Mode en kleding

Edelweiss

Re: Mode en kleding

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: Gisteren, 11:10 Verbied jij ook kleding die zij van hun ouders wel aan mogen trekken? Of gaat het dan om aanschaf van nieuwe kleding?
Dat eerste: ja. Dat heeft uiteraard even zijn weg moeten vinden (ja maar van mama mag het wel, je kent het vast wel), maar na een paar goede gesprekken stoppen ze nu eigenlijk alleen dingen in hun koffer waarvan ze weten dat het hier geaccepteerd wordt. Ze zijn daarin verrassend respectvol, en nemen veel meer aan van mij dan van hun ouders maar dat deed ik vroeger zelf ook toen ik midden in de puberteit zat :)
Verder kijk ik ook wel naar de situatie. Gescheurde jeans vind ik hier thuis echt geen probleem (hoewel ik het zelf echt vré-se-lijk vind) maar er mee naar een restaurant gaan, zelfs 'slechts' niveau Gasthof, sta ik dan weer niet toe, en vinden ze prima.

Kleding aanschaffen doen ze hier eigenlijk niet omdat ze het te duur vinden, wel vragen ze altijd mijn mening, dan ook dat levert vaak verrassende gesprekken op.
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: Gisteren, 11:39
merel schreef: Gisteren, 11:10 Verbied jij ook kleding die zij van hun ouders wel aan mogen trekken? Of gaat het dan om aanschaf van nieuwe kleding?
Dat eerste: ja. Dat heeft uiteraard even zijn weg moeten vinden (ja maar van mama mag het wel, je kent het vast wel), maar na een paar goede gesprekken stoppen ze nu eigenlijk alleen dingen in hun koffer waarvan ze weten dat het hier geaccepteerd wordt. Ze zijn daarin verrassend respectvol, en nemen veel meer aan van mij dan van hun ouders maar dat deed ik vroeger zelf ook toen ik midden in de puberteit zat :)
Verder kijk ik ook wel naar de situatie. Gescheurde jeans vind ik hier thuis echt geen probleem (hoewel ik het zelf echt vré-se-lijk vind) maar er mee naar een restaurant gaan, zelfs 'slechts' niveau Gasthof, sta ik dan weer niet toe, en vinden ze prima.

Kleding aanschaffen doen ze hier eigenlijk niet omdat ze het te duur vinden, wel vragen ze altijd mijn mening, dan ook dat levert vaak verrassende gesprekken op.
Bijzonder dat zij en hun ouders dat accepteren. Dat getuigt wel van de band die jullie onderling hebben.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zie ook steeds vaker, sneakers naar de kerk, ik weet dat veel mensen dat prima vinden, maar ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:56 Ik zie ook steeds vaker, sneakers naar de kerk, ik weet dat veel mensen dat prima vinden, maar ja.
Erger nog: loafers. Brrr.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: Gisteren, 13:01
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:56 Ik zie ook steeds vaker, sneakers naar de kerk, ik weet dat veel mensen dat prima vinden, maar ja.
Erger nog: loafers. Brrr.
Wat is er mis met loafers?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: Gisteren, 11:50 Bijzonder dat zij en hun ouders dat accepteren. Dat getuigt wel van de band die jullie onderling hebben.
Zeker.
Het bij ons qua kleding zeker klassieker/ouderwetser (het hangt een beetje van de bui af hoe het wordt genoemd) dan bij hen thuis, maar het is ook weer niet zo dat mijn lijst met regels lang is of dat ik er werkelijk oorlog voor over heb door hardnekkig te zijn, maar het heeft wonderwel zijn weg gevonden. De ouders, overigens, vinden het goed voor de ontwikkeling en staan er volledig achter.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben al jaren geleden overgestapt op klassieke Clarks en Ecco schoenen. Ik snap niets van volwassenen en ouderen die met sneakers rondlopen, sommigen zelfs onder een pak.

Vroegen wilden kinderen er zo volwassen mogelijk uitzien. Tegenwoordig willen volwassenen en ouderen er zo kinds mogelijk uitzien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Edelweiss schreef: Gisteren, 11:39

Wonen zij in Nederland en is bij ons de mode veel bloter dan bij jullie?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Eloesje schreef: Gisteren, 13:56 Wonen zij in Nederland en is bij ons de mode veel bloter dan bij jullie?
Ja, in Rotterdam of onder de rook ervan.
Voor wat betreft je tweede vraag: ik neig naar een ja, hoewel mode meer behelst dan bloot uiteraard.
Over het algemeen zou ik zeggen dat ik de mode in NL wat meer geschikt vind voor de camping of in elk geval vrije tijd. Ik begreep dat een zekere achternaam die met een T begint niet meer gebruikt mag worden maar het is altijd wel het woord wat in mij opkomt, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Iedereen heeft zo zijn eigen definitie van netjes, gepast, eerbaar etc..
En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, die vallen daardoor extra positief op.

In de wat meer linkse steden richting de Franse grens (o.a. Olten, Basel, Biel) zie ik dit verschijnsel overigens ook steeds meer. De andere kant op en in de internationale grote steden (Luzern, Bern, Zürich) is het gelukkig (nog) niet zo ver - maar daar liggen de prijzen ook anders, dat moet ik er eerlijk bijzeggen.

Ik maak overigens alles zelf, exclusief jassen, mantels en kleding voor de bergen. Dan heb je het helemaal in eigen hand.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 13:34 Ik ben al jaren geleden overgestapt op klassieke Clarks en Ecco schoenen. Ik snap niets van volwassenen en ouderen die met sneakers rondlopen, sommigen zelfs onder een pak.

Vroegen wilden kinderen er zo volwassen mogelijk uitzien. Tegenwoordig willen volwassenen en ouderen er zo kinds mogelijk uitzien.
Het verbaast mij dat jij je hier zo aan ergert (althans zo komt het op mij over). Ik draag zelf zelden sneakers, maar erger mij totaal niet aan degene die dit al dan niet naar de kerk of onder een pak dragen. Mijn kinderen hebben inmiddels ook geen andere schoenen meer.

Edelweiss schreef: Gisteren, 14:18
Eloesje schreef: Gisteren, 13:56 Wonen zij in Nederland en is bij ons de mode veel bloter dan bij jullie?
Ja, in Rotterdam of onder de rook ervan.
Voor wat betreft je tweede vraag: ik neig naar een ja, hoewel mode meer behelst dan bloot uiteraard.
Over het algemeen zou ik zeggen dat ik de mode in NL wat meer geschikt vind voor de camping of in elk geval vrije tijd. Ik begreep dat een zekere achternaam die met een T begint niet meer gebruikt mag worden maar het is altijd wel het woord wat in mij opkomt, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Iedereen heeft zo zijn eigen definitie van netjes, gepast, eerbaar etc..
En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, die vallen daardoor extra positief op.

In de wat meer linkse steden richting de Franse grens (o.a. Olten, Basel, Biel) zie ik dit verschijnsel overigens ook steeds meer. De andere kant op en in de internationale grote steden (Luzern, Bern, Zürich) is het gelukkig (nog) niet zo ver - maar daar liggen de prijzen ook anders, dat moet ik er eerlijk bijzeggen.

Ik maak overigens alles zelf, exclusief jassen, mantels en kleding voor de bergen. Dan heb je het helemaal in eigen hand.
Mode behelst inderdaad meer dan bloot. Zou het kunnen dat de mode in Zwitserland,in onze ogen, gedateerd is?
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Ja je ziet een zekere verschuiving, denkend aan mijn kinderjaren: toen was het ondenkbaar om, zoals ik eerder las, in legging met trui te lopen. Nu is dat vrij normaal geworden. Al is het ook wel een beetje regio gebonden.
Wij zijn een paar jaar geleden verhuisd en je zag duidelijk verschil in kledingstijl op school. Ze konden zo in joggingbroek met shirt gaan. Was op de vorige school echt ondenkbaar. (hebben ze overigens nooit gedaan maar niemand zou er raar van opkijken)

Mooi dat je nichtjes zich wat dat betreft aanpassen!
Eloesje

Bericht door Eloesje »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 13:34 Ik ben al jaren geleden overgestapt op klassieke Clarks en Ecco schoenen. Ik snap niets van volwassenen en ouderen die met sneakers rondlopen, sommigen zelfs onder een pak.

Ik vind eerlijk gezegd die vreselijke nette puntschoenen erger dan sneakers onder een pak. Alleen al als ik denk aan het feit dat je tenen klem zitten in die schoenen :oO
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Eloesje schreef: Gisteren, 17:03Ik vind eerlijk gezegd die vreselijke nette puntschoenen erger dan sneakers onder een pak. Alleen al als ik denk aan het feit dat je tenen klem zitten in die schoenen :oO
Die van mij hebben geen hippe kleuren of motieven, en ook geen spitse punten, en de zolen zijn van rubber en niet van leer. Sinds de corona persconferenties geen Hugo de Jonge schoenen voor mij ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Zolen van rubber: dan kun je toch beter mooie sneakers aan naar de kerk, mijns inziens. Een herenschoen heeft een leren zool. :D

Ik vind witte sneakers onder een donkerblauw pak mooi en netjes. Maar allerlei andere kleuren vaak wat minder.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 17:13
Eloesje schreef: Gisteren, 17:03Ik vind eerlijk gezegd die vreselijke nette puntschoenen erger dan sneakers onder een pak. Alleen al als ik denk aan het feit dat je tenen klem zitten in die schoenen :oO
Die van mij hebben geen hippe kleuren of motieven, en ook geen spitse punten, en de zolen zijn van rubber en niet van leer. Sinds de corona persconferenties geen Hugo de Jonge schoenen voor mij ;)
Hier moet ik een beetje om lachen. Je moppert over sneakers (met rubber zool) en draagt zelf ook rubberen zolen.
Plaats reactie