Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Refojongere

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Gisteren, 19:06
Refojongere schreef: Gisteren, 18:53
MidMid schreef: Gisteren, 18:24 I. Zeggen dat a Bijbels is betekent niet automatisch dat b dit niet is, tenzij expliciet zo uitgesproken.
Dat volg ik niet. Als je zegt dat het huwelijk alleen tussen man en vrouw mag gesloten worden en dat seksualiteit alleen in het huwelijk mag plaatsvinden, dan keur je daarmee automatisch al het andere af.

Maar ik haal letterlijk de synodeuitspraak aan dat uit de hele Schrift blijkt dat vrouwen niet in het regeerambt mogen. Dan heb je geen uitspraak nodig dat je het tegenovergestelde "vrouwen mogen wel regeren" onbijbels is.

Dat zou betekenen dat je mag ingaan tegen de belijdenis als de belijdenis geen negatieve uitspraak doet over iets als "ik geloof niet in de hel".
Dat komt omdat je daar een verkeerd voorbeeld gebruikt. In jouw voorbeeld is het woordje 'alleen' opgenomen. In het besluit rondom vrouw en ambt ontbreekt dat woordje. En ga er maar vanuit dat dit bewust ontbreekt gezien wat bijv. de adviseurs delen.
Zeggen dat uit het geheel van de Heilige Schrift het duidelijk is dat kinderen gedoopt behoren te worden, betekent niet dat daarmee een geloofsdoop onbijbels is.

En er wordt meer gezegd in wat je aanhaalt: 'Adviseur prof. dr. H. G. L. Peels (mede namens de anderehoogleraren) vond dat de conclusie van het synodevoorstel over een "schriftuurlijk verantwoorde" standpunt van de CGK inzake de vrouw in het ambt "helder en niet dubbelzinnig" is, maar toch ook iets van een terughoudendheid laat zien. "Het eigen standpunt wordt duidelijk gemarkeerd, maar niet verabsoluteerd. Er blijven draden die niet compleet zijn afgehecht, wat ook het meerderheidsrapport trouwens erkent".

Verder vond hij de constatering onterecht dat er wel bij het meerderheidsrapport een link zou zijn met de gereformeerde schriftbeschouwing en niet bij het minderheidsrapport. "Beide rapporten bewegen zich immers binnen hetzelfde kader".'

Een constatering die het eindbesluit dus ook niet gehaald heeft...

En ja, dat zegt zeker wel iets.

Maar dit rondje is al veelvuldig gelopen hierboven, dus prima wanneer je het niet begrijpt. Maar met dat onbegrip is het nog niet onjuist of juist.
Uitspraak was: "Uit het geheel van de Heilige Schrift is het volgens de synode duidelijk dat "het gezaghebbend leidinggeven aan de gemeente aan de man en niet aan de vrouw toekomt"

Dat is echt wat anders dan dat het een standpunt is wat volgens de synode bijbels onderbouwd is.

Het is duidelijk dat het gezaghebbend leidinggeven niet aan de vrouw toekomt uit het geheel van de Schrift.

Zo'n uitspraak gaat niet samen met dat het volgens de Schrift wel kan.

Tenzij je twee tegenstrijdige waarheden accepteert.

"Zeggen dat uit het geheel van de Heilige Schrift het duidelijk is dat kinderen gedoopt behoren te worden, betekent niet dat daarmee een geloofsdoop onbijbels is."

Ook hierin volg ik je niet. De uitspraak dat kinderen gedoopt behoren te worden strijd met de geloofsdoop die dat verbiedt.

Ik kan wel zeggen dat de geloofsdoop stevig onderbouwd kan worden, maar dat is niet hetzelfde als dat het Bijbels is.
Laatst gewijzigd door Refojongere op 11 feb 2026, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MidMid

Bericht door MidMid »

rhadders schreef: Gisteren, 16:34 Het is bijeenkomen om één punt he? De afvaardiging naar de PS. Wel wat grote woorden om te zeggen dat daarmee het kerkelijke samenleven weer kan voortgaan.
Maar desondanks wijs besluit. Het was beschamender geweest als de rechter het had afgedwongen (wat vrij zeker was).
Yep, één punt, maar - en daar zal het vast om gaan - wel met nadien doorgeven van de beurt van roepende kerk naar de volgende in de lijst. En die kan bijna niet eenzelfde opstelling hebben als EH.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 20:56
huisman schreef: Gisteren, 20:46
MidMid schreef: Gisteren, 20:15
Middenrefo schreef: Gisteren, 20:00
Onbegrijpelijk is nog netjes uitgedrukt. Ik vind het beschamend.
Kom op, vier trekken er de stekker uit. Drie stappen in de moeilijkste vacante posities die onze kerken gekend hebben. Een groep kerken pleegt een coup en dep. vertegenwoordiging moet maar meegaan?!

Ik vind persoonlijk de houding van geduld fijn en getuigen van christelijke hoop en verwachting. Er hoeft niets met Rijnsburg c.s. te worden geregeld voordat er een GS van onze kerken geweest is. Dat is de juiste volgorde. Heel wijs en moedig dat zij zich niet laten meesleuren in al het geweld!
Het is jouw opsomming en daar mag ik mij niet mee bemoeien maar ik mis in jouw opsomming wel de flagrante ongehoorzaamheid van tientallen gemeenten. Verder erg eens met @Middenrefo. Juist in tijden van crisis en verwarring bij veel gemeenten zouden ze krachtig leiding moeten geven. Hoorde één deze dagen van een heftig conflict tussen predikant en kerkenraad vanwege verschillende standpunten t.o.v. Hoogeveen/Rijnsburg. Ook van individuele ambtsdragers of delen van kerkenraden die zich melden bij één van beide ‘kanten’.
Dit kan je niet laten sudderen tot 2027. Dan maak je brokken.
Die brokken voorkom je toch ook wanneer Rijnsburg c.s. geduld betrachten!?
De enigen die nu tempobepalend bezig zijn, vind je toch daar?

'k Vind dit de werkelijkheid omdraaien.
Ja er zijn gemeenten ongehoorzaam.
En ja, die mag je binnen de kaders die er zijn ook ter verantwoording roepen.
Maar nu doen alsof Rijnsburg c.s. in onze kerken het tempo zou moeten bepalen, een absoluut nee.

Als er genormeerd zou moeten worden, dan aan beide zijden.
Wat dat betreft voel ik mee met Middenrefo in een vermanend woord in de richting van Rijnsburg c.s.
Jij kijkt erg eenzijdig. De ongehoorzaamheid is de oorzaak van de problemen. Ik probeer nog steeds te kijken naar alle 181 gemeenten die tot de dag van vandaag lid zijn van ons kerkverband. Daar dreigt van alles maar het is zover nog niet. Daarom moet deputaten vertegenwoordig 2.0 met oog voor alle 181 gemeenten leiding nemen. Nu wachten ze af en kunnen straks Rijnsburg c.s. de schuld geven. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om een scheuring af te wenden? Niets. Wat doet deputaten vertegenwoordiging om de ontvlechting te begeleiden? Niets. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om de ongehoorzaamheid op v&a en homoseksueel samenleven in te dammen? Niets. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om te zorgen dat plaatselijke gemeenten niet scheuren? Niets. Dit kan echt niet!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

En @Groepscirkel en Refojongere: prima. Ik ben wel uitgepraat.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 21:45
MidMid schreef: Gisteren, 20:56
huisman schreef: Gisteren, 20:46
MidMid schreef: Gisteren, 20:15
Kom op, vier trekken er de stekker uit. Drie stappen in de moeilijkste vacante posities die onze kerken gekend hebben. Een groep kerken pleegt een coup en dep. vertegenwoordiging moet maar meegaan?!

Ik vind persoonlijk de houding van geduld fijn en getuigen van christelijke hoop en verwachting. Er hoeft niets met Rijnsburg c.s. te worden geregeld voordat er een GS van onze kerken geweest is. Dat is de juiste volgorde. Heel wijs en moedig dat zij zich niet laten meesleuren in al het geweld!
Het is jouw opsomming en daar mag ik mij niet mee bemoeien maar ik mis in jouw opsomming wel de flagrante ongehoorzaamheid van tientallen gemeenten. Verder erg eens met @Middenrefo. Juist in tijden van crisis en verwarring bij veel gemeenten zouden ze krachtig leiding moeten geven. Hoorde één deze dagen van een heftig conflict tussen predikant en kerkenraad vanwege verschillende standpunten t.o.v. Hoogeveen/Rijnsburg. Ook van individuele ambtsdragers of delen van kerkenraden die zich melden bij één van beide ‘kanten’.
Dit kan je niet laten sudderen tot 2027. Dan maak je brokken.
Die brokken voorkom je toch ook wanneer Rijnsburg c.s. geduld betrachten!?
De enigen die nu tempobepalend bezig zijn, vind je toch daar?

'k Vind dit de werkelijkheid omdraaien.
Ja er zijn gemeenten ongehoorzaam.
En ja, die mag je binnen de kaders die er zijn ook ter verantwoording roepen.
Maar nu doen alsof Rijnsburg c.s. in onze kerken het tempo zou moeten bepalen, een absoluut nee.

Als er genormeerd zou moeten worden, dan aan beide zijden.
Wat dat betreft voel ik mee met Middenrefo in een vermanend woord in de richting van Rijnsburg c.s.
Jij kijkt erg eenzijdig. De ongehoorzaamheid is de oorzaak van de problemen. Ik probeer nog steeds te kijken naar alle 181 gemeenten die tot de dag van vandaag lid zijn van ons kerkverband. Daar dreigt van alles maar het is zover nog niet. Daarom moet deputaten vertegenwoordig 2.0 met oog voor alle 181 gemeenten leiding nemen. Nu wachten ze af en kunnen straks Rijnsburg c.s. de schuld geven. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om een scheuring af te wenden? Niets. Wat doet deputaten vertegenwoordiging om de ontvlechting te begeleiden? Niets. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om de ongehoorzaamheid op v&a en homoseksueel samenleven in te dammen? Niets. Wat doen deputaten vertegenwoordiging om te zorgen dat plaatselijke gemeenten niet scheuren? Niets. Dit kan echt niet!
En tot al die dingen zouden ze nu ineens wel bevoegd zijn?
Al die vragen, kun je toch ook binnen de eigen Rijnsburg c.s. gelederen stellen...
Ik zie vooral veel kerken die moedig voorwaarts gaan.
Zoveel vragen hoor ik niet - en ja, mogelijk ligt dat aan eenzijdigheid van mijn kant.
huisman

Bericht door huisman »

MGG schreef: Gisteren, 20:58 @Huisman op welk realistisch scenario hoop jij persoonlijke? Dat je op een wonder hoopt begrijp ik, maar wanneer dat uitblijft wat wil je dan?
Buiten het wonder dan het volgende:

Het liefst door te gaan met alle gemeenten die zich van harte willen houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten. Hopelijk ontstaat dat na Hoogeveen. Dan is het de keuze aan de gemeenten die nu niet kiezen of ze willen blijven bij een kerkverband waar v&a en homoseksueel samenleven legitiem wordt bevonden en dus de Schrift anders wordt gelezen als vanouds en het Schriftgezag wordt aangetast. Ik heb deze keuze nu al gemaakt en hoop op 21 maart vele CGK ambtsdragers te ontmoeten in Nunspeet.

De optimale en minst pijnlijke situatie zou zijn dat de ongehoorzame gemeenten zich aansluiten bij de NGK. Zij volgen immers al de besluiten van dat kerkverband en niet die van de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Gisteren, 21:46 En @Groepscirkel en Refojongere: prima. Ik ben wel uitgepraat.
Ik snap Rijnsburg wel. Die zijn ook uitgepraat. Treurig.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Gisteren, 22:00
MidMid schreef: Gisteren, 21:46 En @Groepscirkel en Refojongere: prima. Ik ben wel uitgepraat.
Ik snap Rijnsburg wel. Die zijn ook uitgepraat. Treurig.
Mijn punt is dat wanneer je geen GS besluiten op hun merites wil of weet te lezen, een discussie oeverloos is en dus zonde van mijn tijd.
Plaats reactie