Dat is nu juist wat de belijdenisgeschriften doen.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Evangelist
Wat een vreemde, in zichzelf tegenstrijdige opmerking. Juist in leerdiensten staat de Schrift centraal, alleen meer thematisch.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- Delftenaar
En daardoor zorg je ervoor dat in de middagdienst het accent net wat anders ligt.
Dat voorkomt, ondanks dat de stof in elke dienst anders is, al teveel dubbelingen met de ochtenddienst. Zodat de middagdienst, die toch wat onder druk staat, haar plek kan behouden.
Dat voorkomt, ondanks dat de stof in elke dienst anders is, al teveel dubbelingen met de ochtenddienst. Zodat de middagdienst, die toch wat onder druk staat, haar plek kan behouden.
-
Henk J
Fijn om te lezen dat ds. Bijl weer een gemeente krijgt. Daarmee heeft hij straks in Waddinxveen zowel de gemeente gediend die voortkomt uit de eerdere NHK als de gemeente die eerder een 'Christelijk afgescheiden gemeente' vormde.
Het verbaast mij dat ds. Bijl een gemeente gaat dienen. Ik dacht dat hij vanwege zijn gezondheid niet meer in staat was om dit te doen.
Hoeveel leden heeft deze gemeente ongeveer?
- Johann Gottfried Walther
In 2019 waren er ongeveer 80 leden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
2020 110 leden
-
Henk J
Dacht dat ds. Bijl inderdaad niet uit Vriezenveen vertrok vanwege zijn gezondheid. De HHG aan de dorpsstraat in Waddinxveen heeft momenteel net iets meer dan 100 leden zag ik.
Beroep is voor 30%.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat verklaart e.e.a.
Overigens een fijne predikant om naar te luisteren.
Ha Rijssenaar, een goede vraag die al vaak gesteld en bediscussieerd is. Je hebt gelijk met dat het trekken heeft van transfernieuws.De Rijssenaar schreef: ↑16 feb 2026, 22:16 Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Wat houd de mensen hier bezig om dit allemaal zo nauwkeurig te volgen? Ik moet altijd denken aan voetbalfans die transfers enz volgen
Zomaar wat redenen waarom mensen dit boeiend vinden (ik bij vlagen ook):
1 Wat is Gods leiding en waar spelen persoonlijke voorkeuren van predikanten? Hoe werkt dat voor het oog soms best wel geheimzinnige proces van het omgaan met beroepen in het hoofd van een dominee? Beroepingswerk gaat vaak met grote geestelijke woorden gepaard - maar is het echt zo geestelijk?
2 Tweetallen en keuzes zeggen iets over de ligging/koers van gemeenten.
3 Er is (althans binnen diverse kerkverbanden) veel krapte. Dat maakt de waarde van het zelf krijgen van een predikant hoger.
4 Binnen de GG (misschien ook wel elders) zijn er gemeenten die vrijwel altijd een dominee hebben en gemeenten die structureel achter het net lijken te vissen. Die laatsten blijven echter hopen, soms tegen de klippen op. Het is begrijpelijk als je zó verlangt naar een eigen dominee, dat je het dan intens volgt. Wellicht ook met argusogen.
Zelf denk ik dat punt 1 vooral belangrijk is. Gewone kerkleden ervaren vaak geen grip op het beroepingswerk, het oogt wat geheimzinnig. Via het volgen van deze processen ervaart men mogelijk wat meer grip erop.
https://www.rd.nl/artikel/1139165-ds-va ... doornspijk
Mooi interview over het aannemen van het beroep naar een voor deze dominee kleinere en meer traditionele gemeente. Ook mooi om te lezen dat allerlei zaken als het wel/niet lezen van de HSV, wel/niet ritmisch zingen, wel/niet zingen van gezangen, (die te vaak als hoofdzaak worden gezien bij zowel het uitbrengen als wel/niet aannemen van een beroep) maar bijzaak zijn als de Heere roept
Mooi interview over het aannemen van het beroep naar een voor deze dominee kleinere en meer traditionele gemeente. Ook mooi om te lezen dat allerlei zaken als het wel/niet lezen van de HSV, wel/niet ritmisch zingen, wel/niet zingen van gezangen, (die te vaak als hoofdzaak worden gezien bij zowel het uitbrengen als wel/niet aannemen van een beroep) maar bijzaak zijn als de Heere roept
Zeker. Waarbij ik aanteken dat ik hem in het verleden in Bunschoten meerdere keren gehoord heb en ik had toen al het idee dat hij ook prima in de GG kon preken.
-
JvW
Hij komt ook uit de GG…
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
- J.C. Philpot
Je merkt wel bij meer gemeenten die eerder echt Bewaar het Pand waren, dat er wat meer naar het midden gekeken wordt als het om predikanten gaat. Het aantal gemeenten dat echt uitgesproken en strikt de BHP-lijn vasthouden, wordt langzaam wat minder in aantal. Ik denk dat de jongere generatie in die gemeenten zich wat breder orienteert, en langzamerhand in de kerkenraden komt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 feb 2026, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield