Aanbod

Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad.... Als je bijvoorbeeld bid of je in bepaalde dingen mag veranderen, bijvoorbeeld in de strijd tegen een zonde.... dan is alleen bidden natuurlijk niet voldoende. Je bidt, vraagt God om hulp... maar gaat als het goed is ook die strijd aan. Geloven is iets actiefs... Als een christen zeggen: Ik kan niks goed doen, dan mag je hem wijzen op het werk van de Geest waardoor dat wel kan, op de geestelijke wapenrusting die je hebt gekregen om te vechten tegen dingen etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Nergens. Wel dat wij niets kunnen doen.
ehm... wel volledig blijven: Zonder Mij kunt gij niet sdoen.
Jouw toevoeging verandert niets aan de strekking van mijn opmerking. Het gaat nu over 'kunnen' tegenover 'hoeven' en niet over de vraag in Wiens kracht we wél iets kunnen.

[Aangepast op 17/8/05 door Afgewezen]
Ariene

Bericht door Ariene »

Even een vraag tussendoor

De bijbel schrijft
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
en
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Moeten wij wachten tot wij weten of God ons de macht gegeven heb, en of wij van de Vader gegeven zijn of
weten wij pas dat wij van de Vader gegeven zijn als we zijn gaan zoeken?

Kan het zijn dat we op die macht wachten terwijl wij die macht al door Christus bezitten?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Waar lees jij dat Jezus tegen het volk zegt in de tijd dat hij op aarde was dat wij niets hoeven doen?
Jouw toevoeging verandert niets aan de strekking van mijn opmerking. Het gaat nu over 'kunnen' tegenover 'hoeven' en niet over de vraag in Wiens kracht we wél iets kunnen.

Mijn toevoeging zet alles in een ander licht en maakt een verschil van dag en nacht.
Wer kunnen niet spreken over 'hoeven'en "kunnen"zonder God daarbij te betrekken.
Redeneren zonder God, noemen we dat.
Waar ken ik dat toch van?

De Bijbel spreekt anders: Flp 4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

[Aangepast op 18/8/05 door Miscanthus]
Marnix

Bericht door Marnix »

ALs je het practisch bekijkt verandert er wel een hoop, is er een wereld van verschil tussen "je kan niks doen" en "zonder mij kan je niks doen"

Het eerste legt de nadruk op de mens die niks kan, het tweede op Jezus door wie we wel dingen kunnen. Feit blijft dat we uit onszelf niks kunnen maar dankzij Jezus wel, waarmee de opdracht tot geloof en bekering staat en we niet kunnen roepen: Dat kan ik niet. Dan halen we namelijk oude koeien uit de sloot en kijken we naar hoe het was, niet naar hoe het is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
We gaan hier weer voor God staan, we wachten eerst tot het ons gegeven wordt en dan gaan we geloven.
Als je dit zo stelt kunnen wij er niets aan doen als we niet geloven!
Wij beginnen bij het eind, maar begin is bij het begin, bij Gods Woord

En dit is de wil van Degene, Die Mij gezonden heeft’, zegt Jezus tegen de Joden - ‘dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebben.

Gelooft en gij zult leven!
Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
N.a.v. een stukje uit het boek "Christen zijn in het dagelijks leven" van J.C. Ryle grijp ik even een stukje terug in deze discussie.

Jezus zegt tot ons: "Strijdt om in te gaan door de enge poort"
Laten we eens nagaan wat de grote Leraar met dit woord "strijdt" bedoelt.
"Strijdt" wijst erop dat een mens de middelen ijverig moet gebruiken als hij wil dat zijn ziel behouden zal worden. Er zijn bepaalde middelen die God aangewezen heeft om de mens behulpzaam te zijn in zijn streven Hem te benaderen. Er zijn bepaalde wegen die een mens moet bewandelen als hij wil dat hij door Christus gevonden zal worden. Openbare eredienst, het lezen van de Bijbel, de prediking van het evangelie-dat zijn dingen die ik bedoel. Zij liggen als het ware in het midden, tussen God en de mens in. Zonder enige twijfel kan niemand zijn hart veranderen of één van zijn zonden uitwissen of zichzelf ook maar enigermate voor God aanvaardbaar maken. Mar ik moet wel zeggen dat, als de mens helemaal niets anders kon dan stilzitten, Christus nooit gezegd zou hebben:'Strijdt"
"Strijd" wijst erop dat de mens een wil heeft en dat God met hem zal omgaan als een verantwoordelijk wezen. De Heere Jezus gebiedt ons niet te wachten en te wensen en te voelen en te hopen en te verlangen. Hij zegt: "Strijdt" Ik vindt het maar een armzalige godsdienst als mensen geleerd wordt dat ze zich tevreden moeten stellen met de uitspraak: "Uit onszelf kunnen we niets doen" waardoor ze hun zondig leven blijven voortzetten. Dat is net zo verkeerd als mensen te leren dat het hun schuld niet is als ze onbekeerd blijven en dat het alleen aan God te wijten is als ze niet behouden worden. in het N.T. kan ik dat nergems vinden. Ik hoor Jezus tot zondaren zeggen: Kom, bekeert u,geloof, werk, vraag, zoek, klop. Ik zie wel heel duidelijk dat onze behoudenis van begin tot het eind Gods werk is ;maar ik zie even duidelijk dat onze ondergang, als we verloren gaan, geheel en al aan onszelf te wijten is. Ik blijf erbij dat zondaren altijd angesproken worden als mensen die verantwoordelijk zijn en die rekenschap af moeten leggen en ik weet hier geen beter bewijs van dan wat hier vervat is in het woordje "Strijdt"

Het stuk gaat nog verder over de activiteit die het woordje "Strijdt" oproept.
Hierin spreekt Ryle ook over de zonde van de luiheid. "Strijdt" vraagt ook werkelijk om actief bezig te zijn, de erediensten bijwonen, de Bijbel lezen, bidden enz.
Hij beschrijft de luiheid in het zoeken naar Christus als het niet voldoen aan Gods gebod.

Mocht iemand door dit citaat aangesproken zijn dan raadt ik diegene van harte aan dit boek te kopen!

Iedere keer als ik dit boek leest schrik ik weer van mijzelf.

[Aangepast op 22/8/05 door Ariene]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het stukje van Ryle heeft geen betrekking op mijn opmerking.
Wat Ryle zegt, weet ik ook wel.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen, ik vind zelf dat jij soms zo "gepikeerd" kan reageren op (mijn) postings.
Ik vond het stuk mooi aansluiten, maar het lijkt wel of het jouw tegenstaat.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen, ik vind zelf dat jij soms zo "gepikeerd" kan reageren op (mijn) postings.
Misschien reageer ik inderdaad wat 'overgevoelig' en je mag me best corrigeren als ik doorsla, maar dit soort stukjes vertegenwoordigen voor mij een sfeer, die me niet zo bevalt. Een beetje Van der Zwaag-achtig, zal ik maar zeggen.
En, zoals ik al zei, het gaat niet echt in op wat ik schreef. Kijk maar eens naar mijn vraag en kijk nou eens of het stukje van Ryle nu echt zo mooi aansluit. Dat valt nogal tegen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
We gaan hier weer voor God staan, we wachten eerst tot het ons gegeven wordt en dan gaan we geloven.
Als je dit zo stelt kunnen wij er niets aan doen als we niet geloven!
Wij beginnen bij het eind, maar begin is bij het begin, bij Gods Woord

En dit is de wil van Degene, Die Mij gezonden heeft’, zegt Jezus tegen de Joden - ‘dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebben.

Gelooft en gij zult leven!
Ja, en kun jij dat? Ik kon dat uit mezelf niet.
Afgewezen schrijft dat hij het persoonlijk niet kon. Daartoe is niemand in staat. Dat hoeft niet het centrum van onze prediking te zijn, maar we moeten niet het geloof opdringen. Zalig worden / geloven is niets doen.
Je heb ten dele gelijk als je vond dat het niet aansloot op jouw vraag.

Wel vind ik het nog steeds aansluiten op de tendens van de discussie zoals hierboven.
Ariene

Bericht door Ariene »

Misschien reageer ik inderdaad wat 'overgevoelig' en je mag me best corrigeren als ik doorsla, maar dit soort stukjes vertegenwoordigen voor mij een sfeer, die me niet zo bevalt. Een beetje Van der Zwaag-achtig, zal ik maar zeggen.
En, zoals ik al zei, het gaat niet echt in op wat ik schreef. Kijk maar eens naar mijn vraag en kijk nou eens of het stukje van Ryle nu echt zo mooi aansluit. Dat valt nogal tegen.
Wat bedoel je met
maar dit soort stukjes vertegenwoordigen voor mij een sfeer, die me niet zo bevalt.
Ik ben gewoon dit boek aan het lezen, het liefst zou ik het hele boek op dit forum zetten maar dan krijg ik zere vingers.:ha
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Heb ik gezegd: een beetje Van der Zwaag-achtig.
Zo erg actief, zo vol van godsdienst.
Ariene

Bericht door Ariene »

Vind je het onbijbels?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Vind je het onbijbels?
Hangt er vanaf. Maar begrijp je me?

[Aangepast op 22/8/05 door Afgewezen]
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Vind je het onbijbels?
Hangt er vanaf. Maar begrijp je me?

[Aangepast op 22/8/05 door Afgewezen]
1. Hoe zou jij die tekst "strijdt om in te gaan"dan willen verklaren afgewezen?
2. ben jij tot geloof gekomen met je armen over elkaar?

[Aangepast op 22/8/05 door Miscanthus]
Plaats reactie