Dat zijn voor mij twee geheel verschillende activiteiten. Enfin daar is inderdaad al vaker tot in den treure over gesproken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Reformer
Want bij catechisatie bidden en profeteren de vrouwen wel, maar bij de vrouwenvereniging niet?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Precies. We gaan er ontzettend inconsequent mee om en ondertussen maken we er een sjibbolet van en durven we het in te zetten als de scheiding tussen het ware en het onware.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Sorry, maar ik zie meer het druk maken om de gebruiken bij een andere kerk als een dergelijke scheiding.
Nee ik denk niet dat het zaken zijn van hetzelfde soort.
Sorry maar leg me deze eens even uit?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
---knip--- Oordelen is niet toegestaan.
Nee. Het is heel eenvoudig. Catechiseren is ambtelijk onderwijs en ligt in het verlengde van de prediking. Dat is de gedachte die eraan ten grondslag ligt. Wat je ervan vindt mag jij weten, een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd, maar het komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Catechisatie is onder leiding van een ambtsdrager. En daarmee wordt het als verlengstuk van een kerkdienst gezien (?) Verenigingen niet. Ik denk dat dat het cruciale verschil is.
Edit: oh ik zie dat Job het ook al zo uitlegde.
@Pierre, je bent hier een prima cultuurbewaker maar het is echt wel handig dat je ook uitlegt waarom dingen gebeuren. Dat is soms vermoeiend, ik weet er alles van.
We hebben onszelf door de tijd heen wat geschreven en ongeschreven regels toebedeeld. De hier genoemde is er 1 van. Bij ons dragen meisjes een hoed op catechisatie. Bij de openingsavond van het seizoen, waar ook moeders aanwezig zijn, wordt expliciet gevraagd om een hoed te dragen. Wanneer onze koren zingen, met opening en sluiting door een ambtsdrager, is een hoed juist weer ongebruikelijk. Dus die hoed is voor een groot deel een cultuurverschijnsel en wordt inconsequent toegepast. Bertiel heeft daar een punt. Sowieso ben ik van mening dat de hele hoedencultuur per direct de kliko ingeveegd moet worden en een eenvoudige baret of hoofddoek de norm moet zijn. Maar daar krijg ik zelfs mijn eigen echtgenote niet in mee.
We hebben onszelf door de tijd heen wat geschreven en ongeschreven regels toebedeeld. De hier genoemde is er 1 van. Bij ons dragen meisjes een hoed op catechisatie. Bij de openingsavond van het seizoen, waar ook moeders aanwezig zijn, wordt expliciet gevraagd om een hoed te dragen. Wanneer onze koren zingen, met opening en sluiting door een ambtsdrager, is een hoed juist weer ongebruikelijk. Dus die hoed is voor een groot deel een cultuurverschijnsel en wordt inconsequent toegepast. Bertiel heeft daar een punt. Sowieso ben ik van mening dat de hele hoedencultuur per direct de kliko ingeveegd moet worden en een eenvoudige baret of hoofddoek de norm moet zijn. Maar daar krijg ik zelfs mijn eigen echtgenote niet in mee.
Mee eens Ad Anker.
Maar zo gaat het dus bergafwaarts.
Evenals de discussie dat een vrouw geen broek mag.
Staat nergens in de Bijbel.
Er staat alleen vrouwen moeten vrouwenkleding.
En dan is het antwoord het zijn vrouwenbroeken.
Maar zo gaat het dus bergafwaarts.
Evenals de discussie dat een vrouw geen broek mag.
Staat nergens in de Bijbel.
Er staat alleen vrouwen moeten vrouwenkleding.
En dan is het antwoord het zijn vrouwenbroeken.
- FlyingEagle
Geheel eens met Ad. Zelfs mijn vrouw is het met Ad en mij eens. Het komt alleen nog op de praktische toepassing aan
Hoe gaat het met een paasviering of kerstviering bedacht ik me.
Vanuit school geen hoed, vanuit de zondagsschool wel een hoed?
Vanuit school geen hoed, vanuit de zondagsschool wel een hoed?
In onze vorige gemeente hadden we een predikant (inmiddels al jaren overleden) die als regel had: geen groet, geen hoed. Dus als er geen groet uitgesproken wordt aan het begin van de dienst, is een hoed niet verplicht'. En andersom natuurlijk.
Dat lijkt me wel een goede regel.
Dat lijkt me wel een goede regel.
Die nuance is voor een buitenstaander niet te begrijpen.