Gemeenteraadsverkiezingen zonder SGP en CU

Groepscirkel

Re: Gemeenteraadsverkiezingen zonder SGP en CU

Bericht door Groepscirkel »

Tiberius schreef: 09 feb 2026, 10:01 Stel dat je altijd SGP stemt, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen staat de SGP niet op de kandidatenlijst, en de CU evenmin.
De volgende partijen staan er wel op: VVD, GL/PvdA, D66, CDA, SP, PvdD, LPF, 50PLUS, FvD, Volt en twee lokale partijen.

Wat zouden jullie adviseren om te kiezen? En waarom?
Wat voor soort lokale partijen zijn het?
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Groepscirkel schreef: 09 feb 2026, 11:25 Zelf kijk ik eerst naar de partij en daarna naar de persoon die de Bijbelse en christelijke waarden en normen positief uitdraagt. Dat zou ik ook doen als SGP en CU zouden ontbreken.
En hoe kom je daar achter? Meestal ken ik de personen op de lijst niet
newton

Bericht door newton »

Op welke etische thema’s heeft een gemeente invloed. Dat zal vooral zondagsrust zijn? Eerder was de SP, vanuit een heel ander vertrekpunt dan de christelijke partijen, ook best kritisch op zondagsopenstelling.

https://www.trouw.nl/nieuws/sgp-moderni ... ~bd11d3be/
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 09 feb 2026, 10:51 Wat vinden jullie van FvD?
Ik hoor zeggen dat CDA een verwaterde versie van de CU is, en FvD van de SGP. Klopt dat? Of is beter om CDA te stemmen?
De FVD heeft soms zeer discutabele types op de lijst staan. Ik zou zonder mij er uitgebreid in te verdiepen eerder CDA stemmen dan FVD.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou vooral naar de persoon op de kieslijst kijken. Het komt voor dat personen op lokale lijsten, of lijsten van landelijke partijen staan die vanuit een bijbels fundament hun werk doen. Als het dualisme en het ‘zonder last of ruggespraak’ functioneert is dat een optie die ik zou kiezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie