Alleengaand (single) zijn is een keuze?
- Johann Gottfried Walther
Alleengaand (single) zijn is een keuze?
Sommige mensen willen maar al te graag een vrouw of man krijgen, en een gezin stichten, maar toch krijgen zulke mensen soms te horen, dat het feit dat ze geen echtgenoot hebben, hun eigen keuze is...
Maar hoe kan dit gezegd worden? Volgens het huwelijksformulier: Daarom moet u er niet aan twijfelen, dat het huwelijk God Heere behaagt. Hij heeft immers voor Adam zijn vrouw geschapen, haar Zelf tot hem gebracht en hem tot een vrouw gegeven. Daarmee betuigt God, dat Hij ook vandaag nog een ieder zijn vrouw als met Zijn hand toebrengt.
Hoe moeilijk ook het kan dat de HEERE God iemand geen of nog geen echtgenoot geeft. Hoe kan dit dan louter een keuze zijn?
Wordt er ook niet te vaak vergeten welk leed achter het alleenstaand zijn kan zitten?
Heel snel worden de voordelen genoemd van single zijn, veel tijd... makkelijker keuzes maken zonder met een ander te hoeven overleggen...met "niemand" rekening te hoeven houden...
Maar hoe kan dit gezegd worden? Volgens het huwelijksformulier: Daarom moet u er niet aan twijfelen, dat het huwelijk God Heere behaagt. Hij heeft immers voor Adam zijn vrouw geschapen, haar Zelf tot hem gebracht en hem tot een vrouw gegeven. Daarmee betuigt God, dat Hij ook vandaag nog een ieder zijn vrouw als met Zijn hand toebrengt.
Hoe moeilijk ook het kan dat de HEERE God iemand geen of nog geen echtgenoot geeft. Hoe kan dit dan louter een keuze zijn?
Wordt er ook niet te vaak vergeten welk leed achter het alleenstaand zijn kan zitten?
Heel snel worden de voordelen genoemd van single zijn, veel tijd... makkelijker keuzes maken zonder met een ander te hoeven overleggen...met "niemand" rekening te hoeven houden...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Alleengaand (single) zijn is een keuze?
Hier klinkt denk ik een stukje persoonlijk verdriet in door....
Het is makkelijk om een situatie te beoordelen vanuit je eigen denken en gevoelen. In de ander verplaatsen vindt niet iedereen makkelijk. En ook dan kan je nog niet weten hoe iets voor de ander is als je niet zelf in zijn of haar schoenen staat.
Ook verschil in karakter speelt daarin mee.
Ik denk dat we altijd voorzichtig moeten zijn om iemands situatie te beoordelen en er een mening over te geven.
Beter zou zijn om vragen te stellen; als: hoe is het voor jou om...
Veel sterkte in deze worsteling JGW..
Het is makkelijk om een situatie te beoordelen vanuit je eigen denken en gevoelen. In de ander verplaatsen vindt niet iedereen makkelijk. En ook dan kan je nog niet weten hoe iets voor de ander is als je niet zelf in zijn of haar schoenen staat.
Ook verschil in karakter speelt daarin mee.
Ik denk dat we altijd voorzichtig moeten zijn om iemands situatie te beoordelen en er een mening over te geven.
Beter zou zijn om vragen te stellen; als: hoe is het voor jou om...
Veel sterkte in deze worsteling JGW..
voor Paulus was het een keuze om dienstbaar te zijn in het Koninkrijk, voor Adam was het in het paradijs(!!!) een gemis
Dus voor beide is wat te zeggen.
Dus voor beide is wat te zeggen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
- Dodo
Ik vind dat dikgedrukte erg onbehoorlijk om tegen iemand te zeggen. Ik ken een aantal mensen die het echt erg vinden dat ze nooit tot een huwelijk zijn gekomen. De eenzaamheid kan erg zijn, maar ook dat je soms niet voor vol wordt aangezien. Of inderdaad, dat mensen stiekem vinden dat je het maar makkelijk hebt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:32 Sommige mensen willen maar al te graag een vrouw of man krijgen, en een gezin stichten, maar toch krijgen zulke mensen soms te horen, dat het feit dat ze geen echtgenoot hebben, hun eigen keuze is...
Het is vervelend dat een losse kwetsende opmerking zo hard aan kan komen.
Het is zeker niet louter een keuze. Soms misschien wel, vaak niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:32Hoe moeilijk ook het kan dat de HEERE God iemand geen of nog geen echtgenoot geeft. Hoe kan dit dan louter een keuze zijn?
Het is hoe de Heere je leven leidt, daar gebruikt hij ook onze menselijke keuzes voor. Dat is niet altijd 1 op 1 aan te geven, soms wel, soms ook via een omweg.
Voor een buitenstaander is dat onmogelijk te zeggen, maar voor de persoon in kwestie vaak wel. Voor een ouder soms ook.
Elke keer dat zoiets vergeten wordt, is er één te veel; dat ben ik met je eens.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:32Wordt er ook niet te vaak vergeten welk leed achter het alleenstaand zijn kan zitten?
Maar er is absoluut wel aandacht voor; zeker door mensen die dicht om die persoon heen staan, zoals ouders, goede vrienden, enz.
Mooi onderwerp.Dodo schreef: ↑Vandaag, 09:56Ik vind dat dikgedrukte erg onbehoorlijk om tegen iemand te zeggen. Ik ken een aantal mensen die het echt erg vinden dat ze nooit tot een huwelijk zijn gekomen. De eenzaamheid kan erg zijn, maar ook dat je soms niet voor vol wordt aangezien. Of inderdaad, dat mensen stiekem vinden dat je het maar makkelijk hebt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:32 Sommige mensen willen maar al te graag een vrouw of man krijgen, en een gezin stichten, maar toch krijgen zulke mensen soms te horen, dat het feit dat ze geen echtgenoot hebben, hun eigen keuze is...
Het is vervelend dat een losse kwetsende opmerking zo hard aan kan komen.
Geheel eens. Het is onbehoorlijk en ook tamelijk dom om zulke dingen te zeggen. Mensen die een alleenstaande niet voor vol aanzien, kom ik niet vaak tegen (Randstad) maar zou ik ook niet serieus kunnen nemen. Dat hoeft ook niet. Maar je moet er rekening mee houden dat er ook lvb-ers zijn, die gewoon niet over voldoende verstand beschikken. Dat zie je lang niet altijd aan de buitenkant.
En een enkele keer zal het zo zijn dat ouders of vrienden kunnen vaststellen dat hun kind drie geschikte partners heeft laten lopen. De vraag is dan nog of het wijs is om daar zo over te spreken.
Maar ik kan uit ervaring melden dat je als alleenstaande juist met veel agenda's rekening moet houden. Er zijn gelukkig meerdere mensen die graag met mij op vakantie gaan of die het fijn vinden als ik op zondagavond kom, maar je moet zelf de afspraken maken tenslotte.
Verder eens met Tiberius: er is veel aandacht voor, vind ik zelf. Niet dat dat nou teveel is, maar ik heb totaal niet het idee dat je daar nu bovenmatig aandacht voor moet vragen. De enige keer die ik mij kan herinneren was in de familiekring, toen de discussie was of het niet mogelijk was om om de beurt op eerste en tweede kerstdag een familiebijeenkomst te doen, en het wel leek of niemand uit zichzelf bedacht dat dat voor een alleenstaande natuurlijk niet kan, omdat het heel ingewikkeld is om dan voor de beide jaren een goede invulling te vinden en ik iedere keer maar wat zou moeten regelen.
Maar aan de andere kant: als ik zie hoe vaak ik het perspectief van een ouder niet volledig begrijp, dan denk ik: dat is waarom je naar elkaar moet omzien. Dan hoor je zulke dingen vanzelf.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 feb 2026, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat laatste is helaas ook herkenbaar voor kinderloze echtparen. Opmerkingen als jullie kunnen buiten de dure schoolvakanties op vakantie en meer van zulke pijnlijke onzin. Voor alleengaanden komt bovenop het alleen zijn ook nog het feit dat ook zij kinderloos zijn. Daar wordt in bv de gebeden in de eredienst te weinig rekening mee gehouden. Verreweg de meeste alleengaanden die ik ken verwoorden dat het niet hun eigen keus is.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:32 Sommige mensen willen maar al te graag een vrouw of man krijgen, en een gezin stichten, maar toch krijgen zulke mensen soms te horen, dat het feit dat ze geen echtgenoot hebben, hun eigen keuze is...
Mijn gevoel zegt dat het alleen blijven ook aan het toenemen is maar ik weet niet of dit zo is of dat het komt omdat wij er regelmatig mee in aanraking komen.
Pastoraal zijn er allerlei makkelijke cliche’s te zeggen maar die gaan voorbij aan de diepste pijn. Pastorale ‘adviezen’ via een openbaar forum lijken mij te moeilijk om dan de juiste toon te kunnen vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat betreft het laatste: ik let er altijd op, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig meer dominees zijn die hebben bedacht dat alleenstaanden ook geen kinderen hebben en daar verdriet van kunnen hebben.
Het viel mij dertig jaar geleden niet op dat daar afzonderlijk voor gebeden werd. Het ging meestal over kinderloze echtparen. Maar ik heb het idee dat dat in de GG wel veel beter op het netvlies is, en dat de inperking tot echtparen vaak niet gebruikt wordt, of dat het zelfs allebei genoemd wordt.
Ik vind eerlijk gezegd ook: er zijn zoveel soorten kruisen. We moeten niet van de dominee vragen om die van onszelf enorm uit te vergroten, want op die manier ben je nooit meer uitgebeden, en in de kerk sticht dat niet.
Het viel mij dertig jaar geleden niet op dat daar afzonderlijk voor gebeden werd. Het ging meestal over kinderloze echtparen. Maar ik heb het idee dat dat in de GG wel veel beter op het netvlies is, en dat de inperking tot echtparen vaak niet gebruikt wordt, of dat het zelfs allebei genoemd wordt.
Ik vind eerlijk gezegd ook: er zijn zoveel soorten kruisen. We moeten niet van de dominee vragen om die van onszelf enorm uit te vergroten, want op die manier ben je nooit meer uitgebeden, en in de kerk sticht dat niet.
Ik heb ook de indruk dat er meer voor gebeden wordt dan voorheen.
@DDD wat bedoel jij met de situatie van eerste en tweede kerstdag? Om en om vieren of om de beurt gastheer zijn?
@DDD wat bedoel jij met de situatie van eerste en tweede kerstdag? Om en om vieren of om de beurt gastheer zijn?
Eens.
Ik merk dat bij doopdiensten en geboorten vaak wel aandacht is voor zowel kinderloze echtparen als alleenstaanden.
En ook bij huisbezoek wordt er over gesproken.
Ik merk dat bij doopdiensten en geboorten vaak wel aandacht is voor zowel kinderloze echtparen als alleenstaanden.
En ook bij huisbezoek wordt er over gesproken.
Ik sprak recent een stel die het zoeken naar een partner hebben gestopt en het in Gods handen hebben gelegd, ongeacht de uitkomst. Gods wil en weg was goed. En juist toen werden ze bij elkaar gebracht.
En dat stukje, het in Gods handen leggen, is wél een keuze.
En dat stukje, het in Gods handen leggen, is wél een keuze.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Om en om vieren.merel schreef:Ik heb ook de indruk dat er meer voor gebeden wordt dan voorheen.
Waarom vind jij dat ingewikkeld? Ik ken namelijk ouders die tweede kerstdag als tweede keus zien en dat daar weer gedoe over ontstaat.
Dit topic is voor mij trouwens wel een aanscherping om mij daar meer bewust van te zijn
Dat alleen zijn een eigen keuze is heb ik nog nooit om me heen vernomen. Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent van mensen die alleen zijn tegen wil en dank.
Maar mijn zusje is heel bewust single. Dat is dan ook de slimste uit ons gezin zeg ik altijd
Besef JGW dat er achter huwelijken ook heel veel leed zit. Persoonlijk ken ik geen huwelijken die ik als 'goed' zou durven bestempelen.
Maar mijn zusje is heel bewust single. Dat is dan ook de slimste uit ons gezin zeg ik altijd
Besef JGW dat er achter huwelijken ook heel veel leed zit. Persoonlijk ken ik geen huwelijken die ik als 'goed' zou durven bestempelen.
Laatst gewijzigd door Charles op 16 feb 2026, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- Johann Gottfried Walther
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"