Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

BSH schreef: Gisteren, 19:03
DDD schreef: Gisteren, 18:51Wie stelt dat?
Volgens mij Ton van der Schans
Ik vind het niet zo duidelijk dat hij dat stelt, en niet de auteur van het artikel. In ieder geval vind ik als hij dat zou zeggen, wel iets om serieus te nemen. Ik denk overigens nog steeds niet dat het waar is. Ik denk dat vooral cultuurverschillen groter zijn geworden, maar dat de theologische verschillen tussen ds. Den Hengst en dr. Steenblok groter waren dan tussen ds. Kattenberg en ds. Bredeweg.

Aan de andere kant is het voor wat betreft cultuurverschillen ook nog niet zo duidelijk. Dus ik zou benieuwd zijn naar een onderbouwing.
Ogg

Bericht door Ogg »

Bobber schreef: 29 jan 2026, 20:52
Ogg schreef: 29 jan 2026, 14:59 Wanneer zijn de ledenaantallen voor 2026 bekent van de gemeentes?
Staan op Gergeminfo. Bij verschillende gemeenten staat 2026 er al bij.

Aan je nickname te zien ben je OGG. Hoe is de ontwikkeling van de ledenaantallen in de OGGiN?
Of is daar echt niets van bekend?
Nee daar is mij niks over bekend. Ik weet het alleen in mijn eigen gemeente en de buur gemeentes globaal. Bij ons wordt het ook gezegd op de ledenvergadering, maar dit gebeurt geloof ik ook niet in elke Ogg.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 19:25
Ik vind het niet zo duidelijk dat hij dat stelt, en niet de auteur van het artikel. In ieder geval vind ik als hij dat zou zeggen, wel iets om serieus te nemen. Ik denk overigens nog steeds niet dat het waar is. Ik denk dat vooral cultuurverschillen groter zijn geworden, maar dat de theologische verschillen tussen ds. Den Hengst en dr. Steenblok groter waren dan tussen ds. Kattenberg en ds. Bredeweg.

Aan de andere kant is het voor wat betreft cultuurverschillen ook nog niet zo duidelijk. Dus ik zou benieuwd zijn naar een onderbouwing.
Ds. Den Hengst werd meerdere keren beroepen in de gemeente waar ds. Kersten dominees was. Ik vermoed niet dat dit voor Ds. Kattenbed en ds. Bredeweg ook telt.

Zaken bewijzen kan nauwelijks, maar alles lijkt 1 kant op de wijzen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zegt niet zoveel, naar mijn idee. Zeker niet in die tijd. Het was iets minder gepolariseerd. En bovendien was ds. G.H. Kersten een predikant (iets rechts) van het midden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Waar komt deze aanname vandaan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat staat toch in het artikel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Henk J

Bericht door Henk J »

Snap dat het gebouw niet meer passend is voor de GG van Zeist maar het zou jammer zijn als het verloren gaat. https://www.rd.nl/artikel/1137563-geref ... ilos-kwijt
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Henk J schreef: Vandaag, 10:46 Snap dat het gebouw niet meer passend is voor de GG van Zeist maar het zou jammer zijn als het verloren gaat. https://www.rd.nl/artikel/1137563-geref ... ilos-kwijt
Misschien kan Royal Koopmans er iets mee?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Had men nou maar ooit een dependance geopend in Woudenberg of zelfs verhuisd die kant op.
Michaels

Bericht door Michaels »

Henk J schreef: Vandaag, 10:46 Snap dat het gebouw niet meer passend is voor de GG van Zeist maar het zou jammer zijn als het verloren gaat. https://www.rd.nl/artikel/1137563-geref ... ilos-kwijt
Afbeelding
Het lelijkste kerkgebouw van Nederland.
Met de bouw moest het bij die watertoren passen.
Oké dat is beetje gelukt, met die rondingen, maar oerlelijk.
..
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik vind het best een mooi gebouw, zeker de foto's die ik van de binnenkant heb gezien.
Henk J

Bericht door Henk J »

Michaels schreef: Vandaag, 13:47 Het lelijkste kerkgebouw van Nederland.
Ik vind het wel een fraai gebouw, met name ook de symboliek die erin is verwerkt. Het is inderdaad nogal massief in hoe het over komt maar dat was ook een trend in die dagen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Michaels schreef: Vandaag, 13:47
Afbeelding
Het lelijkste kerkgebouw van Nederland.
Rechtsboven op de foto het gebouw van de CGK dat aangekocht is.
Het is een markant gebouw. Lelijk zou ik het niet noemen. Het idee was dat het centrum van Zeist allemaal hoogbouw zou worden, maar dat is uiteindelijk beperkt gebleven tot het echte winkelgebied en de Antonlaan. Dus vandaar ook die hoogte.
Job

Bericht door Job »

Erskinees schreef: Vandaag, 11:12 Had men nou maar ooit een dependance geopend in Woudenberg of zelfs verhuisd die kant op.
Het gaat me aan het hart dat het ledental zo teruggelopen is. Heb er best wat voetstappen staan. De schier onlosmakelijk met Zeist verbonden ds. Van Eckeveld nu in De Wijngaard, de markante kerk weg. Alles is zo tijdelijk, weemoed.
DDD

Bericht door DDD »

Ik blijf het een mooi gebouw vinden. Maar ik snap ook dat de belastingen onbetaalbaar werden als de kosten voor het gebouw door de samenleving zouden worden gedragen. Merkwaardigerwijs is het geen monument. Ik blijf het met de GG in Gouda en in Westzaan een van de vijf mooiste kerken van de GG vinden.
Plaats reactie