Ik wil anders reageren op je opmerking dat je je zorgen maakt over het mensmiddelpuntige in de prediking.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:04Er valt niet op te reageren toch? Je bevestigt, met een behoorlijke omhaal van woorden, wat ik wil zeggen. Alleen behoorlijk vaag, met wat aannames, die onzin zijn, zoals DDD zegt. Of je het nu invaterialiseert of niet.Michaels schreef: ↑Gisteren, 18:55 Dat klopt niet. Het zijn mijn eigen woorden, die ik zelf heb samengevoegd tot een antwoord. Omdat ik een vorm van dyslexie heb, laat ik mijn teksten wel nakijken door AI, zodat taal- en spelfouten worden verbeterd en misverstanden worden voorkomen.
Wat jullie lezen, is dus inhoudelijk mijn eigen reactie.
Ik zou het daarom op prijs stellen als jullie inhoudelijk op mijn bijdrage reageren.![]()
Die zorg komt, naar mijn overtuiging, voort uit de manier waarop je bent gevormd binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daar wordt vaak de gedachte benadrukt dat “nieten en nullen” door God vervuld kunnen worden. Die uitdrukking zal je ongetwijfeld kennen van één van de predikanten binnen dat kerkverband.
Zo zei Frans Mallan eens dat de mens in de knel moet komen met alles wat hij heeft. Volgens hem brengt dat de mens in de engte en drijft het hem uit tot God. Hij verbond dat aan wat Paulus zegt over de “schrik des Heeren”. Ook noemde Mallan het “aanbod van genade” een valse uitdrukking, omdat die woorden volgens hem niet letterlijk in de Bijbel voorkomen.
Daarnaast legde hij Johannes 3:16 uit als zou daar sprake zijn van een “uitverkoren wereld”, terwijl er in de grondtekst het woord kosmos staat. Dat is een wezenlijk verschil in betekenis.
Onder een dergelijke prediking ben jij opgegroeid. Het is begrijpelijk dat zo’n theologische benadering diep geworteld raakt en niet zomaar losgelaten wordt.
Ik lees dat je studies wilt gaan doen. Juist daarom lijkt het mij belangrijk dat je leert deze aangeleerde kaders kritisch te onderzoeken en je, waar nodig, los te maken van eenzijdige beïnvloeding. Alleen zo ontstaat er ruimte voor een bredere en evenwichtiger theologische bezinning.