Wat vind je van dit stukje van Th. van der Groe, Geeske?
Want omdat het inwendige onfeilbaar oordeel over iemands staat hier
maar alleen aan de alwetende God toekomt, zo moeten wij in deze maar alleen te werk
gaan naar Iemands uiterlijk voorkomende belijdenis en wandel. Alle degenen, die
uiterlijk het Christengeloof belijden, bekennende hun zonden en verdoemelijke en
machteloze staat en betuigende alleen in de Naam Christus te geloven en die
onergerlijk wandelen in de Christenkerk, moeten wij in het stuk van de uiterlijke
bediening van het Evangelie en in het toedienen der Christelijke ordonnantiën, op hun
ultwendige belijdenis, in zo ver voor oprechte Christenen en gelovige bondgenoten
van de Heere houden, dat wij in deze het oordeel over hun inwendige staat geheel aan
de Heere overlaten en ons wachten van hier niet te treden in het ambt Gods, die zelf
het Rechterlijk oordeel over goede en kwaden aan zich behouden heeft en die niet wil,
dat iemand in dit opzicht hier met Hem gelijk zal staan. Zo nochtans, dat wij niet in
gebreke blijven, alle zodanige uitwendige belijders geheel ernstig tot oprechtheid te
vermanen en hun voor ogen te stellen de verschrikkelijkste toorn Gods tegen alle
geveinsden en huichelaars.
De reden hiervan is, omdat wij niet alwetend zijn en in ons oordeel feilbaar. En
daarom wil de Heere, dat wij hier slechts alleen zullen zien op het uitwendige,
waarover wij volgens Zijn Woord oordelen kunnen en laten het verborgene voor Hem.
Bijbels of niet?
Re: Bijbels of niet?
Geeske, wat jij hier allemaal durft te zeggen op dit forum zou zelfs ds. Wink te ver zijn gegaan.
Wat een duivelse vroomheid! Hij lacht !Geeske_1991 schreef:Ik hoop dat je begrijpt dat Gods volk veelal blijft zitten als er onbekeerden aam de tafel zitten die letterlijk Gods toorn over de gemeente halen?KDD schreef:Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?Geeske_1991 schreef: ↑28 jan 2026, 16:11Ik denk het zeker wel. Want tegenwoordig gaan er meer onbekeerd aan het avondmaal dan bekeerdBertiel schreef: correct, maar vaak voorgehouden aan hen die aan het avondmaal denken te gaan of zijn gegaan, dan is die tekst niet op zijn plaats
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Eens, ik heb er teveel van gezien om dit hem toe te schrijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.