geestelijks. Ik bezie het vooral rationeel. En de praktijk laat mijns inziens zien dat het geestelijke gehalte van het beroepingswerk beperkt is, waarom anders al die gemeentes die zo lang vacant
Is het zo vreemd om het als iets geestelijks te zien?
Bij de bevestiging komt vanuit het formulier de vraag, of je je door God zelf geroepen weet…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie