Schuivende panelen onder ons?

-DIA-

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 13:45
-DIA- schreef: Gisteren, 12:55
En toch... er loopt iets recht. We zien het echt niet?
Kinderen het eigendom van de staat?
Je mag ze niet verwarren door een ‘dubbele boodschap’, en wat zou deze dubbele boodschap toch inhouden? Wat zou men dan met een dubbele boodschap bedoelen?
Zeker geen willekeur?
De vraag is of de overheid zich mag/moet mengen in het curriculum. Dat is een andere vraag dan of de overheid onderscheid mag maken tussen verschillende religies. Als de overheid het onwenselijk vindt dat bijv. bepaalde zaken over homoseksualiteit geleerd worden op scholen, dan moet ze bij elke school toezicht houden.
Veel mag, maar helder zeggen waar het op staat mag blijkbaar niet.
Je bent niet helder, je laat de lezer in het ongewisse over wat volgens jou schuivende is. Misschien moet je dat eens helder duiden.
Hoe moet ik me dan verhelderen? Meer drugs nemen? Bewustzijnsverruimende middelen innemen? Nee dat weiger ik pertinent. Maar wie misverstaat wie nu eigenlijk? Ben ik hier dan toch op een soort van vijandelijk gebied waar we de waarheid die zo helder is niet zien? U dwingt mij in een onmogelijke toestand en dat is meteen een teken van deze tijd.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Je drukt je weer zeldzaam ondoorgrondelijk uit.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Gisteren, 16:45
Hoe moet ik me dan verhelderen?
Schrijf in heldere taal op waarom je vindt dat de persoon uit het filmpje gelijk heeft.
Maar wie misverstaat wie nu eigenlijk? Ben ik hier dan toch op een soort van vijandelijk gebied waar we de waarheid die zo helder is niet zien? U dwingt mij in een onmogelijke toestand en dat is meteen een teken van deze tijd.
Ik dwing je tot niets. Het lijkt er op of je verwacht dat iedereen je beeld van de wereld deelt, dat is niet zo en daarbij druk je je weinig concreet uit. Het is daarom voor mij vaak gissen wat je nu precies bedoelt.

Misschien is het een verschil in leeftijd, van leefomgeving.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 19:24
-DIA- schreef: Gisteren, 16:45
Hoe moet ik me dan verhelderen?
Schrijf in heldere taal op waarom je vindt dat de persoon uit het filmpje gelijk heeft.
Maar wie misverstaat wie nu eigenlijk? Ben ik hier dan toch op een soort van vijandelijk gebied waar we de waarheid die zo helder is niet zien? U dwingt mij in een onmogelijke toestand en dat is meteen een teken van deze tijd.
Ik dwing je tot niets. Het lijkt er op of je verwacht dat iedereen je beeld van de wereld deelt, dat is niet zo en daarbij druk je je weinig concreet uit. Het is daarom voor mij vaak gissen wat je nu precies bedoelt.

Misschien is het een verschil in leeftijd, van leefomgeving.
Nee, wat u nu benoemd is het niet. We hopen ons denken, heel eenvoudig, te gronden slechts op het reformatorisch belijden, en op grond daarvan mogen we verwachten dat degenen die hier komen, belijden wat we met de reformatie belijden? Anders gezegd, wat ook de grondslag is waar dit forum zich op zegt te gronden?
Concreet: Wat is er in wat ik zeg, in strijd met het reformatorisch (of gereformeerd) belijden, wat niet in overeenstemming is met de Grond van ons belijden, de Bijbel, en daarop gegrond de gereformeerde belijdenisgeschriften, ofwel de drie formulieren van enigheid.

Voorbeelden: Wij geloven dat God, een eeuwig en onveranderlijk Goddelijk Wezen is, die is, was en komen zal, van eeuwigheid tot in eeuwigheid Dezelfde. Zich niet aanpassende aan ons menselijk denken en redeneren.
Vandaaruit ben ik (alweer lang geleden) ook dit topic begonnen. Helaas heb ik al snel gemerkt dat ook hier de menselijke rede het vaak wint van de onveranderlijke openbaring van de eeuwige God. Dit is hetgeen ik waarnam en steeds meer waarneem.
Enkele punten. Is de wereld niet veranderd? Kijk nu eens een korte tijd terug, en bent u jonger, dan is er voldoende informatie om u hiervan te vergewissen.
We zagen een, we mogen wel zeggen, een radicale verandering, hetgeen ik ook in kerkelijke kringen waarnam en steeds meer waarneem. Wat ook duidelijk is: Laten we zeggen, in zo'n 50 jaar tijds zijn de kerken sneller leeggelopen dan in alle tijden na de reformatie. We lezen het vrijwel dagelijks: Daar sluit een kerk, dan weer daar en het gaat maar door. Kerken die in de jaren 60 nog nieuw werden gebouwd, en ook op de groei gebouwd blijken niet aan die verwachting te voldoen, lopen leeg, en moeten na zo'n korte tijd alweer sluiten.
We zien veel veranderen: Laat ik slechts wat in het oog lopende zaken benoemen:
A. Het huwelijk verwordt bij velen, scheiden is gemakkelijker dan ooit.
B. De kijk op het gezin: Is het zomaar toevallig dat er veel minder kinderen worden geboren?
Of dachten wij misschien hier ook te moeten ingrijpen? In elk geval is de bevolkingspiramide nu behoorlijk uit balans, en wordt de verzorgen van zieken en ouderen een groot probleem. Waarom? Omdat wij wijzer dan God dachten te zijn.
C. We zien een bijzonder opvallend anders bezien van wat men homofilie noemde. En gaat nog veel verder, met een LHBTQ (vaak uitgebreid tot LHBTQIA+ of LHBTIQ+) komen er naast het gewone huwelijk tussen man en vrouw zeer afwijkende en in strijd met Gods scheppingsorde samenlevingsvormen voor, die zelfs worden gepromoot. En dat ook nog niet alleen, men wordt al verdacht als men anders denkt dan de meerderheid: Zie hierover ook wat in het filmpje besproken wordt, daar ging het juist over, maar dit wordt blijkbaar niet meer opgepakt, of men lijkt dat dus haast wel min of meer 'normaal' te gaan vinden? Maar is dat zo? Kunnen wij al deze samenlevingsvormen verdedigen met een beroep op de Bijbel? Of is het misschien nu zover, dat als men dit nog opmerkt dat men dan reacties krijgt zoals hier bv. door DDD en u? Zou hier niet te pleiten zijn voor een toelatingsbeleid tot forum? Nu wordt eigen publiek weggejaagd, en een nieuw publiek lijkt nu de overhand te gaan krijgen. Let op, ik hoef maar één post te plaatsen, en ziedaar: Het aantal negatieve reacties is dikwijls zo schrikbarend dat het me steeds meer weerhield om hier maar iets plaatsen. Blijkbaar pas ik toch niet op dit forum omdat ik openlijk belijdt wat we altijd hebben beleden, en bestrijd wat we altijd hebben bestreden.
D. Denk ook aan de genderdiscussies, hoe zijn deze te rijmen met de Wet Gods en de scheppingsorde. Wij zullen hierin niet degenen hard willen vallen die hiermee werkelijk te strijden hebben. Maar wat we waarnemen is wel dat we dit zo veel horen dat we nauwelijks in staat zijn te geloven dat dit altijd in deze mate zo is geweest.
E. Er is meer waar te nemen: Zou God zulke zonden ongestraft laten? Laten we letten op de tekenen der tijden, zoals ook de Heere Jezus ons heeft geboden. We zien immers de tekenen die Hij noemde.
We zien en horen van oorlogen en geruchten van oorlogen. Van natuurrampen, van een veranderend klimaat dat zelfs plaatsen op deze wereld onleefbaar kan maken. Maar merken we daarop? Of moet ook van ons gezegd worden dat we de tekenen der tijden niet zien?
F. De liefde van velen zal verkoelen. We zien het voor onze ogen en voelen het aan ons eigen lichaam. Men is meer dan ooit individualistisch ingesteld, waardoor er veel wordt geleden en velen in eenzaamheid lijden.
G. We horen ook van epidemieën. Wie heeft het Coronavirus niet gemerkt? Wie heeft niet de ziekten onder dieren op boerenbedrijven opgemerkt. Ja, ziekten zijn er altijd geweest, dat weet ik ook, maar we zien dit alles wel inéén samengebundeld, en dan zou dit toch moeten opvallen: Onnatuurlijke verbindingen, scheidingen, rampen, liefdeloosheid, het meer en meer misbruiken van de Naam, enz enz.

We hebben nu onze nachtrust wat opgeofferd om u een antwoord te geven. Morgen zal ik wellicht weer vroeg gewekt worden door de verpleging. Maar we wilden u toch eerst van antwoord voorzien. Hopelijk begrijpt u wat me drong? Wat mij (en gelukkig nog velen met mij) verontrust.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 feb 2026, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.

Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

‭‭Matthëus 24‬:‭32‬-‭33‬ ‭

Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog, en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is.’
‭‭
Lukas 21‬:‭28
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vrouwke schreef: Vandaag, 08:56 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.

Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

‭‭Matthëus 24‬:‭32‬-‭33‬ ‭

Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog, en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is.’
‭‭
Lukas 21‬:‭28
Dit zijn wel enkele ter zake doende aanvullingen. Deze had ik ook in gedachten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maak je niet teveel zorgen om alle omstandigheden maar vlucht tot de HEERE met al je schuld en zorg. Bij Hem ben je veilig. Hij stuurt niemand weg die tot Hem vlucht. Deze aarde zal ten ondergaan maar dat hoeft ons niet te verbazen of te verontrusten. Laten we dapper doorgaan en dagelijks bidden of de wederkomst spoedig zal komen..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vrouwke schreef: Vandaag, 09:07 Maak je niet teveel zorgen om alle omstandigheden maar vlucht tot de HEERE met al je schuld en zorg. Bij Hem ben je veilig. Hij stuurt niemand weg die tot Hem vlucht. Deze aarde zal ten ondergaan maar dat hoeft ons niet te verbazen of te verontrusten. Laten we dapper doorgaan en dagelijks bidden of de wederkomst spoedig zal komen..
Zo'n reactie roept ook weer vragen op, juist weer betreffende degenen die blijven bij hetgeen geleerd is, en daarin niet kunnen afwijken. Ook deze reactie is een teken van een anders gaan denkend christendom, dat anders denkt dan we vanouds deden. Ik weet het, hier zal ook weer een lawine van kritiek op kunnen komen. Maar zien ook hierin niet een zekere veroppervlakkiging, en niet wij er nu van maken, namelijk een vorm van ongeloof. Maar hiertoe heb ik dit topic niet geopend. Wilt hierover verder dan staat het u vrij daarover verder te gaan in een eventueel nieuw te openen topic.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

-DIA- schreef: Vandaag, 09:23
Vrouwke schreef: Vandaag, 09:07 Maak je niet teveel zorgen om alle omstandigheden maar vlucht tot de HEERE met al je schuld en zorg. Bij Hem ben je veilig. Hij stuurt niemand weg die tot Hem vlucht. Deze aarde zal ten ondergaan maar dat hoeft ons niet te verbazen of te verontrusten. Laten we dapper doorgaan en dagelijks bidden of de wederkomst spoedig zal komen..
Zo'n reactie roept ook weer vragen op, juist weer betreffende degenen die blijven bij hetgeen geleerd is, en daarin niet kunnen afwijken. Ook deze reactie is een teken van een anders gaan denkend christendom, dat anders denkt dan we vanouds deden. Ik weet het, hier zal ook weer een lawine van kritiek op kunnen komen. Maar zien ook hierin niet een zekere veroppervlakkiging, en niet wij er nu van maken, namelijk een vorm van ongeloof. Maar hiertoe heb ik dit topic niet geopend. Wilt hierover verder dan staat het u vrij daarover verder te gaan in een eventueel nieuw te openen topic.
Ik weet niet of het nuttig is om hierop in te gaan. Maar ik doe het toch.

Je ken me niet. Maar ik heb m’n leven geleefd. En ik weet door welke strijd en worstelingen het gekomen is tot hoe het nu in m’n leven ligt. Mijn hoop is op Hem die ik heb mogen leren kennen door al die worstelingen heen. Dat heeft helemaal niets met oppervlakkigheid te maken. De HEERE weet het…

Eerlijk gezegd wordt ik verschrikkelijk verdrietig van je reactie en zit ik hier nu echt te huilen.

Dit is precies waarom je beter je mond maar kan houden in de reformatorische kring.

Ze klagen wel dat ze niets meer horen. Maar als je wat zegt, snoeren ze je de mond.

Dit raakt me gewoon omdat dit lang de eerste keer niet is dat ik zulke dingen ervaar.

Maar gelukkig maakt het niets uit wat mensen zeggen en denken. Want ten diepste heb ik (en iedereen) alleen met de HEERE te doen..
DDD

Bericht door DDD »

DIA's reactie is zelf van een anders denkend christendom, dat zelfs de catechismus van Van der Groe niet in zijn geheel leest.

En voor het overige heeft God gezegd dat hij zelf zal ingeven wat je in zo'n geval spreken moet, mocht je het zelf niet meer weten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Vrouwke schreef: Vandaag, 09:44
Ik weet niet of het nuttig is om hierop in te gaan. Maar ik doe het toch.

Je ken me niet. Maar ik heb m’n leven geleefd. En ik weet door welke strijd en worstelingen het gekomen is tot hoe het nu in m’n leven ligt. Mijn hoop is op Hem die ik heb mogen leren kennen door al die worstelingen heen. Dat heeft helemaal niets met oppervlakkigheid te maken. De HEERE weet het…

Eerlijk gezegd wordt ik verschrikkelijk verdrietig van je reactie en zit ik hier nu echt te huilen.

Dit is precies waarom je beter je mond maar kan houden in de reformatorische kring.

Ze klagen wel dat ze niets meer horen. Maar als je wat zegt, snoeren ze je de mond.

Dit raakt me gewoon omdat dit lang de eerste keer niet is dat ik zulke dingen ervaar.

Maar gelukkig maakt het niets uit wat mensen zeggen en denken. Want ten diepste heb ik (en iedereen) alleen met de HEERE te doen..
Inmiddels zijn m'n tranen weer gedroogd. Het was misschien wat vreemd dat ik m'n tranen hier liet zien. Maar zo ging het...misschien was het nog ergens nuttig voor.

@DIA
Je deed me pijn maar ik besef dat je niet wist wat je deed. Daarom ben ik ook niet boos op je of zoiets. Ik hoop dat je ondanks alles rust mag vinden in de HEERE. Verder wil ik het hier nu maar bij laten. Een fijne dag verder!
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Welke vragen roept het dan op? En waarom is Vrouwkes reactie een teken van een andersdenkend christendom? Hoe had het dan wel gemoeten? Mocht je vanouds niet tot de Heere vluchten met je schuld en zorg? Werd er niet gebeden en uitgezien naar de wederkomst?
En nee, dit is geen lawine van kritiek. Lawines zijn vol geweld en vaak dodelijk. Ik probeer echter wel te begrijpen wat je hier nu ten diepste bedoelt, en ik zou het waarderen als je concreet antwoord geeft.

Jouw reactie op die van Vrouwke vind ik overigens absoluut niet gepast. Zij deelt iets persoonlijks, iets teers, en jij gaat daar eventjes met je zeis overheen.
Is dit nu werkelijk, hoe wij naar onze medechristenen horen te reageren? Standvastigheid is goed, maar bij verharding plaats ik toch mijn vraagtekens. Ik heb namelijk altijd geleerd dat juist zachtmoedigheid een vrucht van de Geest is.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Zo is dat. Laten we maar dicht bij Hem en het Woord blijven.

Psalm 145 zingt daarvan:
De HEER is recht in al Zijn weg en werk;
Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk.
Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;
Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht;
Dat ongeveinsd, in 't midden der ellenden,
Zich naar Gods troon met zijn gebeên blijft wenden;
Hij geeft den wens van allen, die Hem vrezen;
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen.
Plaats reactie