Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
OnlineMiddenrefo
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Het was een mooie bijeenkomst met een indringende meditatie van prof. Selderhuis.MidMid schreef: ↑05 feb 2026, 23:43 Inmiddels is er meer bekend over de invulling van de bidstond.
Zie hiervoor https://cgk.nl/algemeen/landelijke-bidstond/
Link naar de livestream: livestream bekijken
Link naar de liturgie: liturgie bekijken
Link naar overzicht locaties & doorgeven locatie: cgk.nl/locatiebidstond
Nu heeft iedereen een avond hard gebeden. En nu? Is de situatie veranderd?
O zeker, daar twijfel ik niet aan. Ik verwacht alleen dat beide kampen zichzelf als rechtvaardig zien en je eigenlijk ondanks vele vrome woorden geen steek verder komt.
-
OnlineMiddenrefo
Je eerste opmerking is wel een beetje naar Merel. Als we niets van het gebed verwachten dan zal er ook niets veranderen ben ik bang, tenzij de Here op een onverwachte manier ingrijpt.
Helaas wilde niet iedereen meebidden. Of de situatie veranderd is zullen we pas merken tijdens de kerkelijke vergaderingen die op het programma staan.
Als je de crisis ziet als een strijd tussen twee kampen dan heb je het echt volledig mis. En tijdens de gebedsbijeenkomst was er juist niets te merken van mensen die zichzelf als rechtvaardig zien.
Het gaat er niet om wie zichzelf als rechtvaardig ziet; maar wie God als rechtvaardig ziet.merel schreef:O zeker, daar twijfel ik niet aan. Ik verwacht alleen dat beide kampen zichzelf als rechtvaardig zien en je eigenlijk ondanks vele vrome woorden geen steek verder komt.
En ik denk dat er ook bidders op een andere plaats gebeden hebben.
Ik zal wel erg sceptisch zijn, maar ik heb weinig op met bidstonden tijdens kerkelijke conflicten. De geschiedenis heeft ons geleerd dat de scheuringen niet voorkomen zijn. Dat betekent niet dat God faalt, maar dat de mensen binnen een kerkgenootschap zich ingraven en zichzelf verharden.Middenrefo schreef: ↑09 feb 2026, 10:03Je eerste opmerking is wel een beetje naar Merel. Als we niets van het gebed verwachten dan zal er ook niets veranderen ben ik bang, tenzij de Here op een onverwachte manier ingrijpt.
Helaas wilde niet iedereen meebidden. Of de situatie veranderd is zullen we pas merken tijdens de kerkelijke vergaderingen die op het programma staan.
Als je de crisis ziet als een strijd tussen twee kampen dan heb je het echt volledig mis. En tijdens de gebedsbijeenkomst was er juist niets te merken van mensen die zichzelf als rechtvaardig zien.
Daar twijfel ik niet aan.helma schreef: ↑09 feb 2026, 10:09Het gaat er niet om wie zichzelf als rechtvaardig ziet; maar wie God als rechtvaardig ziet.merel schreef:O zeker, daar twijfel ik niet aan. Ik verwacht alleen dat beide kampen zichzelf als rechtvaardig zien en je eigenlijk ondanks vele vrome woorden geen steek verder komt.
En ik denk dat er ook bidders op een andere plaats gebeden hebben.
Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.merel schreef: ↑09 feb 2026, 10:18Ik zal wel erg sceptisch zijn, maar ik heb weinig op met bidstonden tijdens kerkelijke conflicten. De geschiedenis heeft ons geleerd dat de scheuringen niet voorkomen zijn. Dat betekent niet dat God faalt, maar dat de mensen binnen een kerkgenootschap zich ingraven en zichzelf verharden.Middenrefo schreef: ↑09 feb 2026, 10:03Je eerste opmerking is wel een beetje naar Merel. Als we niets van het gebed verwachten dan zal er ook niets veranderen ben ik bang, tenzij de Here op een onverwachte manier ingrijpt.
Het was nooit bedoeld om een scheuring te voorkomen.
Het is nooit gepresenteerd als dé oplossing.
Het was een gezamenlijk moment van schuld belijden en van verootmoediging.
Wíj hebben gefaald en wíj hebben Uw Kerk besmeurd door óns handelen. Dat was de toon!
En het was goed, zeer goed.
Indrukwekkend en stil makend om te bedenken dat er op zoveel plaatsen mensen bij elkaar waren, verenigt in één zingen, één bidden en één luisteren.
-
Groepscirkel
Dan is er hoop en verwachting op Bijbelse vruchten in de komende weken en maanden.MidMid schreef: ↑09 feb 2026, 11:20Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.merel schreef: ↑09 feb 2026, 10:18Ik zal wel erg sceptisch zijn, maar ik heb weinig op met bidstonden tijdens kerkelijke conflicten. De geschiedenis heeft ons geleerd dat de scheuringen niet voorkomen zijn. Dat betekent niet dat God faalt, maar dat de mensen binnen een kerkgenootschap zich ingraven en zichzelf verharden.Middenrefo schreef: ↑09 feb 2026, 10:03Je eerste opmerking is wel een beetje naar Merel. Als we niets van het gebed verwachten dan zal er ook niets veranderen ben ik bang, tenzij de Here op een onverwachte manier ingrijpt.
Wíj hebben gefaald en wíj hebben Uw Kerk besmeurd door óns handelen. Dat was de toon!
Indrukwekkend en stil makend om te bedenken dat er op zoveel plaatsen mensen bij elkaar waren, verenigt in één zingen, één bidden en één luisteren.
Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.MidMid schreef: ↑09 feb 2026, 11:20
Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.
Mijn cynisme komt door meerdere negatieve ervaringen tijdens conflicten in de kerk waarbij men de mond vol had van schuld belijden en verootmoediging en onderwijl overtuigd was van eigen gelijk en doorging op dezelfde weg. Als (inmiddels) buitenstaander zie ik dat eerlijk gezegd nu ook; links door te treden buiten de synodale afspraken en rechts door het oprichten/doorzetten van Rijnsburg.
Ik begrijp @MidMid en @merel. Verootmoediging moet ook handen en voeten krijgen. Dat is wat @merel zegt en waar ze over twijfelt. Die twijfel deel ik maar dat zal wel ongeloof zijn.merel schreef: ↑09 feb 2026, 12:27Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.MidMid schreef: ↑09 feb 2026, 11:20
Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.
Mijn cynisme komt door meerdere negatieve ervaringen tijdens conflicten in de kerk waarbij men de mond vol had van schuld belijden en verootmoediging en onderwijl overtuigd was van eigen gelijk en doorging op dezelfde weg. Als (inmiddels) buitenstaander zie ik dat eerlijk gezegd nu ook; links door te treden buiten de synodale afspraken en rechts door het oprichten/doorzetten van Rijnsburg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
OnlineMiddenrefo
Prof. Selderhuis gaf afgelopen zaterdag aan dat je dan vooral naar jezelf moet kijken en niet naar de ander. Daar ligt waarschijnlijk de kern van het probleem. En dat geldt ook voor mijzelf.huisman schreef: ↑09 feb 2026, 12:38Ik begrijp @MidMid en @merel. Verootmoediging moet ook handen en voeten krijgen. Dat is wat @merel zegt en waar ze over twijfelt. Die twijfel deel ik maar dat zal wel ongeloof zijn.merel schreef: ↑09 feb 2026, 12:27Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.MidMid schreef: ↑09 feb 2026, 11:20
En dan opnieuw de vraag; en nu?