Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Hendrikus

Re: Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: Gisteren, 20:11 Nu live:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/27 ... vents/live
Koralenavond van de Johannes Passion, uitgevoerd door Psallite Deo. Toelichtingen door ds Baan (door hem geschreven, door iemand anders voorgelezen omdat ds Baan ziek is).
Ze zijn er vroeg bij, 't is nog geen veertigdagentijd. Zo'n koralenavond hebben wij ook een paar keer gedaan, dat werkt wel goed. Mensen die vroeger bij een oratoriumkoor hebben gezongen, zijn vaak vooral gehecht aan de koralen en vinden het fijn om die nog eens weer te kunnen zingen, ook al is de oratoriumvereniging inmiddels ter ziele.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Dank:

Nog iets anders. Ik leerde op de basisschool een van de liederen van Ledeboer. Die ben ik nooit vergeten, al stond het eerste couplet mij niet meer zo goed bij, het tweede wel. Ik dacht er weer aan naar aanleiding van de opmerking van ds. P. den Ouden.

https://www.rd.nl/artikel/530100-vijf-v ... s-liederen

Nu was dat rond 1980, en ik ben heel benieuwd waar dan de melodie vandaan komt, aangezien ik hier lees dat er bij dit lied in 1991 een nieuwe melodie moest worden gecomponeerd. Ik heb het geleerd van juffrouw Boer, die haar tijd in veel zaken vooruit was. Ik heb nooit geweten dat het een lied van Ledeboer is, gek genoeg.
Lied van Ledeboer: ”Als ’t lijden is geleden”

Als ’t lijden is geleden,

De strijd is hier volstreden,

De loopbaan afgelegd;

Dan zullen alle vromen,

Bij Jezus eeuwig komen,

Gelijk Hij heeft gezegd.

O Vaderland der ruste,

Daar zwijgen alle lusten,

Daar rusten moeden uit;

Daar is geen drijvers roede,

Maar rust in overvloede,

Voor Jezus’ echte bruid.

Wanneer ik die mag wezen,

Dan heb ik niet te vrezen,

Wanneer de boze schrikt;

Dan komt de dood mij halen,

In Jezus’ bruiloftszalen,

Waar Hij Zijn volk verkwikt.

Zijn trouw zal eeuwig duren,

Voor Hem zijn mijne muren,

In Zijn hand gegraveerd;

Uit satans macht ontkomen,

Door Jezus aangenomen,

Die over mij regeert.

O eeuw’ge heerlijkheden,

O zee van zaligheden,

Rivieren vol van heil;

O wonderen des Heeren,

Wie zou U niet begeren,

O diepte zonder peil.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Gisteren, 21:15 Dank:

Nog iets anders. Ik leerde op de basisschool een van de liederen van Ledeboer. Die ben ik nooit vergeten, al stond het eerste couplet mij niet meer zo goed bij, het tweede wel. Ik dacht er weer aan naar aanleiding van de opmerking van ds. P. den Ouden.

https://www.rd.nl/artikel/530100-vijf-v ... s-liederen

Nu was dat rond 1980, en ik ben heel benieuwd waar dan de melodie vandaan komt, aangezien ik hier lees dat er bij dit lied in 1991 een nieuwe melodie moest worden gecomponeerd. Ik heb het geleerd van juffrouw Boer, die haar tijd in veel zaken vooruit was. Ik heb nooit geweten dat het een lied van Ledeboer is, gek genoeg.
Welke melodie juffrouw Boer jou heeft geleerd, weet ik niet. Kun je 'm even voorzingen? ;)

Het kan elke melodie zijn die het metrisch schema 776776 heeft, of eventueel 886886 als je een melisma maakt aan het eind van de regels 1, 2, 4 en 5. Alleen zijn er niet veel melodieën met dit schema.
Als ik er een moest kiezen, werd het deze:

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat je hier een muziekbestand kunt uploaden toch? Anders kan ik het wel even voorspelen, want ik ken de melodie wel. Hij begint met drie dezelfde noten, maar goed, dat zegt ook niet veel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 22:07 Ik geloof niet dat je hier een muziekbestand kunt uploaden toch? Anders kan ik het wel even voorspelen, want ik ken de melodie wel. Hij begint met drie dezelfde noten, maar goed, dat zegt ook niet veel.
Als dat kon zou ik dat best mooi vinden.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat moet ik dan morgen even doen, ik zal de buren nu niet wakker pingelen;-)
Plaats reactie