Gelezen (geloofsopbouwend)

J.C. Philpot

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan mezelf geen nieuwe natuur geven. Een vijgenboom kan zichzelf niet veranderen in een appelboom. Als ik een wolf ben, kan ik van mezelf geen schaap maken. Water kan naar het juiste niveau stijgen, maar zonder druk zal het niet verder gaan. Er moet dus iets meer in mij gebeuren dan ik zelf kan doen, en dat is inderdaad wat de Schrift ons leert.

"Wat uit het vlees geboren is..." wat is dat? Als het vlees zijn uiterste best heeft gedaan, wat is het dan? "Wat uit het vlees geboren is, is vlees." Het is vuil en het is vuil wat het doet. Alleen dat "wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden" (Johannes 3:6).

Mijn ziel moet in de handen van de Geest terechtkomen. Zoals een stuk klei op het wiel van de pottenbakker gemaakt is om rond te draaien en door de vingers van de pottenbakker gevormd wordt tot wat hij wil, zo moet ik passief in de handen van de Geest van God liggen. Hij zal naar Zijn welbehagen het willen en het werken in mij werken, en dan zal ik met vrees en beven aan mijn eigen zaligheid gaan werken (Filippenzen 2:12—13). Maar nooit, nooit totdat Hij het werkt.

Ik heb meer nodig dan de natuur mij geeft, dan mijn moeder mij geeft, dan mijn vader mij geeft, en meer dan mijn vlees en bloed mij geven onder de meest gunstige omstandigheden. Ik heb de Geest van God uit de hemel nodig. Nu is de vraag, "Heb ik die ontvangen? Hoe weet ik dat?" U weet dat u Hem ontvangen hebt als u alleen op Christus Jezus rust voor uw verlossing.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Iemand

Bericht door Iemand »

Om deze reden moeten wij nauwkeuriger letten op de dingen die wij gehoord hebben, opdat wij niet zouden doorvloeien, etc. Hebr. 2:1 - 4.
Jean Mestrezat schreef: Ten eerste moeten wij opmerken dat de Apostel deze voorstelling als een consequentie afleidt uit de voorgaande verhandeling, in deze woorden: om deze reden moeten wij, etc. Dit leert ons direct drie dingen.

Het eerste: dat alle gehoorzaamheid en heiligmaking van de gelovige redelijk is, en komt uit de kennis en overdenking van het verstand. Zij ontstaat niet door fysieke bewegingen en lichamelijke aanrakingen, zoals diegenen zich inbeelden die menen de heiligheid te verkrijgen door het aanraken van een relikwie, of doordat zij geholpen hebben bij een dienst die zij niet verstaan hebben, of doordat zij lichamelijke arbeid hebben verricht. De schoonheid, de majesteit en de heerlijkheid van Jezus Christus moet in uw geest schitteren, opdat u bewegingen van liefde, van eerbied en van vrees jegens Hem zult hebben. Dat is waarom de Apostel de wedergeboorte, waardoor wij in Gods beeld veranderd worden, laat voortkomen uit ons aanschouwen van Jezus Christus in het Evangelie. Wij allen, zegt hij, die, als in een spiegel, de heerlijkheid van de Heere aanschouwen met ontbloot aangezicht, worden veranderd in hetzelfde beeld, van heerlijkheid in heerlijkheid, 2 Kor. 3:18. Ook schrijft de Schrift heel onze heiligmaking toe aan Gods woord. Heilig ze door Uw waarheid, zegt onze Heere Jezus Christus, Uw woord is waarheid, Joh. 17:17. Welnu, het woord werkt slechts in ons verstand, door dat op te helderen en te verlichten.

De andere leer is dat alles wat ons aan onderwijs gegeven wordt, bedoeld is om in onze harten een heilige genegenheid te vormen, en om handelingen voort te brengen. Niets in het Evangelie eindigt in overdenking alleen, maar alles in bewegingen van het hart. Want hoewel God in het verstand werkt, toch heeft Hij de wil en de genegenheden als doel. Al uw licht, o mens, zou tevergeefs zijn, als dat de kracht niet heeft om u te vormen tot de gehoorzaamheid van Christus, en om Zijn vrees en Zijn liefde in te drukken in uw ziel. Zelfs het geloof, wat uw verstand overtuigt van de waarheden van het Evangelie en waardoor Jezus Christus in uw ziel schijnt, is er slechts voor de liefde en de heiligmaking, en is zonder die beide dood, zoals de heilige Jakobus zegt. En daarom onderwijst de heilige Paulus in 1 Korinthe 3 dat de liefde voortreffelijker is dan het geloof, namelijk omdat het geloof moet eindigen in de liefde als in haar doel en einde, welnu het einde is voortreffelijker dan de weg tot het einde. Let hierop, christen, die heel uw religie reduceert tot een wetenschap, en die leeft als de rest van de mensen, en de religie uitsluit van uw consciëntie. Waarom aanschouwt u de heerlijkheid van Jezus Christus, als u uw hart geeft aan de heerlijkheid van de wereld? Waartoe erkent u dat de heerlijkheid van de wereld is als een bloem van het gras, en dat de hemelse heerlijkheid, die Jezus Christus de mensen aanbiedt, voor altijd duurt, als u deze heerlijkheid van Jezus Christus niet wilt verkiezen boven de heerlijkheid van deze eeuw? Waarom aanschouwt u Jezus Christus, regerend aan de rechterhand van de Vader, terwijl de Engelen en de aarts-Engelen aan Zijn heerschappij onderworpen zijn, als u uw kennis van deze hemelse Koning niet gebruikt om u in nederigheid en gehoorzaamheid te kwijten van uw plicht jegens Hem? Zal uw licht niet het argument van uw veroordeling worden, aangezien u het doel vernietigt waarom God u deze waarheden voorstelt? De Apostel toont dan dit doel als hij zegt: om deze reden.

Hieruit volgt het derde: dat de gelovige de zaken die Gods woord hem voorstelt voortdurend op zich moet toepassen, en dat hij al haar onderwijzingen moet laten reflecteren in de genegenheden van zijn hart en in daden van vroomheid en in Godsvrees. Dat is ook wat Jezus Christus vereist, als Hij zegt: ziet hoe gij hoort, Luk. 8:18, evenals de heilige Jakobus in het 2e hoofdstuk van zijn brief, als hij ons vermaant om in het horen en overdenken van Gods woord niet te zijn als diegene die in een spiegel zijn natuurlijke gezicht gezien heeft, en is heengegaan, en heeft direct vergeten hoe hij eruitzag, in plaats dat hij de vlekken van zijn ziel reinigde, die Gods woord hem toonde.

Onze Apostel wil dan dat alles wat voorgesteld is van de heerlijkheid van Jezus Christus gebruikt wordt om toe te zien om het Evangelie niet te verachten, wat het woord is van een Heere die zo heerlijk in majesteit is. En hij toont dat door een vergelijking van het Evangelie met de wet in drie opzichten, namelijk: ten opzichte van diegene die het verkondigt, ten tweede van de dingen die verkondigd zijn, en ten derde van de bevestiging die daarop gevolgd is door tekenen en wonderen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het Evangelie verlost al degenen die het horen, behalve die het verwerpen. Het verlost niemand dan zij die het echt aannnemen en niemand gaat verloren dan zij die het verwerpen. De mensen onder het Evangelie kunnen niet naar de hel gaan dan over de ingewanden van Gods barmhartigheden. Zij moeten door het bloed van Christus waden en dat bloed onder hun voeten vertreden
John Duncan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
J.C. Philpot

Alleen honing zou ons schaden, en alleen alsem zou ons te gronde richten. Een vermenging van beide is de beste weg om onze ziel in een gezonde gesteldheid te bewaren. Het is het beste en het meest bevorderlijk voor de gezondheid van de ziel dat zowel de warme zuidenwind van barmhartigheid als de koude noordenwind van tegenspoed daarover waaien.

En hoewel elke wind die waait de heiligen ten goede zal komen, zo is het toch zeker dat hun zonden het meest afsterven en hun genaden het best gedijen wanneer zij verkeren onder de kille, uitdrogende, snijdende noordenwind van rampspoed — evenals onder de warme, voedende zuidenwind van barmhartigheid en voorspoed.

“Armoede noch rijkdom geef mij; voed mij met het brood mijns bescheiden deels.” — Spreuken 30:8 (SV)

Ds. T. Brooks
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Vraag: Wanneer komt u waardig tot het Avondmaal van de Heere?
Antwoord: Als ik Hem mijn zonden geef en Zijn gerechtigheid aanneem.

Vraag: Wat is “zichzelf beproeven”?
Antwoord: Het is zijn eigen hart onderzoeken, of men in waarheid niets meer van zichzelf verwacht, maar alles van de Heere, om Hem te leven; waarbij de ziel tot Hem uitgaat met dit gebed: “Doe mij smaken de zekerheid van mijn zaligheid, Heere, door Uw genade.”

Vraag: Is het noodzakelijk, dat men bij het genot van brood en wijn bijzondere gewaarwordingen heeft?
Antwoord. Het gezonde geloof houdt zich aan het Woord, de werking openbaart zich daarna in tijd van nood.

Vraag. Waaraan kan ik weten, dat ik geen huichelaar ben?
Antwoord. Een huichelaar houdt zich voor de oprechtste mens in het Koninkrijk van de hemelen. Een huichelaar houdt met zijn hart vast aan twee wegen, en is er op uit, die twee wegen voor God en zijn hem beschuldigend geweten te rechtvaardigen; beide wegen wil hij goed genoemd hebben, ofschoon hij zeer goed weet, dat een van beide niet deugt. De oprechte belijdt voor God Zijn huichelarij.

Vraag: Waaraan kan ik weten, of ik uitverkoren ben?
Antwoord. De tollenaar stond van verre.

Vraag: Wanneer moet ik vooral niet van de tafel van de Heeren wegblijven?
Antwoord: Wanneer vanwege mijn zonden het licht mijner ogen niet meer bij mij is, en ik toch zo graag de gekruisigde Heiland zou weerzien en omhelzen.

Vraag: Zeg mij in weinige woorden, hoe u dat begrijpt, dat Christus in het heilig Avondmaal ons Zijn lichaam te eten geeft.
Antwoord. Elk lichaam wordt door voedsel tezamen gehouden. De Gemeente Gods maakt één lichaam uit, dit lichaam wordt door geestelijk voedsel bij elkaar gehouden; dit geestelijk voedsel is het gekruisigde lichaam van Christus. Onder het teken van brood geeft ons de Heere in het Avondmaal de verzekering, dat Hij ons naar geest, ziel en lichaam met Zijn lichaam in Zich tezamen houdt, voedt en sterkt ten eeuwigen leven. Zo wij geloven, proeven en smaken wij in het geloof, dat dit waarachtig waar is.

Vraag: En hoe begrijpt u dit, dat Christus ons in het Avondmaal met Zijn bloed drenkt?
Antwoord: De Gemeente zou als lichaam toch om haar zonden niet voor God kunnen bestaan, indien het verzoenend bloed van Christus het bloed en leven van dat lichaam niet gaande hield, reinigde en voedde. In het Avondmaal geeft de Heere ons de verzekering, dat wij als geestelijke mensen Zijn verzoenend bloed te drinken krijgen, opdat wij niet omkomen van eeuwige dorst onder de hitte van Gods gramschap over onze zonden. Zo wij geloven, smaken en proeven wij in het geloof, dat dit waarachtig waar is. Overigens staat de betekenis in nauw verband met het vlees en bloed van het afschaduwend Paaslam.

Ds. H.F. Kohlbrugge

Bron: https://vormingvoorelkedag.nl/christeli ... avondmaal/

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mooi hè..!

Dat komt uit dat mooie oude boekje van Kohlbrugge: Vragen en antwoorden tot opheldering en bevestiging van den Heidelbergschen Catechismus

Dat is via boekwinkeltjes.nl nog wel te krijgen denk ik. Maar het staat ook op theologienet.nl: https://theologienet.nl/bestanden/kohlb ... twoord.pdf
Plaats reactie