Situatie Iran

Jeremiah

Re: Situatie Iran (Uit: Waar denk je op dit moment aan?)

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
Jeremiah schreef: Gisteren, 18:57
Delftenaar schreef:Laten we hopen dat er nog verstandige mensen in de VS besluiten kunnen nemen.
Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Trump en zn criminele bende nemen zelden verstandige besluiten.
Dan ga jij toch in Iran wonen.
Want?
Arja

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef: Gisteren, 13:17 Laten we hopen dat er nog verstandige mensen in de VS besluiten kunnen nemen.
Dat hoop ik ook. Maar op basis van de huidige signalen is een directe aanval niet het meest waarschijnlijke scenario toch?
elbert
Contacteer:

Re: Situatie Iran

Bericht door elbert »

De gezamenlijke Israelisch-Amerikaanse aanval op Iran is begonnen. Naar verluid zijn er al 30 doelen in het hele land geraakt, waaronder in Teheran.
Volgens een Israelische official gaat deze aanval 4 dagen duren en zal Teheran er na afloop niet meer uitzien zoals nu.
Laatst gewijzigd door elbert op 28 feb 2026, 08:32, 2 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Delftenaar schreef:Laten we hopen dat er nog verstandige mensen in de VS besluiten kunnen nemen.
Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Trump en zn criminele bende nemen zelden verstandige besluiten.
Hoezo crimineel?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Oorlog is niet goed... helemaal eens.. Maar Iran is vijandig dus moet dat wel aangepakt worden. Hoop dat Israël en VS hun doelen bereiken. De moslims zullen wel boos worden, vooral nu met de ramadan. met hongerige magen zien hoe de Joden succesvol Iran een kopje kleiner maken is denk wel gevaarlijke cocktail
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik hoop dat er wel nagedacht is over wat men wil bereiken en hoe verder te gaan als het bereikt is. Om eerlijk te zijn boezemt Hegseth wat dat betreft weinig vertrouwen in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef: Gisteren, 19:15
huisman schreef:
Want?
Een regime die zijn eigen burgers bij tienduizenden tegelijk heeft vermoord moet worden afgezet. De burgers van Iran moeten bevrijd worden en ik hoop dat dit de komende dagen gaat gebeuren. Ik vind het aanvallen dus een verstandig besluit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Vandaag, 10:14
huisman schreef:
Jeremiah schreef: Gisteren, 18:57 Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Trump en zn criminele bende nemen zelden verstandige besluiten.
Want?
Een regime die zijn eigen burgers bij tienduizenden tegelijk heeft vermoord moet worden afgezet. De burgers van Iran moeten bevrijd worden en ik hoop dat dit de komende dagen gaat gebeuren. Ik vind het aanvallen dus een verstandig besluit.
Heeft het in Arak,Libië, Syrië,Afghanistan etc geholpen? Nee. Zolang burgers dit accepteren,is het niet aan ons om dat op te lossen.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 10:23
huisman schreef:
Want?
Heeft het in Arak,Libië, Syrië,Afghanistan etc geholpen? Nee. Zolang burgers dit accepteren,is het niet aan ons om dat op te lossen.
Gelukkig dacht de VS in WW2 anders.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: Vandaag, 10:26
Jeremiah schreef: Gisteren, 19:15 Want?
Niet echt. Ze gingen pas meedoen toen ze zelf werden aangevallen (daar is best wat voor te zeggen) en het was niet dat burgers van Engeland, Europa, China en Zuid Oost Azie erg accepterend waren naar Duitse en Japanse overheersing.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: Vandaag, 10:26
Jeremiah schreef: Gisteren, 19:15 Want?
Ik vermoedde al dat die reactie zou komen. Die vergelijking gaat niet op. Het grote verschil is dat Duitsland andere landen binnen stapte. Dat doet Iran niet. Net zo min als Afgsnistan,Libië en Irak dat deden. Irak viel indertijd wel Koeweit binnen en daar is in 1990 op gereageerd.

De bevolking van Iran wilde zelf deze overheid hebben. Indertijd konden ze opstaan tegen de regering. Het is nu hen om dat weer te doen. Afganistan accepteert ook het huidige regime en zij zijn 20 jaar op weg geholpen.
huisman

Bericht door huisman »

huisman schreef:
Want?
Burgers het accepteren??? Zou bijna zeggen ga je mond spoelen. Burgers accepteren het niet maar zijn bij de laatste demonstraties met duizenden (waarschijnlijk tienduizenden) vermoord.

@merel dit is echt bizar dat je dit durft te schrijven over de inwoners van Iran. ‘ zolang burgers het accepteren’ :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: Vandaag, 10:39 Ik vermoedde al dat die reactie zou komen. Die vergelijking gaat niet op. Het grote verschil is dat Duitsland andere landen binnen stapte. Dat doet Iran niet. Net zo min als Afgsnistan,Libië en Irak dat deden. Irak viel indertijd wel Koeweit binnen en daar is in 1990 op gereageerd.

De bevolking van Iran wilde zelf deze overheid hebben. Indertijd konden ze opstaan tegen de regering. Het is nu hen om dat weer te doen. Afganistan accepteert ook het huidige regime en zij zijn 20 jaar op weg geholpen.
Een ander land binnenstappen kan op meerdere manieren, denk bijvoorbeeld aan de links met terroristische organisaties in buurlanden. De lange arm van het regime zorgt er o.a. ook voor dat dissidenten in Nederland niet veilig zijn.

Verder denk ik niet dat niet protesteren gelijk staat aan acceptatie. Het staat in een land als Iran wél gelijk aan zelfmoord, dat is wel duidelijk geworden met de protesten van laatst, waar de lijken opgestapeld lagen en familieleden ze terug konden kopen voor exorbitante bedragen.
Vrouwen in Afghanistan zullen overigens ook niet dolblij zijn met de nieuwste Taliban-wetgeving die hen reduceert tot slaven, maar zij hebben niet bepaald de mogelijkheid om daar tegen op te staan. Of wel natuurlijk, maar dan met alle gevolgen van dien.
parsifal

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: Vandaag, 10:57
merel schreef: Vandaag, 10:39 Ik vermoedde al dat die reactie zou komen. Die vergelijking gaat niet op. Het grote verschil is dat Duitsland andere landen binnen stapte. Dat doet Iran niet. Net zo min als Afgsnistan,Libië en Irak dat deden. Irak viel indertijd wel Koeweit binnen en daar is in 1990 op gereageerd.

Een ander land binnenstappen kan op meerdere manieren, denk bijvoorbeeld aan de links met terroristische organisaties in buurlanden. De lange arm van het regime zorgt er o.a. ook voor dat dissidenten in Nederland niet veilig zijn.

Verder denk ik niet dat niet protesteren gelijk staat aan acceptatie. Het staat in een land als Iran wél gelijk aan zelfmoord, dat is wel duidelijk geworden met de protesten van laatst, waar de lijken opgestapeld lagen en familieleden ze terug konden kopen voor exorbitante bedragen.
Vrouwen in Afghanistan zullen overigens ook niet dolblij zijn met de nieuwste Taliban-wetgeving die hen reduceert tot slaven, maar zij hebben niet bepaald de mogelijkheid om daar tegen op te staan. Of wel natuurlijk, maar dan met alle gevolgen van dien.
Mee eens. Maar ik hoop echt dat er ook "nazorg" is na deze aanvallen of zelfs verandering van regime. Het Trump regime wekt nooit de indruk dat men daar erg in geinteresseerd is.

Aan de andere kant is Iran natuurlijk wel een land met gigantische historische identiteit, wat kan samenbinden. Daarin verschilt het wel van Irak of Afghanistan, waar veel meer verdeeldheid was/is en de band met natie minder sterk.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: Vandaag, 11:21 Mee eens. Maar ik hoop echt dat er ook "nazorg" is na deze aanvallen of zelfs verandering van regime. Het Trump regime wekt nooit de indruk dat men daar erg in geinteresseerd is.

Aan de andere kant is Iran natuurlijk wel een land met gigantische historische identiteit, wat kan samenbinden. Daarin verschilt het wel van Irak of Afghanistan, waar veel meer verdeeldheid was/is en de band met natie minder sterk.
Daar ben ik het van harte mee eens.
Plaats reactie