J.C. Philpot schreef: ↑13 feb 2026, 11:02
Toch blijf ik het een lastige zaak vinden. Ik lees nergens in het Nieuwe Testament
in letterlijke zin dat de apostelen mensen oproepen om uit hun doop te leven, of op hun doop te pleiten, etc.. Voor mijzelf maakt dat, dat ik niet op mijn doop pleit, maar rechtstreeks op Gods beloften in Christus. En niet uit mijn doop leef, maar uit Christus en Zijn volkomen werk en gerechtigheid.
Voor sommigen zal wat ik zeg geen tegenstelling zijn met "leven uit de doop". Maar voor mij persoonlijk ligt het zo dat de doop in de dagelijkse levenspraktijk niet op die manier fungeert.
Dat is jammer, want de doop is voor ons een vermaning tot heilig leven:
Je lees het nergens in het NT dat je uit je doop moet leven?
Wat te denken van Rom 6:
2. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3. Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Gal 3:
27. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
M.a.w. herinner je je dat je gedoopt bent en leef eruit.
Doop en avondmaal staan volgens de Schrift op dezelfde hoogte. Wat zou je ervan vinden als iemand zegt dat hij niet ten Avondmaal gaat omdat hij van Christus gerechtigheid leeft? Vreemde tegenstelling toch? Zo ook met de doop. De sacramenten zijn bedoeld om eens te meer van Zijn gerechtigheid te leven.