Het is geen neutraal vergelijk. De termen Farizeïsme en wetticisme zijn negatief geladen. Je kan wel doen alsof en zeggen dat het je om een inhoudelijk vergelijk gaat, maar het is een indirecte stoot onder de gordel. Misschien wel een directe. Wie namelijk het stempel "Farizeeër" krijgt, krijgt te maken met het praktische effect: uitgeschakeld, monddood. Genoeg daarover, want van herhaling wordt een argument niet sterker.
Je citeert weer half en pakt twee zinnen uit een grotere karakterisering. Mijn samenvatting vervolgde, zowel voor als na 66-73 AD, en liep uit op de verwerping van het Evangelie en Christus, uit haat. Dát is de ontwikkeling van het Farizeïsme.Maar in de discussie is het valide. Zeker gelet op het vervolg van je post, waarin je over de Farizeeën schrijft / citeert: "Ze geloofden in de centrale leerstellingen van de Schrift. Ze bonden de harten en levens van mensen met extra wetten die verder gingen dan de wet van God. Ze waren in wezen legalisten." Dat is exact mijn punt, want dat zie ik nu ook in de CGK - of specifieker, de Rijnsburg-groep - gebeuren. Het is dezelfde manier van denken. Vanuit oprechtheid, daar kom ik niet aan, maar wel een manier van denken die telkens weer zal leiden tot scheiding.
Verder vergelijk je nu expliciet de Rijnsburggroep met Farizeïsme, specifiek gelinkt aan meer wetten opleggen dan God vraagt. Hebben we het toch over de Schrift. Daarover hebben meerdere rapporten helder en duidelijk de Schrift nagesproken. Die rotonde ga ik niet op, want Gods Woord legt zichzelf uit (niet zijnde: traditie, rabbijnse toevoegingen, menselijke verzinselen, wettische interpretatie, geen Farizeïstische kronkelingen, enz.)