Beste is natuurlijk dat het niet nodig is, maar als tegenwicht tegen negatieve discriminatie is het niet perse slecht (Als je naam je bijvoorbeeld al een achterstand geeft).MGG schreef: ↑17 feb 2026, 21:36Dat noem je positieve discriminatie. Je krijgt iets uit medelijden zodat links elitair zich goed kan voelen. Kijk ons eens inclusief zijn. Vandaag zei een donkere collega nog dat hij ontslag zou nemen als zijn huidskleur een rol zou spelen in promotie. Hij noemde positieve discriminatie racistisch en vernederend. Hij ervaart het alsof gedacht wordt dat donkere mensen niet op basis van eigen kracht komen waar ze horen.Job schreef: ↑17 feb 2026, 13:04Ik vraag me af of ze een kruiwagen had. Denk zelf dat "Vrouw En Van Kleur" D66'ers zal hebben doen sidderen van genot en hen verder met blindheid heeft geslagen. Dat blijkt elke keer. Ook Lalah zat niet vanwege haar talent naast Frans Timmermans vooraan in het GL-PvdA-bankje, maar hoogstwaarschijnlijk voor haar hoofddoekje. Dat bleek wel toen er geen haan naar haar als nummer 2 kraaide toen Timmermans ineens vertrok. Het is uitzonderlijk dat de nummer 2 dan niet in beeld komt. Ook haar heimelijke sollicitaties vertellen voldoende, evenals de afwijzingen.Wim Anker schreef: ↑17 feb 2026, 12:45 https://www.linkedin.com/posts/reveldwi ... 2o4RNNa1js
En dan gek vinden dat elk weldenkend mens gerede vermoedens heeft hoe sommige voruwen aan functies komen.
Zelf begrijp ik niet dat mensen zich er überhaupt voor lenen om excuustruus of -guus te zijn. Ook niet in reclamefoldertjes en op billboards en andere reclames trouwens. Dat moet je toch niet willen? Het lijkt me heel pijnlijk en alsnog discriminerend.
Ik blijf erbij dat bij veel beroepen het rolmodel zijn zo belangrijk is dat er echt wat te zeggen is voor positieve discriminatie (mannen in basisonderwijs, vrouwen in exacte wetenschappen op universiteiten, mensen met bepaalde culturele achtergrond bij politie in sommige grote steden), en politiek hoort daar in bepaalde mate ook bij (al zou ik het daar houden, bij vergelijkbare geschiktheid geef voorkeur aan iemand uit "groep" die in minderheid is).